4. september 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

(Nais)tippjuhi edevus võib kalliks maksma minna

Naissoost tippjuhtide käest küsitakse sageli ohvrite kohta, mida neil on tulnud karjääriredelil tõusmiseks tuua. Vastus kõlab tavaliselt, et pere ja hobide jaoks on jäänud vähem aega, kirjutab Äripäeva toimetaja Kadri Bank. Kunagi ei öelda, et ohvriks on toodud ka oma edevus. Aga just nii see on – vähemalt siis, kui tähelepanuvajaduse rahuldamist väärtuseks peetakse.

Endine Google’i tipptegija ja tänane Yahoo juht Marissa Mayer põhjustas USAs äsja omamoodi minitormi, kui ilmus Vogue’i septembrinumber, kus oli temaga intervjuu. Mayer on üks vähestest naistest, kes juhib Fortune 500 nimekirja kuuluvat ettevõtet, ja veelgi vähematest, kes on suutnud tippu ronida just IT-maailmas. CNN on nimetanud teda Ränioru mõjukaimaks naiseks.

Vogue’ile intervjuu andmises pole ehk midagi iseäralikku, kuid teksti juures ilmunud fotol ei istu Mayer mitte oma töölaua taga või näiteks pere keskel, vaid lebab diivanil küllaltki väljakutsuvas poosis, näol peibutav pilk. (Sotsiaal)meedias on kõlanud arvamused, et sellise pildiga ütles Mayer kõike muud kui seda, et teda peaks tõsiselt võtma. Ja et üks foto nullib terve pika artikli, kus Yahoo juhti kujutatakse nutika ja asjalikuna.

Sellega seoses meenub mulle ka ühe Eesti tippjuhi jutt, kuidas tema Skandinaavia töökaaslastel oli Eesti naiskolleegidega ühe laua taha istudes silmnähtavalt raskusi keskendumisega – siinsed naised nägid välja palju paljastavamad, liibuvamad, värvilisemad ja sätendavamad kui suguõed Skandinaavias. Õnneks ei meenu mulle ühtki Mayeri juhtumi Eesti versiooni, aga võib-olla pole ma õige lektüüri otsa juhtunud.

Võib ju öelda, et igal inimesel on õigus välja näha täpselt selline, nagu ta heaks arvab, rõhutada oma kehakumerusi, kui ta aga soovib, ning poseerida mis iganes meediaväljaandele. Aga soovides teadlikult oma mainet kujundada tuleb paratamatult selliste valikute tagajärgedele mõelda.

Selles, kui inimene püüab hea välja näha, pole küll absoluutselt midagi halba. Näiteks kõrgmoodi kanda armastavat Mayerit on nimetatud „kõige stiilsemaks nohikuks“, mis on ju igati tore. Aga on teatud piir, kus hea väljanägemine muutub nartsissistlikuks enese eksponeerimiseks. Kui see on ületatud, siis on raske tõsiseltvõetava juhi maski uuesti pähe panna.

Asi pole tegelikult vaid ühes edevas juhis, olgu ta siis naine või mees. Kujutluspilt sellest isikust kantakse ju üle ka ettevõttele või organisatsioonile, mida ta esindab, ning selle põhjal võivad otsuseid teha nii potentsiaalsed töötajad, kliendid, partnerid kui investorid. Sellel kõigel on juba otseselt rahaline mõõde.

Kas Mayer usaldusväärsuse piiri ületas, pole veel teada. Isiklikult loodan, et mitte. Aga järgmist glamuurset photo shoot’i kaaludes võiks ta pigem otsustada mõne erialaajakirja intervjuu kasuks.

Autor: Kadri Bank, Tiive Murdoja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700