17. august 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Joonistus teeb comeback’i

Augusti algusest septembri lõpuni kestab Tallinnas joonistustriennaal, mis haarab enda alla kuusteist näitusepaika, teiste hulgas Draakoni ja Hobusepea galerii.

Tõenäoliselt on isegi suurel kunstisõbral keeruline jõuda igale poole, kuid grupinäitustest tasub kindlasti kiigata peaaegu kõrvuti asuvatesse Draakoni ja Hobusepea galeriisse.

Mõlemas on avatud eelmisel joonistus­triennaalil tunnustuse pälvinud Eesti ja välismaiste kunstnike näitus “Manu Propria”.

Joonistuse mitu palet. Tegemist ei ole niivõrd kontseptuaalse väljapanekuga, kuivõrd erinevaid stiile ja ideid esindavate kunstnike kooslusega. Draakoni galerii näitus on selles mõttes eriti eklektiline. Eesmärk paistab olevat joonistuse kui sellise lõputu mitmekesisuse demonstreerimine.

Rootsis elav Eesti arhitekt Jaak Ploom joonistab suuri värvilisi kompositsioone, kus üksteise otsa on kuhjatud hullude silmadega naivistlikke figuure justkui natuke õudsetest joonisfilmidest.

Jüri Arrakult on väljas kaks suhteliselt erinevat tööd, üks pisut poliitiline, teine väga isiklik. “Möga” kujutab Arraku tüüpilist tegelast, kellel voolab suust kullavärvi möga. Teine töö kujutab aga rahatšekki, mille Arraku isa tema emale poja sünni puhul 1936. aastal saatis.

Peategelane joon. Kui Draakoni näitus on suhteliselt värviline, siis Hobusepeas annavad tooni lihtsad mustvalged pinnad, kuid seda keerukamad ja detailsemad joonistused. Peategelane on seal ilmselgelt joon.

Naima Neidre ja Angelika Schneideri tööd paistavad silma äärmise komplekssusega. Neis on abstraktne mustvalge joonistus viidud suure detailiarmastusega emotsionaalse tipuni.

Viimast tasakaalustab hiinlase Ji Xin Songi siluetlik ja lakooniline keel, millega ta naisakte kujutab.

Ulmeline joonistus. Kui enamik Hobusepea töid jääb abstraktsele tasemele, siis Tšehhi kunstnik Jiri Stamfest pakub midagi ulmefantaasia austajatele. Seost tema värvikate tegelaste ja ulmefilmide vahel ei tule kaugelt otsida – Stamfest on kaastööd teinud nii Coppola kui ka Tykweri filmidele.

Miks armastada joonistust? Sest kunstilise väljendusvahendina on see endiselt nii värske ja vahetu. Kunstniku käe soojus pole veel näitusesaaliski kadunud, kui otsida seda müütilist kunstiteose aurat. Sama võluv on ilmselt joonistuse toorus ja otsekohesus.

“Manu Propria”

Draakoni galerii (Pikk 18, Tallinn) ja Hobusepea galerii (Hobusepea 2, Tallinn)

Draakoni galeriis on näitus avatud 18. augustini, Hobusepea galeriis 27. augustini.

 

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700