30. oktoober 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Google asendab mälu

Inimesel olevat üldiselt lühike mälu. Seda on näiteks poliitikud valimistel ka osavalt ära kasutanud. Kuid kui veel paarkümmend või isegi kümmekond aastat tagasi oli see pigem objektiivne paratamatus, siis edaspidi on eeskätt ühismälu pikkus saanud aina enam igaühe isiklikuks valikuks. Tõsi, teinekord piirab valikut teadmatus.

Internetiajastul ja eelkõige alates paljuski ühismälu asendava Google'i teket on toimunud suured muutused. Teadlikule ettevõtjale ei ole mälu enam isiklik, vaid ühiskondlik. Mälu on pigem pikk kui lühike, ta ei ole ka enam niivõrd emotsionaalne ega episoodiline, kuivõrd sarnaneb üha rohkem stenogrammiga. Google'i abil on võimalik leida ka aastate taguseid artikleid, blogisid, dokumente, fotosid jpm.

Mida see tähendab?

Oleneb vaatenurgast. Ühelt küljelt vaadatuna võimalusi. Näiteks lihtsama taustauuringu tegemiseks ei ole vaja küsitleda ükshaaval sõpru ja tuttavaid, veeta tunde raamatukogus vanu lehti sirvides või palgata kallist eradetektiivi. Mugavalt ja kodunt väljumata kuvab arvuti veebiotsing detailselt seni tundmatu äripartneri varasemad seosed ja laseb kontrollida üle käitumise. Vastab küsimusele, kas usaldada või mitte.

Teiselt küljest aga hoopis ohtusid. Näiteks maine väärtus on märksa suurem selles mõttes, et eksimused jäävad veebiavarustesse aastateks ning ujuvad pinnale alati kõige ebasobivamal hetkel. Reeglina siis, kui käsil läbirääkimised uue kliendiga.

Siinkohal ei pea me silmas ettevõtlusega orgaaniliselt kaasaskäivat ebaõnnestumist. Näiteks valearvestust, olude üle- või alahindamist. Räägime ikkagi vassimisest või skeemitamisest teiste arvelt, mis kahtlemata võib lühiajaliselt tuua kasu, kuid vastupidiselt varasemale ei kustuta aeg enam jälgi.

Võib vastu vaielda, et internetiajastul Google'i abil leitav info hulk on niivõrd suur, et see devalveerib ka jälje mõju. Kuid eelnev väide ei arvesta tõsiasja, et äritehingud toimuvad endiselt partnerite vahel, kelle reeglina vastastikune huvi on tunda ja usaldada eelkõige oma vastaspoolt. Selge fookuse tõttu on ka info otsing ja tõlgendamine tunduvalt lihtsam.

Näiteks tänagi kirjutame uudiskülgedel juba mitmendat korda ehitusturul tuntud aia- ja väravafirmast Fagel. Ettevõttes, mis on aastate jooksul kasutanud skeemi, kus võlgades firmal vahetatakse nimi ning see liigub tankistidele. Samal ajal tekib kõrvale uus juriidiline keha, mis saab endale Fageli nime ja tootmine ning müük jätkub juba ilma võlgadeta. Ainuüksi Google'i abiga on suhteliselt hõlbus ettevõtte ja selle juhtkonna ärisidemete ohud välja sõeluda.

Kuid siin peitub ka konks

Nii võimaluste kasutamiseks kui ka ohtude vältimise oskusel on üks hädavajalik eeldus. Et ettevõtjad üheaegselt teadvustaks aga ka ei alahindaks Google'i ajastu mõju. Iseenesest seda, et avalikkuse survel on suur mõju, on teatud ammu. Häbiposti naelutamine või musta nimekirja kandmine on vaid mõni meenutus Google'i eelsest ajastust.

Seekord on muutunud vorm – ta on kiirem, pikaajalisem ja laiema mõjuga. Meie eesmärk ei ole kindlasti kedagi hirmutada. Vastupidi. Leiame, et Google peaks pikemas plaanis vähendama usaldamatust ning tagama ettevõtluskeskkonna suurema läbipaistvuse. See omakorda loob võrdsed tingimused, tõstab efektiivsust ja parandab konkurentsivõimet.

Autor: Tiive Murdoja, aripaev.ee

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700