Internetipoodidel on tihtipeale tegemist klientidega, kes pole tellitud ja kohaletoimetatud kaupa kätte saanud. Hiljem selgub, et inimesed leidsid kuulutuseportaalist uskumatult soodsaid pakkumisi ja sattusid end mõne reaalse e-poe müügimehena esineva petturi ohvriks. Selle tulemusena jäi ohver ilma nii rahast, kui soovitud kaubast.
Kuidas sellised pettused toimivad?
? Pettur lepib kliendiga kokku tehingu eest makstava summa ja küsib kliendilt kõik võimalikud isikuandmed. Olgu kaubaks näiteks ülisoodsa hinnaga populaarne nutitelefon;
? Pettur vormistab pärispoes tellimuse samale summale, kuid kaubaks on näiteks sülearvuti. Tellimusele lisab oma kontaktid ja kohaletoimetusandmed. Seejärel võltsib e-poest saadud pdf-vormingus arve, vahetades kauba real oleva sülearvuti nutitelefoni vastu ja saadab võltsitud arve ohvrile;
? Pahaaimamatu inimene maksab arvel näidatud summa e-poe pangaarvele. e-poes nähakse, et maksja isik ja tellimuse summa kattuvad tellimuses olevate andmetega ja saadetakse kaup tellimuses näidatud aadressile;
? Pettur saab kauba kätte, tavaliselt anonüümselt pakiautomaadist;
? Kannatanu ei saa pärast seda enam petisega ühendust ja pöördub e-poe poole.
Kauplusel pole kahjuks võimalik seda sorti pettusi vältida - nende poolt on kõik korrektne: tellimus on vormistatud, raha on tellimuses näidatud inimese poolt makstud ja kaup on välja saadetud.
Kuidas veenduda, et teid ei peteta? Müned nõuanded, mida tuleks järgida kuulutuseportaalidest ostes.
? Ärge usaldage uskumatult soodsaid pakkumisi;
? Kontrollige üle müüja kuulutuseportaalis toodud andmed: kui kuulutuse on pannud e-pood, kontrollige täht-tähelt üle, et e-poe kodulehel ja kuulutuses olevad kontaktandmed oleks ühesugused;
? Helistage e-poodi või saatke neile e-kiri ja küsige üle, kas kuulutuse pani tõepoolest üles e-pood;
? Makse ära ainult need arved, mille te olete saanud ainult ametlikust e-poest.
Autor: Tiive Murdoja, Indrek Kald