1. juuni 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kunsti Paldiskist psühholoogiliste paineteni

Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseumis (EKKM) on avatud järjekordne Köler Prize’i nominentide näitus, kus väljas tuntud kunstnike tööd.

Linnahalli läheduses kultuurikilomeetri alguses asub pisut räämas vana katlamaja, mille ees- ja tagaaias võib pidevalt näha siblimas kunstiinimesi – see on meie oma moodsa kunsti muuseum, mis on endale viie tegutsemisaasta jooksul välja võidelnud märkimisväärse koha Eesti kunstimaastikul.

Kunstnike ja kunstiteadlaste algatatud ettevõtmine on oma algusajast palju edasi arenenud. Kuigi ilmselt võõras jalg EKKMi ruumidesse veel väga tihti ei astu, võib siiski arvata, et see, kes sisse juhtub, võib nähtuga rahul olla.

Auhind täidab tühimiku. Eelmisel aastal pani EKKM aluse oma kunstiauhinnale nimega Köler Prize.

Ühest küljest täidab see järjekordset institutsionaalset auku: pärast Hansapanga kunstiauhinna kadumist ei ole midagi samalaadset asemele tulnud, kuigi kõikides meie naaberriikides on oma kunstiauhinnad olemas. Teisest küljest on Köler Prize väike irooniline kommentaar Briti tuntuimale kunstiauhinnale Turner Prize.

Tänavuaastane Köler Prize on esimesest üksjagu erinev. Eelmisel aastal olid kunstnike valikus noored andekad kunstnikud, kellest nii Sigrid Viiru kui ka Timo Tootsi on saatnud rahvusvaheliste auhindade sadu.

2012. aasta nominendid on aga kõik juba ennast tõestanud kunstnikud: Marge Monko, Marko Mäetamm, Johnson & Johnson. Nooremat põlvkonda esindavad Flo Kasearu ja Margus Tamm.

Iga kunstnik esineb näitusel kahe projektiga: üks, mis on valminud viimase kolme aasta jooksul, ning teine, mis on spetsiaalselt auhinnanäituse jaoks valminud.

Stereotüübid ja psühholoogilised pained. Nominentide näitust alustavad Johnson & Johnson, kes on juba mitu aastat tegelenud Paldiski projektiga, mis uurib Paldiski linna elanike elu ja olu.

Projekti teine osa on edasiarendus plaanist püstitada Paldiskisse Amandus-Adamsoni monument. Selle tarbeks produtseeris duo Johnson & Johnson Hiinas hulganisti väikeseid Adamsoni skulptuuri “Laeva viimne ohe” koopiaid, mida hakatakse müüma, et monumendi ehitamiseks raha koguda.

Marge Monko on välja pannud oma paari aasta taguse video “Shaken, Not Stirred”, mis vaatleb 1990. aastate stereotüüpe – baarmeni, ärinaise ja venelannast koristaja elulugu. Marko Mäetamm tegeleb edasi oma kõige hingelähedasema teemaga ehk perevägivalla ja alateadlike psühholoogiliste painetega.

Flo Kasearu töötab peamiselt videoga, mis on üles ehitatud igapäevastele sümbolitele, Margus Tamm aga skulptuuri ja installatsiooniga, millel on selge morbiidne alatoon.

Köler Prize’i nominentide näitus

Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseum,

Põhja pst 35, Tallinn

Näitus on avatud 10. juunini.

www.ekkm.ee

 

 

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700