Autor: Tiive Murdoja • 15. oktoober 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas tekitada eneses tunne, et olen firma jaoks oluline?

Septembri algusest hakkas sekretar.ee avaldama koolitaja Kaido Pajumaa enesearengu- ja motivatsiooniteemalisi blogipostitusi.

Blogijaks läbi oma kogemuste

Sisekosmose blogil on Kaido jaoks väga intiimne ajalugu, sest see sai alguse 2008. aastal, kui ta oma äridega upakil oli. Komistades sel ajal selliste mõistete nagu blogimine ja internetiturundus otsa, tekkis ka temal idee hakata oma mõtteid artiklite kaudu avaldama. Ainuke küsimus oli, millest täpsemalt ikka kirjutada? Kui tavaliselt on blogid üles ehitatud kellegi edulugudele, tarkusele ja kogemusele, siis Kaidol oli selleks ajaks praktiliselt kaks ettevõtet pankrotti läinud ja talle tundus, et ta on maailma suurim ebaõnnestuja.

Just sealt aga tekkiski idee. Selliseid inimesi on ju tegelikult väga palju, kes üritavad ja teevad, aga ebaõnnestuvad. Vähemalt alguses. Samas saavad nad oma ebaõnnestumisest olulise kogemuse. Ideeks saigi hakata inimestega avatult ja siiralt jagama seda, mis sai valesti tehtud ja kuidas ebaõnnestumistest ning rasketest elufaasidest läbi tulla. Tänaseks on sisekosmos.ee populaarne enesearenguportaal, mida külastab igapäevaselt enam kui 500 inimest.

Meelerahu ja rahulolu oma eluga. Juba täna.

„Eelkõige peegeldasin blogis iseenda arengut ja valu. Ma katsetasin kõikvõimalikke erinevaid lähenemisi (alates esoteerilistest kuni kvantfüüsikalisteni välja), ja püüdsin oma kogemusele tuginedes aru saada, mis päriselt aitab, ja mis ei aita. Mida enam ma seda tegin, seda rohkem sain aru, et filosoofia inimesi ei aita. See tekitab meis küll korraks hea enesetunde, aga see tunne kipub väga kiiresti üle minema. Ja siis hakkab jälle valus. Seetõttu keskendusin pigem praktilistele ning hästi elulistele tehnikatele, mida iga inimene mingis konkreetses situatsioonis kasutada saaks. Eelkõige tähendas see oma mõtete, emotsioonide, hoiakute ja harjumuste märkamist ning juhtimist.”

„Kui vaadata inimeste elu ja seal olevat rahulolematust, siis võib selle põhjusena märgata üht väga sagedast mustrit - suutmatust aktsepteerida elu sellisena nagu see hetkel on. Me tahame kogu aeg midagi muud ja rohkem, milleks tegelikult ühiskond meid ka programmeerib (läbi meedia, reklaamide jne). Me tahame kogu aeg seda, mida meil ei ole, ja meid teeb õnnetuks ning rahulolematuks see, mis meil on. Samas on meie tahtmised nii suured, et isegi juhul, kui oma tahtmine saadakse, tahetakse kohe jälle midagi uut (nt uut iPhone 5, kuigi iPhone 4 on alles 3 kuud tagasi soetatud), ja ei olda rahul sellega, mis täna olemas on.”

Selline olukord on küll valdav, kuid selle lahendamiseks on olemas väga lihtne nipp. Nimelt tekib seda tüüpi psühholoogiline rahulolematus meie peas. Need on mentaalsed mustrid, mis meid sellisel viisil kannatama panevad. Kui õppida neid mustreid märkama, ja ebareaalsetest tahtmistest lahti laskma, on võimalik meelerahu leida ka ilma uut "iPhone 5" saamata.

Just see on peamine õppetund, mille ma viimase 5 aasta jooksul saanud olen, ja mis on ka sisekosmos.ee vundamendiks: "Kuidas leida meelerahu eespool eesmärke ning unistusi? Eesmärkide ja unistuste poole püüdlemine on täiesti normaalne ja tagab meie ning ühiskonna arengu, kuid oma meelerahu ei tohiks sellest sõltuvusse panna, sest vastasel juhul ei saabu see mitte kunagi".

Ole ka oma tööga juba täna rahul

Kui Sisekosmose eesmärk on leida meelerahu nn igapäevaelus, siis motivaator.ee sai ellu "kutsutud" põhjusel, et inimesed veedavad iga päev 60-65% oma ajast töö juures. „Kui me mõtleme ja tegutseme ainult selle nimel, kuidas töövälisel ajal õnnelikud ja rahul olla, ning tööl käime ainult palga teenimiseks (saamata sealt midagi muud), siis võib juhtuda, et me raiskame lihtsalt elu ära (sest suurema osa ajast veedame igapäevaselt ju töö juures)” selgitab Kaido.

Motivaator.ee eesmärk on aidata inimestel oma tööd rohkem armastada. Tihti räägivad motivatsioonikoolitajad, et leia oma kirg, ning mine jahi oma unistuste tööd, sest see pidavat meid õnnelikuks tegema. Kust kohast aga neid kirgi ja unistuste töökohti niimoodi jagatakse? Küsides koolitusel inimestelt, kas nad teavad, mis on nende kirg, või kas nad üldse teavad, milles nad andekad on, järgneb sellele vaikus. Ja kuidas siis sellises olukorras inimene võiks oma kirge ja unistuste tööd jahtima minna? Mõned ongi läinud, ja 6 kuud hiljem siis Töötukassas järjekorras uut tööd otsinud.

Motivaatori fookus on inimese sisemise motivatsiooni arendamisel, mille kaudu on võimalik juba olemasolev töökoht enda jaoks põnevamaks muuta. Kui tavapäraselt on töö ja motivatsioon inimeste peas ainult palgaga seotud, siis Motivaatori sõnum on: "Eralda palk tööst".

See tähendab, et palk on küll väga oluline, ja kui on palgaläbirääkimiste aeg, siis tuleb võimalikult hea palga eest võidelda, kuid ühel hetkel lepitakse palgatingimused 1-3 aastaks kokku, ning peale seda ei saa enam midagi palga osas muuta. Nüüd on aeg, kui palgaküsimus kõrvale panna, ning küsida endalt, mida see töö ja töökoht mulle lisaks palgale pakuvad? On see võimalus areneda ja midagi uut õppida? Ehk hoopis võimalus minu jaoks toredate inimestega koos töötada? Või maailma jaoks laiemalt midagi tähtsat korda saata?

Meie sisemine motivatsioon ei ole seotud palgaga. Palgaga ei ole võimalik "osta" inimeste hasarti, huvi ning töörõõmu. Need lihtsalt ei allu rahalisele stimulatsioonile, mida kinnitavad väga paljud psühholoogilised uuringud.

Leia oma väärtus

Nendele inimestele, kes on oma motivatsiooni ja sihi töökohal täna kaotanud, soovitab Kaido kõigepealt muuta hoiakut iseendasse ja oma töösse. „Sõltumata, mis ametipostil sa töötada, saad sa alati valida, kuidas sa sellesse suhtud. Kas sa teed oma tööd lihtsalt palga pärast, või mõtled sa laiemalt, missugust mõju sinu töö teistele inimestele avaldab?”

Kaido toob siinkohal näite apteekrist, kes võib end leti taga ebaolulisena tunda. "Ma olen lihtsalt üks klienditeenindaja", võib ta mõelda. Kui see apteeker mõtleks aga sellele, kuidas ta iga kliendikontaktiga kellelgi tervemaks saada või kellegi elu päästa aitab, tõuseks tema enda olulisus enda silmis märkimisväärselt. Ta liiguks selle kaudu spontaanselt "pean teenindama" faasist "tahan teenindada" faasi, sest kellegi elu päästmisest ei ütleks ära ükski inimene. Sellisel viisil ei tunneks see apteeker end enam tavalise klienditeenindajana, vaid inimesena, kellest sõltub iga päev kümnete teiste inimeste elu. See tõstaks oluliselt tema enesehinnangut ja töö väärtust.

„Sarnast mõtlemist võib laiendada igale elualale - alates kooli koristajast (kes tunneb end olulisena, sest tänu puhtale koolimajale saavad õpilased targemaks) kuni riidepoe müüjani (kes tunneb end olulisena, sest mood ja hea väljanägemine mõjutab otseselt tema klientide enesehinnangut ja heaolu).

"Sama olukord on näiteks minu endaga. Koolitajana võiks ma ju mõelda, et teen koolituse ära, saan raha kätte ja lähen uusi kliente jahtima. See oleks võimalik, aga väga igav ja tüütaks kiiresti ära. Seetõttu olen võtnud eesmärgiks anda igal koolitusel maksimum mitte raha pärast, vaid seetõttu, et mul on võimalus oma kogemuse jagamise kaudu teiste inimeste elu paremaks muuta. Arvestades seda, et igal saalis istuval inimesel on kuni 10 tuttavat, kellega ta saab oma kogemust jagada, on mul iga koolitusega potentsiaal muuta kuni 200 inimese elu."

Muutu paremaks inimeseks

Töö ja tegevuste mõtestamine on üks kõige efektiivsemaid viise oma elu põnevavamaks ning meeldivamaks muutmisel. Me saame kõikidele tegevustele läheneda nn enesearengu nurga alt, hakates esitama Mida? küsimuste asemel Miks? küsimusi.

Kui tavaliselt teeme lihtsalt asju, mis on vaja ära teha, siis küsides endalt küsimust "Miks ma seda teen?", saame anda tegevusele enda jaoks olulisema ja pikemaajalisema tähenduse. Olgu selleks koosolekul viibimine, kliendile millegi müümine või naabrimehe aitamine - miks küsimuse kaudu leiame alati enda jaoks olulise põhjuse, sest kõikide inimeste kõige kõrgem eesmärk on niikuinii teisi inimesi aidata ja seeläbi ise paremaks inimeseks muutuda.

Uurisin Kaidolt, mis teda ennast igal hommikul ärkama motiveerib? „Ma tean väga hästi seda tunnet, kui sa pole rahul oma tööga, ja probleeme elus on nii palju, et juba ärkad hommikul väsinuna ja muremõtetega. See oli minu elu veel mõned aastad tagasi. Tänu aga viimaste aastate jooksul iseendaga tehtud tööle ja selle käigus omandatud teadmistele-oskustele oskan nüüd ärgata hommikul hea tujuga. Esiteks, ma olen rõõmus seepärast, et ma tean, kuidas rahulolematus ja mured vale mõtlemise tulemusena tekivad (kuid mõtteid saame ise alati ju kontrollida), ja teiseks rõõmustab mind täna väga see, missugune mu elu hetkel on. Mul on kaks toredat poega, Eestis on rahu ning ma saan tööalaselt tegeleda elus sellega, mis mulle meeldib.”

Kuigi täna tegeleb Kaido peamiselt kirjutamise ja koolitamisega, on tal küljes ka ettevõtja pisik. Nimelt juhib ta väikest kaubandusprojekti www.nukumajad.ee, mis impordib ja turustab puidust nukumaju ning mängukööke lastele. "Ükskõik, millega me oma elus ka ei tegeleks, on selle taustsüsteem alati sama - muutuda paremaks, sõbralikumaks ning lahkemaks inimeseks. Kõik meie elu puudutavad tegurid nagu pere, karjäär, armastus või raha on ainult teatud aspektid, mis aitavad meie arengule kaasa (või mõnikord ka pärsivad seda).”

Just see on Kaido jaoks peamine väljakutse - märgata neid hetki, kui ta on isekas, jäänud kinni vanadesse mustritesse või ei saa millegagi vanade harjumuste tõttu hakkama. Arengu koht on neid hetki märgata ja püüda neid ületada. See ongi enese teadliku arendamise eesmärk - teha asju, mis tunduvad südames õiged, aga on väljaspool meie harjumuspärast käitumist. Olgu selleks siis inimestele komplimentide tegemine, enda füüsiline treenimine või lihtsalt oma mõtete jälgimine - kõik need vajavad meiepoolset sisemist pingutust, mis esialgu tunduvad ebamugavad, kuid ajapikku muutuvad meie pärisosaks.

Kaido õpetab ühe lihtsa tehnika, kuidas paremaks inimeseks muutuda, ja seeläbi ka oma enesetunnet parandada. „Ükskõik, kellega sa päeva jooksul kohtud, võta endale eesmärgiks muuta selle inimese tuju paremaks. Kui sa oled endale sellise humaanse eesmärgi võtnud, siis oled sa valmis tegema asju, mida sa võib olla muidu ei viitsiks. Sõltumata, kas sa oled tööl ja teenindad klienti, või kohtud oma lapsepõlvesõbraga, jää selle eesmärgi juurde. Eespool "klienti" või "sõpra" on sinu ees lihtsalt inimene, kelle tuju sa paremaks muuta saad.”

Kaido Pajumaa sekretar.ee blogipostitusi loe siit või külasta blogisid sisekosmos.ee ja motivaator.ee

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700