Autorid: Urve Vilk, Urve Vilk, Ehitusuudiste kuukirja toimetaja • 11. aprill 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas vältida tooteidee vargust?

Mida teha, kui sinu toote põhjal on turule jõunud sarnane koopia? Teatud valdkondades, näiteks mööblitööstuses, pole tootjate enda hinnangul selle vastu erilist rohtu, kirjutab ajakiri Juhtimine.

Uudseid kahepoolselt kasutatavaid  naturaalseid newWeave® vaipu tootva ASi Narma juhi Janek Vipre sõnul tulevad toote kopeerimisel mängu sellised nüansid, et kas toode on järgi tehtud sajaprotsendiliselt või on tehtud mingid väikesed muudatused, mis annab järeletegijale legitiivsuse ja õiguse toodet kopeerida. "Oleme välja arendanud ja toonud turule väga omapärase vaiba, mis on kaitstud, oleme selle kaitsnud tootmisdisaini lahendusega. Nelja aasta jooksul peale kaitse võtmist pole me ka maailma mastaabis märganud, et toodet oleks kopeeritud. Samas anname endale aru, et õige pea võib juhtuda, et see toimub. Huvi vaiba vastu on palju tuntud, messidel käies on näpatud nii terve vaip kui lõigatud sellest näidistükke," rääkis Vipre.   

Samuti ei või iial teada, miks uudsihimu üles näitajad seda teevad, nii et liialt sinisilmne ei saa olla. "Küll püütakse üleõla piiludes fotot teha, küll uuritakse hinnapoliitika või tehnoloogia kohta," rääkis Vipre. Huvi puhul oleneb huvituja eetlisest tasemest, kas huvi tuntakse maailmaavastuslikust eesmärgist lähtuvalt, kuidas ise midagi veel paremini teha või millestki muust. "Ega väga vähesed võivad öelda, et on niisama, ilma ühegi eeskujuta mingile ideele tulnud. Oleks vale väita, et ka meie ei vaata avatud silmadega ringi," rääkis ta.  

Küsimus on Vipre sõnul selles, kuivõrd uus toode, mis valmistatakse, on varem olemas olnuga võrreldes uudsem. Vaibamaailmas esineb Vipre hinanngul stiili kopeerimist palju. "Disaini kopeerimiseni Euroopa piirkonnas reeglina ei minda. Aga oleme aastaid teinud koostööd ühe India vaibatootjaga, kelle toodangut hästi teame ja ühel vaibamessil leidsime nende disainile üks-ühele järgi tehtud toote. Kopeerimist ei eitatud ning vaip võeti vabatahtlikult maha. See on hea näide, et disaini kopeerimine pole midagi erilist ka ühe ja sama piirkonna piires."  

Toote idee kaitseks on kõige kallim võimalus võtta patent. "Tööstusdisaini lahendus oma protseduuri keerukuselt ja hinnalt on lihtsam, olles mitte liiga keeruline ega kallis. Selle hankimisel tasub kasutada ka professionaali abi," soovitab Vipre, kelle sõnul on igal juhul see mõistlikuma hinnaga kui kaubamärgi kaitsmine, mis on suurema emotsionaalse väärtusega. "Kui patent või tehnilise lahendi kaitse tõotab tagasi tuua arendamisse investeeritud summad ning lisaks raha sisse tuua, tasub see kindlasti ära kaitsta. Vastsasel juhul julgen kahelda ka toote tulemuslikkuses ja potentsiaalis sellega turul löögile pääseda," rääkis Vipre.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700