29. november 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

E-kursus – ela kaasa ja proovi järele

Praktika on näidanud, et kui ettevõte tellib unikaalse e-kursuse, muutub see tasuvaks siis, kui sel on keskmiselt sada kasutajat aastas, kirjutab Äripäeva erileht Juhtimine.

Tihtipeale mõeldakse e-kursuse all kokkukoondatud materjale internetis, kas siis mõnes õppekeskkonnas või lihtsalt lingikoguna veebilehel.

Moodne e-kursus on sellisest kliki-läbi-ja-loe-kui-viitsid-lingikogust terviklikum, läbimõeldum, kasutajat rohkem kaasav ja muidugi ka visuaalselt paeluvam. Kõige tähtsamad on e-kursuse pedagoogilis-kontseptuaalne lahendus, õppematerjali selge esitamine ja asjatundlik teostus.

E-õpe pole e-kool täiskasvanutele: e-kursus võimaldab muuta õppimise kaasahaaravaks protsessiks. Võib mõelda selle üle, kui palju jääks meile meelde kassahitist filmi stsenaariumit lugedes või stsenaariumi ettekandest

klassiruumis. Ja siis kõrvutada seda sellega, mis meile filmi ennast vaadates meelde jääb. Niimoodi saab hea ettekujutuse, millised eelised on e-kursustel raamatust õppimise või koolitaja kuulamise ees.

Haaravate e-kursuste hea näide on eesti keele õppimise programm aadressil keeleklikk.ee. Haridus- ja teadusministeerium andis sellele aasta võõrkeelse keeleteo auhinna. E-kursuse “Keeleklikk” ülesehitus toetub põhimõttele, et õppimine on kõige tulemuslikum, kui õppida on huvitav ja lõbus ning keelenähtusi korratakse paljudes eri kontekstides.

Kursuse tegijad lähtusid põhimõttest, et peale õpetatava sisu on e-koolitusel veel teine ülesanne – hoida õppijat programmi juures, kuni vajalik keeleoskus on olemas. Seda ülesannet täidavad interaktiivsed harjutused, humoorikaid videod ja lühikesed joonisfilmid, mis aitavad vene emakeelega õppijaid märkamatult esimestest eesti keeles öeldud sõnadest algtaseme keeleoskuseni.

Teine e-kursus, mis väärib näitena toomist, asub aadressil karjäärinõu.ee. See kursus annab aimu, kui palju täiendavad loengupidaja räägitut näiteks interaktiivsed eneseanalüüsi- või ajaplaneerimisülesanded, rääkimata harjutustest, mis on mõeldud CV koostamiseks, kandideerimisoskuste lihvimiseks või tööintervjuuks valmistumiseks.

Kui mõlemad nimetatud e-kursused on kasutajatele tasuta ja mõeldud laiale publikule, siis Swedbanki kasutatav e-kursus on suunatud just pangatöötajatele ning aitab neil omandada panganduse põhitõdesid ja meeskonnatöö aspekte. Kuid osaliselt on lähenemine ka siin samasugune: vaataja tähelepanu võib olla küll kerge köita, ent selle hoidmine kuni kursuse lõpuni nõuab õpitava omandamist toetavat visuaalset poolt ja animatsioone.

E-kursus hoiab nii koolituse protsessi kui ka kulud kontrolli all. Tehnilised võimalused – mille kombineerimise variandid on peaaegu piiramatud – on hea e-koolituse loomisel olulised töövahendid.

Ekraanilt lugemise asemel on e-kursuses tekst asendatud audio- või videoloengu, animatsiooni või nende kombinatsiooniga. Video ja animatsioon pole mitte ainult köitvamad kui tekst, vaid ka veenvamad. Näha, kuidas protsess toimub, on lihtsam ja arusaadavam kui lugeda keerulist õpetust.

Animatsiooni või videona saab pikast ja keerulisest juhendist hõlpsasti meeldejääv materjal. 3D-visualiseerimine ja -animatsioon võimaldavad luua visiooni keskkondadest või protsessidest, mida veel ei ole või pole võimalik

näha.

Oma tempos ja endale sobival ajal õppimise võimalus on e-õppe vaieldamatu eelis. Õppija on rohkem hõivatud, kui ta saab ise sekkuda: liikuda edasi endale sobiva kiirusega, vajadusel süveneda ja sama kohta mitu korda vaadata, juba tuttavad teemad vahele jätta. Mida enam on õppija tähelepanu haaratud, seda paremini teadmised kinnistuvad.

Kuid mitte ainult kuulamine ja meeldejätmine pole asjad, mida on uute oskuste omandamiseks vaja. Mitmekesised interaktiivsed harjutused võimaldavad õppijal aktiivselt osaleda. Kohene tagasiside eksimustele hoiab suurepäraselt õppimise tempot üleval. Kasutaja õppeprotsess ei peatu, sest ta ei suuda välja mõelda õiget vastust või ei saa aru – ebaselge lõigu saab uuesti üle vaadata nii mitu korda kui vaja ja õige lahenduse leidmiseks küsida vihjet.

Tagasiside annab võimaluse ka õppijat abistavate enesekontrollitestide ja eksamite tegemiseks. Ühtlasi võimaldab see ettevõttel saada hea ülevaate töötajate arengust: kõik e-kursuse tulemused ja kursuse läbimiseks kasutatud aeg on ettevõtte juhile või personalijuhile lihtsasti kättesaadav.

Kui ettevõte kaalub e-kursuse kasulikkust, siis oleks tark konsulteerida kõigepealt e-kursuse valmistajatega, et saada teada, kas koolituse tegemine e-kursusena oleks ettevõttele kasulik ning millisel kujul seda teha tasub.

 

 

 

Autor: Maris Lindoja, Tiive Murdoja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700