Kui siseleht või –veeb juba ettevõttes toimivad, ka siis aitavad mainitud küsimused hoida fookust, millest kirjutada ja mis on see, mis pakub lugejale huvi.
Allpool ajakirjanik Signe Sillasoo nõuanded, IT-firmas Proekspert toimunud inspiratsioonihommikult „Kuidas ettevõtte siseleht ja -uudised elama panna?“, mida silmas pidada siselehte ja -veebi toimetades.
Mis eesmärki siseleht ja -veeb ettevõttes täidavad?
- Kas need pakuvad meelelahutust?
- Jagavad ettevõtte kohta infot?
- Kutsuvad aktiivselt kaasa mõtlema tegevustes ja arengutes?
- Edendavad osakondade vahelist koostööd või ehk kõike üheskoos?
Kes on sihtgupp, kellele siseveebi või -lehte tehakse?
- Kes nad on ja millega tegelevad?
- Kui vanad nad on?
- Mis on nende huvid?
- Kas ja kui palju neil on aega tööl olles üldse lugeda siselehte või -veebi?
Siselehe väljaandmise eesmärki teades ja sihtgruppi tundes on võimalik pakkuda lugejatele olulist, huvitavat ja visuaalselt köitvat materjali ehk panna nad ettevõtte siselehte ja -veebi lugema.
Kust leida ideid, millest kirjutada?
- Loe erinevaid ajakirju ja ammuta ideid. NB! Ka teiste erialadega seotud väljaandeid.
- Loe raamatuid, vaata filme, käi teatris, suhtle inimestega.
- Lisa ennast erinevatesse infolistidesse.
- Ammuta inspiratsiooni uutest teemadest (TED kõned, Raadio Ööülikool jm).
- Jälgi huvipakkuva valdkonna tegemisi ja infot Facebookis, Flickris, Twitteris jt sotsiaalmeediakanalites.
Kust kirjutajaid leida?
- Loo meeskond. Kaasa veebi ja siselehe tegemisse firma erinevate osakondade töötajad. Jaga vastutust!
- Palu luba avaldada valdkonnas tegutsevate arvamusliidrite, blogijate materjale.
- Vajadusel osta teenus sisse – kasuta sisu kokku panemisel spetsiaalseid firmasid, vabakutselisi fotograafe, ajakirjanikke, keeletoimetajaid, kujundajaid.
Mida lugude tellimisel silmas pidada?
- anna kirjutajatele, fotograafidele võimalikult täpne lähteülesanne, selgitades: mis on loo fookus;
- millistele küsimustele võiks lugu vastata;
- milline on loo ülesehitus;
- kuidas lugu illustreerida (foto, graafik, joonis, tabel vms);
- milline on loo maht;
- millal on tähtaeg.
Mida lugude vormistamisel silmas pidada?
- Mõtle väljaspool raame! Hea lugu ei tähenda tingimata alati pikka teksti. Mõnda teemat on hea edasi anda fotode, mõnda graafikute või tabelite, mõnda karikatuuride vm abil.
- Ärata pealkirjaga huvi.
- Pööra suurt rõhku pildimaterjalile.
- Teksti olgu pigem vähem kui rohkem!
- Liigenda teksti (taustakastid – hinne, tasub teada, cv, kommentaar, tsitaat, number, retsept, valem, prognoos, graafik, statistika jne).
Hea lugu on:
- lööva pealkirjaga;
- hästi liigendatud;
- huvitava, informatiivse pildimaterjaliga ja põnevalt kujundatud.