9. detsember 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Põnevik Kadriorus

Kadrioru kunstimuuseum on muutunud moodsaks puuteekraanidega uurimiskeskuseks. ­Uurimisindu pakutakse sealjuures eelkõige külastajale.

Kunstimuuseumi uus näitus “Bosch & Bruegel. Ühe maali neli jälge” annab vaatajale võimaluse süveneda nelja 16. sajandil valminud maali kurioossetesse seikadesse ning heita pilgu tänapäevastele ­uurimismeetoditele selgitamaks maalide autoreid, dateeringut, originaalsust ja sünnilugu.

Näitus põhineb kauaaegsel rahvusvahelisel projektil koostöös Taani Rahvusgalerii, Glasgow Ülikooli kunstiajaloo osakonna ja Glasgow muuseumitega, kus erinevate valdkondade spetsialistid on üritanud leida vastuseid hulgale küsimustele. Üks neljast projektis osalenud maalist asub Eesti Kunstimuuseumi kogudes.

Jäljed viivad Boschi ja Bruegelini. Kogu näitus on üles ehitatud nelja 16. sajandi Madalmaadest pärit maali ümber, mida seostatakse Hieronymus Boschi ja Pieter Bruegeli ringiga.

Kõik need maalid kujutavad kaubitsejate ja rahavahetajate templist väljaajamise lugu, olles omavahel nii sarnased kui ka erinevad. Nende tööde vaatamisel tuleb kindlasti meenutada 16. sajandi Madalmaade kunstikultuuri.

Originaalteosed olid haruldased, ent väga levinud oli odavad, kuid kõrgel tasemel tehtud koopiad, jäljendused ja võltsingud, mida tollane keskklass endale lubada võis. Hieronymus Boschi nimetatakse näitusekontekstis lausa stiilinimetuseks ja kaubamärgiks, kelle loomingu matkimine oli kohutavalt populaarne.

Mida palja silmaga ei näe. Et uurida maali pärinevust ja tehnikat, on vaja pikaajalisi ja tipptehnoloogilisi uuringuid.

Palju vastuseid annab maali lahtivõtmine kiht-kihilt. Röntgenikiired võimaldavad vaadata värvikihi all olevaid alusjoonistusi ja iga pealekantud värvikihti eraldi, sest aeg-ajalt on eri autorid originaalmaale üle maalinud.

Järeldus, mida selle uurimislabori läbimisel teha võiks, on tõdemus, et need neli heal tasemel koopiat jäljendavad kõik ühte tõenäoliselt kadunud originaali.

Kui me tänapäeval hindame kunstis ainult originaali ja teose kopeerimine on kuritegu, siis 16. sajandil oli kopeerimine mõnes mõttes originaali autorile austuse avaldamine. Samas on paljud kuulsate originaaltööde jäljendused, ajaloolised maalid väga hinnatud ka praegusel ajal.

Samuti tuleb arvestada, et suurtel meistritel olid tollal suured töökojad, kus nende juhtimise all töötasid paljud andekad maalijad. Näitus viibki vaataja muidu varjatud kunstiuurimise telgitagustesse, kus on võimalik kõike kaasa teha.

“Bosch & Bruegel. Ühe maali neli jälge”

Kadrioru kunstimuuseum, Weizenbergi 37, Tallinn

Näitus on avatud 4. märtsini 2012

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700