7. november 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas paremini kasutada intuitsiooni?

Intuitsiooni kohta on erinevaid definitsioone, aga lihtsustatult öeldes on see kiire teadmine. Ilmselt on meil kõigil kogemusi, kus ühes või teises situatsioonis sisetunne meid mingis suunas juhatas.

Teadlased on arvamusel, et algselt oligi inimesel vaist ning loogiline mõtlemine arenes selle peale. Eriti tugev on intuitsioon olukordades, mis ohustavad elu – see on meile ellujäämiseks aegade algusest hädavajalik olnud ning see on meil veres.

Intuitsioonil põhinevad ka kõik suured otsused. Kui informatsiooni, erinevaid tegureid, mida kaaluda, on nii palju, siis loogiliselt otsuse tegemine võtaks liiga kaua aega või oleks lausa võimatu. Ka paljud nö. loogiliste elualade esindajad on tunnistanud, et lähtuvad suurel määral intuitsioonist. Näiteks Richard Branson ütleb, et „ Minu jaoks on äri kõhutunde küsimus ja kui see nii ei oleks, siis loobuksin vist homnepäev“.

USAs on läbi viidud katse, mille käigus paluti inimestel arvata, kes pildid näidatud inimestest on psühhopaadid. Kui vastati viie või kümne sekundi jooksul, siis olid vastused peamiselt õiged. Kui aga juba 20 sekundi jooksul, siis peamiselt valed. Pikema aja jooksul hakkab inimene endale vastuseid selgitama ja sellisel juhul hakkavad mängu tulema näiteks eelarvamused, isiklik olemus jms. Nimetatud katse näitel võib vastaja selgitada endale, et pildiloleval inimesel on ehk muresid, ta on haige vms. Kui öeldakse, et igaüks mõtleb oma rikutuse piirides, siis sama võib öelda ka vastupidi – igaüks mõtleb oma rikkumatuse või headuse piirides.

Intuitsioon võib meid otsustamisel alt vedada, kui meil ei ole piisavalt teadmisi või kogemusi. Need ei pea olema seotud selle konkreetse küsimusega, aga mälus on talletunud näiteks mõni kunagi loetud raamat või vaadatud film, kogemus, mida saab üle kanda vastavasse olukorda vms.  Kui meie mälus on täiesti puhas leht mingi valiku kohta, siis on raske sisetundel millestki lähtuda.

See, millele inimese arvates intuitsioon põhineb, sõltub tema usust või uskumuste süsteemist.  Jäägu siinkohal igaühele tema enda seletus, sest sellel ei olegi tähtsust. Tähtis on, et me oskaksime seda suurepärast võimet ära kasutada ning teeksime häid ja edasiviivaid valikuid!

Mõned soovitused, kuidas intuitsiooni paremini ära kasutada:

 - Püüa oma sisetundele tähelepanu pöörata kohe. Nagu me ka katse näitel nägime, intuitiivne vastus tuleb esimeste sekunditega, edasi toimub juba loogiline seletamine.

 - Kasuta küsimusi ja kasuta neid loovalt. Näiteks inimese üle otsustades võid küsida, kas sa ostaksid sellelt inimeselt kasutatud auto? Või olulisema otsuse puhul, kas sa läheksid temaga luurele?

- Kasuta skaalasid, sest see aitab hästi intuitsiooni ja loogikat koostöös parima variandi leida. Näiteks skaalal ühest kuueni, kui hea valik see praegu oleks? Ja kui oled vastanud neli, siis võid natuke mõtiskleda, et miks just neli ja mitte viis või kuus?

 

- Kui vastused ei ole ühesed vaid olukord on komplitseeritud, siis võib olla hea kasutada loovust lahenduste leidmiseks –olukorda joonistada, kasutada loovkirjutamist jms. Sellest juba täpsemalt edaspidi.

 - Olukorras, kus ei ole piisavalt informatsiooni, aga valik tuleb teha, on abiks visualisatsiooniharjutused. Lihtsamaid harjutusi saab ise teha (jah-ei vastused), mitmekülgsemate harjutuste puhul oleks hea, kui teine inimene juhendab. Selliseid harjutusi kasutavad oma töös näiteks osad coachid ja psühholoogid.

Mida rohkem harjutada intuitsiooni kasutama, seda tugevamaks see muutub ja seda parem sisemine kompass sul on!

Loe lisaks www.novi.ee.

Autor: Tiive Murdoja, Kirjutab Novi Arengukeskus

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700