9. september 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Konfliktide lahendamine win-win põhimõttel

Reeglina soovime, et töökohal oleks hea õhkkond ning vähe stressi, seetõttu võiks sobida konfliktide korral rakendada win-win põhimõtteid. See tähendab, et lahendus on aktsepteeritav kõigile osapooltele.

Olenevalt erimeelsuste tasemest, on tõenäoliselt vaja teatavat ettevalmistust lahenduste leidmiseks. Olles enda jaoks läbi mõelnud olukorra erinevad aspektid, omame me tugevamat pinnast konstruktiivseks aruteluks ning ei lase emotsioonidel ennast liigselt juhtida.

Suuremate probleemide puhul võiks läbi mõelda järgmised punktid:

Eesmärgid: Mida sa sellelt arutelult soovid? Mis sa arvad, et teine pool soovib?

Kauplemisruum: Mis on sinul ja teisel osapoolel, millega võiks diili teha? Mida kumbagil on, mida teine tahab? Ja millest võiks loobuda ilma, et see tunduks kaotusena? (NB! Mitte ainult materiaalsed asjad, vaid ka protsessid, info, töö lihtsustamine jne).

Alternatiivid: Kui sa ei saa kokkuleppele, siis millised on sinu alternatiivid? Kui palju see sind mõjutab, kui  kokkulepet ei tule? Kas see mõjutab sinu tulevikku? Ja millised võiksid olla teise poole alternatiivid?

Suhted: Mis on selle suhte ajalugu ja taust? Kas see võiks ja peaks mõjutama läbirääkimisi? Kas võiksid olemas olla mingid peidetud teemad, mis mõjutavad läbirääkimiste kulgu? Kuidas nendega tegeleda?

Oodatud tulemused: Millist tulemust ootad läbirääkimistelt ja mida tõenäoliselt ootab teine pool? Milliseid pretsedente on enne olnud?

Tagajärjed: Millised tagajärjed on sinu jaoks, kui sa selle läbirääkimise võidad või kaotad? Millised on tagajärjed teise osapoole jaoks?

Võim: Kellel on võim selles suhtes? Kes kontrollib ressursse? Kes kaotab kõige rohkem, kui kokkuleppele ei jõuta?

Lahendused: Tuginedes kõigele eelnevale, millised võiksid olla võimalikud lahendused ja kompromissid?

Inimeste positsioonid ei ole tihti nii fundamentaalselt vastuolulised nagu esmapilgul tundub. Rahulik arutelu eesmärkidest, ühistest huvidest ja võimalikest lahendustest aitab jõuda mõlemale poolele sobivate tulemusteni. Kui oled vestluseks hästi ettevalmistatud, siis suudad kogu vestluse käigus hoida selget sihti silme ees ning ei lase juhtuda olukorral, kus pärast mingeid otsuseid või sõnu kahetsed.

Loe lisaks www.novi.ee.

Autor: Tiive Murdoja, Kirjutab Novi Arengukeskus

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700