30. mai 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Paabut: inimesed muudavad ostueelistusi

Kohalikud elanikud ostavad üha enam kasutatud kaupu ning tellivad vajalikke asju nii postiga kui internetist, kommenteeris Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut täna avaldatud jaekaubandusstatistikat.

Jaekaubandusettevõtete müügimahu kasvu lahkab Annika Paabut:

Statistikaameti andmetel kasvas jaekaubandusettevõtete müügimaht võrreldes eelneva kuuga püsihindades 2% ning peaasjalikult kasvas müügimaht toidukaupade, alkohoolsete jookide ja tubakatoodete spetsialiseeritud kauplustes ning spetsialiseerimata kauplustes. Aastases võrdluses kasvas jaekaubandusettevõtete müügimaht sarnaselt eelneva kuuga 5,5% ning enim kasvas müük apteekides ja muudes spetsialiseeritud kauplustes, püsihindades vastavalt 14,2% ja 12,9%. Ka kasutatud kaupade kauplused kasvatasid müügimahtusid eelneva aasta sama perioodiga võrreldes jõudsalt – müügimaht oli aprillis eelmise aasta aprilliga võrreldes 12,5% kõrgem.

Jaekaubanduse müüginumbrid kirjeldavad ühelt poolt kohalike inimeste eelistuste muutust ning teisalt ka seda, et Eesti on jätkuvalt lähinaabrite jaoks atraktiivne turismisihtkoht, mis omakorda suurendab käivet nii toidukaupade kui ka alkoholi ja tubakatoodete spetsialiseeritud kauplustes.

Jätkuvalt kasvab kasutatud kaupade kaupluste müügimaht ning samuti soetatakse vajalikke kaupu posti ja interneti teel.

Residentide kulutamisjulgust on kasvatanud nii kasvav reaalne ostujõud kui ka jätkuvalt kasvav tööjõunõudlus. Reaalpalk kasvas selle aasta I kvartalis aastases võrdluses 2,4%. Tööjõunõudluse kasv tähendab seda, et töökohti luuakse juurde ning majapidamiste hirm töökohta ja sissetulekut kaotada on kahanemas. Kindlustunde kasvu kinnitavad ka tasapisi paranenud kindlustunde indeksid.

Selleks aastaks ootame jaekaubandusmahtude kasvu jätku, kuid kõrgema võrdlusbaasi tõttu oluliselt tagasihoidlikumate määradega. Vaatamata määramatuse kasvule Euroopas ei ole tarbijate ostuotsused toimuvast oluliselt mõjutatud – peamisteks teguriteks on siiski nii töökoha olemasolu, kindlustunne kui ka hinnakasv. Aasta teisel poolel on oodata hindade kasvu pidurdumise jätkumist, mis omakorda kasvatab nii kindlustunnet kui ka tarbimisjulgust.

Ka sissetulekud peaksid ootuste kohaselt kasvama – ootame sellel aastal palgafondi kasvuks ligi 9%. Senine jaekaubandusettevõtete müügimahu prognoos, mis oli ligikaudu 3%, on esimese kvartali numbreid analüüsides ilmselt liialt konservatiivne. Ilmselt tuleneb see meie ekslikust ja liiga tagasihoidlikust arvamisest turistide kulutuste kohta. Residentidest tarbijad kasvatavad küll tarbimist, ent kuna piiratud eelarve ning kasvanud sundkulutused seavad omad piirid, ootame sisetarbimises siiski vaid tagasihoidlikku kasvu.

 

Autor: Urve Vilk, Anne Oja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700