18. veebruar 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas ennast krediitkaardipettuste vastu kaitsta

Eriti reisil olles tuleb olla tähelepanelik oma krediitkaardi vastu, sest kellegi teise lõbutsemist enda arvel pole kunagi tore kinni maksta.

Mida siis teha, et oleks väiksem võimalus kurikaelade saagiks langeda?

- Kaardi limiit peab vastama sinu reaalsetele vajadustele. Igaks juhuks ei ole mõtet seada limiiti maksimumini, kui igas kuus vajatakse sellest vaid väikest osa. Kui kaart peaks sattuma kurjategijate saagiks, siis on kahju nii suur kui kaardi tingimused seda võimaldavad.

- Õpi kaardi PIN-kood pähe ja varja seda kõrvaliste isikute eest. Vajadusel vaheta pangaautomaadis panga antud numbrikombinatsioon endale sobivaks, veendudes, et uus kood ei ole liiga lihtne.

- PIN-koodi sisestades peida seda kõrvaliste pilkude eest, varjates numbriklahve käe, rahakoti või muu esemega. Midagi imelikku ei ole ka selles kui paluda järjekorras lähedal seisval inimesel veidike kaugemale astuda. Kui on põhjust arvata, et PIN-kood on teatavaks saanud teistele isikutele, siis tuleks see võimalikult kiiresti pangaautomaadis uue vastu vahetada.

- Ära usalda võõraid. Turist on kurjategijatele kerge saak. On esinenud juhtumeid, kus politseirõivastesse riietunud petturid astuvad ligi ja küsivad mingil ettekäändel pangakaardi PIN-koodi, tähelepanu hajutades varastavad pangakaardi ja tühjendatavad kergeuskliku kliendi pangakonto.

- Sularahaautomaadid ei tööta kõikides riikides samamoodi kui Eestis. Kui panga automaat ei tööta tavapärasel viisil, siis ära lase oma tähelepanu hajutada särava naeratusega kohalikel, kes lahkelt abi pakuvad. Pahatihti soovivad nad vaid näha kaardi PIN-koodi, siis tähelepanu kõrvale juhtides kaardi haarata ja konto raha välja võtta.

- Mõistlik ei ole reisil olles kasutada inimtühjal tänaval asuvat pangaautomaati, vaid valida rahvarohke koht.

- Veendu, et pangaautomaat näeb korrektne välja. Kui tekib kahtlus, et see on varustatud mõne andmete kopeerimist võimaldava lisaseadmega, siis ei tohiks seda kasutada. Lisaseadmete olemasolule võivad viidata: topeltklaviatuur, väline kaamera, rippuvad juhtmed, vildakalt või logisevalt paiknevad osad, suured liimi- või lõhkumisjäljed, takistused kaardi sisestamisel või kättesaamisel automaadist.

- Kui kaart jääb pangaautomaati ja seda ei õnnestu kuidagi kätte saada, siis võta kohe - ühendust oma pangaga, et kaart sulgeda.

- Kaardiga makstes veendu, et kõik tehingud tehakse sinu silme all. Kui kaardimakse terminal asub leti all, kõrvalruumides või nt restoranis kassa juures, siis ära  anna oma kaarti teenindajale, vaid nõua terminali toomist enda juurde või järgne teenindajale kohta, kus saad kaardimakse teostada.

- Enne kviitungile allkirja andmist või tehingu PIN-koodiga kinnitamist, veendu, et summa, mille aktsepteerid, on õige. Hilisemaid pretentsioone on võimatu lahendada.

- Kanna reisil olles pangakaardi eest sama palju hoolt kui oma passi eest. Vajadusel hoia seda seifis.

- Kui on kahtlus, et krediitkaarti on kuritarvitatud, siis teavita koheselt panka ning lasta kaart blokeerida. Reeglina tehingud, mis tehakse pärast kaardi blokeerimist, hüvitatakse kliendile.

Allikas: Meelis Nurk, SEB e-Tehnoloogia divisjoni direktori asetäitja; Elke Haasmaa, Swedbanki pangakaartide osakonna juht; Margit Lõiv, Baltic Toursi väljamineva turismi müügijuht

ÜKS KÜSIMUS

Kas ja kellelt saaks kaardi omanik kahju hüvitamist nõuda?

Meelis Nurk, SEB e-Tehnoloogia divisjoni direktori asetäitja

Kui klient avastab endale tundmatuid tehinguid kaupmehe poolt, kus ta varem on kaarti kasutanud, nt hotell, kus ta reisil olles viibis, on teinud tema kaardiga tehingu, mille sisu klient ei tunne, siis sellistel puhkudel tasub esimese asjana pöörduda kaupmehe poole asjaolude selgitamiseks. Kui suhtlus kaupmehega ei vii mõlemaid osapooli rahuldava lahenduseni, siis tuleks panga poole pöörduda ning koos pretensiooniga esitada pangale ka väljavõte suhtlusest kaupmehega. 

Elke Haasmaa, Swedbanki pangakaartide osakonna juht

Kui pangakaarti on kuritarvitatud, tuleb pöörduda kaardi väljastanud panga poole. Pank uurib igat juhtumit ja kui uurimise tulemusel saab tõestatud, et tegemist on kaardi kuritarvitamisega ning klient ei ole olnud hooletu (nt on korrektselt hoidnud oma PIN-koodi, et see ei saaks kolmandatatele isikutele teatavaks), siis maksab pank kliendile tekkinud kahju kinni. 

TASUB TEADA

Kiipkaardid ja antiskimmerid aitavad vähendada krediitkaartide kopeerimist

Peamine suund kopeerimisega võitlemiseks on kiipkaartide kasutuselevõtt ning sularahaautomaatidele antiskimmerite paigaldamine. Tänaseni puuduvad tõendid õnnestunud kiibi kopeerimise juhtumite kohta.

Autor: Signe Sillasoo, Tiive Murdoja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700