Autorid: Urve Vilk, Urve Vilk, Ehitusuudiste kuukirja toimetaja • 2. veebruar 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas kaitsta end lennufirma pankroti vastu?

27. jaanuari õhtul teatas Hispaania lennufirma Spanair ootamatult tegevuse lõpetamisest. Eesti kliente puudutab Spanairi pankrot vähe. Mis aga juhtub siis, kui maksejõuetuse tõttu peaks tegevuse lõpetama mõni lennufirma, mille pileteid on ostnud ka Eesti kliendid?

Estravel kirjutab oma blogis, et Spanairi pankrotiteade tuli reede õhtul. Millegipärast on lennufirmade ja reisikorraldajate pankrotid viimasel ajal üsna seaduspäraselt toimunud just sellel nädalapäeval.

Pankrotiotsus puudutas kümneid tuhandeid reisijaid, kellel oli ostetud pilet mõnele nüüd toimumata jäävale reisile. Sealjuures mõned neist olid juba pagasi ära andnud ja ootasid transiittsoonis lennukile pääsu. Järgnes tavapärane lõunamaine segadus, kus keegi ei teadnud ei seda, kus on nende kohvrid või mis saab reisiplaanidest edasi.

Eesti kliente puudutab Spanairi pankrot õnneks vähe. Selle lennufirma pileteid ei olnud võimalik Eestis müüa (v.a otse Spanairi internetilehelt ostes). Küll aga oli konkreetselt Estravelil mitukümmend klienti, kelle mõne muu lennufirma pileti marsruudis sisaldus Spanairi opereeritav lend. Tänu sellele, et neil oli veoleping sõlmitud mõne jätkuvalt tegutseva firmaga, saavad nemad piletiraha tagasi ja mõnikord on ka võimalik muuta pileti marsruuti nii, et sihtkohta jõutakse alternatiivsete lendudega.

Alati aga ei pruugi nii hästi minna. Globaalselt ei ole lennufirmad juba aastaid kuigivõrd kasumit teeninud. On lennukompaniisid, mis on juba aastakümneid omanikele kahjumit tootnud ja neist mitme finantstaust ei ole sugugi kiita. Ajakirjandusest võib aeg-ajalt lugeda spekulatsioone mõne lennufirma tumeda tuleviku kohta.

Mis juhtub negatiivse stsenaariumi korral, kui maksejõuetuse tõttu peaks tegevuse lõpetama mõni lennufirma, mille pileteid on ostnud ka Eesti kliendid?

Lennud jäävad muidugi ära ja piletid muutuvad kehtetuks. Heal juhul on teatud hilinemisega võimalik firma pankrotipesast tagasi saada mingi osa makstud rahast. Kuid kui reisile on vaja ikkagi minna, siis võib üsna kindel olla, et uute piletite ostmine kujuneb märksa kallimaks summast, mida on lootust vanade piletite eest tagasi saada.

Viimane punkt pädeb ka streikide korral. Mõned heaoluühiskodade lennufirmad on üsna altid töövaidluste tõttu väljumisi ära jätma. Ja kuigi piletiraha saab siis vajadusel täies mahus tagasi, võib vahetult enne väljumist ostetud alternatiivne lend olla oluliselt kulukam. Mida siis teha?

Meelerahu tagab reisitõrkekindlustus, millele on ostetud lisakaitse transpordiettevõtte maksejõuetuse (ja streikide) vastu. Sellist toodet pakub Eesti turul Salva ja see ei ole just kõige odavamate killast. Näiteks Euroopa reisi korral lisab pankrottide ja streikide vastane kaitse kindlustuspoliisi hinnale u 45 eurot. Aga kriisisituatsioonis võib sellest palju abi olla. Siis hüvitab kindlustus kas uute piletite ostuks kuluva täiendava raha või reisi ärajätmisel selle piletihinna osa, mida lennufirma pankrotipesast tagasi saada ei õnnestu.

Arvestada tuleb sellega, et lisariskide vastane kindlustus tuleb osta 48 tunni jooksul pärast lennupiletite ostu, muidu kaitse ei kehti.

 

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700