10. oktoober 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Millega arvestada fotograafi sündmusele tellides

Fotograafi tellimise hinda saab kokku erinevatest komponentidest – seda määravad ürituse asukoht, kestus, programmi keerukus ja piltide töötlemisele kuluv aeg.

Fotograafi Egert Kameniku sõnul tuleks fotograafi valikul pidada silmas sündmuse stiili, programmi ja ka eelarvet. Pahatihti fotograafid näiteks ei riietu sündmusele vastavalt ega oska spetsiifilistes situatsioonides käituda, mistõttu võib tekkida nii mõnigi piinlik olukord. Kui ürituse programmis on palju tantsu, jooksmist või muud liikuvat, tuleks Kameniku sõnul veenduda, et piltnik ka selle jäädvustamisega hakkama saab.

Fotograaf Silver Raidla hinnangul tasuks fotograafi valida tehtud tööde näidiste ning pakutavate teenuste järgi – ehk et tellitud inimene peaks ka tema sõnul antud üritusele sobima. Kindlasti ei tohiks ära unustada ka tellija ning fotograafi vahelist klappi, lisas piltnik Riina Vaikmaa. 

Lisateenuste valik lai

Põhiteenusena soovivad korraldajad saada sündmusest fotoreportaaži, samuti tahetakse pilte auhinnatseremooniatest või muust programmi kuuluvast. Lisaks on selle kõige juurde võimalik tellida lisateenusena veel näiteks slaidi-show päeva erinevatest osadest, stuudionurk või fotokoolitus. Nende teenuste hindades lepitakse enne sündmust eraldi kokku.

Raidla puhul koosneb teenuse hind üldiselt fotograafi väljakutsest, stuudiotehnika transpordist, pildistamise protsessist ning piltide töötlemisest. “Viimane ei tule kohe alguses pähegi, kuid võtab aega mitmeid tunde ning mängib tegelikult suurt osa lõpptulemuse valmimisel,” sõnas ta.

Ise tööd tehes koosneb tema teenuse hind kahest osast. Esiteks fotograafi väljakutsest ja stuudiotehnika rendist, mille tasu on 20 eurot Tallinna piires. Teiseks üritusest fotoreportaaži tegemisest, mis maksab 15–20 eurot tunnis. Kui soovitakse lisaks veel stuudiopildistamist, siis maksab tund 20–25 eurot.

Valminud piltide sorteerimine ning töötlemine on juba Raidla puhul hinna sees.  Lõpptulemusena saab klient endale kõik pildid täissuuruses ja maksimaalse kvaliteediga trükikõlblike failidena.

Tunnihind sõltub tellitud teenustest

Kameniku jaoks kujuneb hind mitmest asjaolust nagu näiteks ürituse asukoht, ajaline kestus, vastutus, programmi keerukus, nädalapäev. Lisaks mõjutab hinda ka piltide kättesaamise kiirus ning üritusel pakutavad lisateenused. Kameniku sõnul ei käi hinnaarvestus päris tunnipõhiselt, kuigi ajaline kestus kindlasti mõjutab seda.

Kui lühikestel sündmustel võib tunduda, et tunni hind ületab 100 euro piiri, siis terve päeva kestvatel sündmustel võib see langeda 30 euro kanti. Seega tuleks fototeenust tellides arvestada vähemalt 200–600eurose kuluga.

Kamenik rõhutas, et igal kliendil on oma erivajadused ja lõplik hind kujuneb välja siiski kliendiga koostöös. Tihtilugu on tema sõnul vale üldse konkreetseid hindasid välja tuua, kuna paljud firmad tellivad üritustele fotograafe üritusturundusfirmade kaudu. “Paraku kipub ka fotograafias nii olema, et kallim tähendab paremat, aga muidugi võib olla erandeid,” ütles Kamenik.

Vaikmaa sõnul on temal kindel tunnihind, mille ta hinnapakkumise tegemisel aluseks võtab. See algab 50 eurost, millele võivad lisanduda veel valgustehnika rent, transpordikulu ja muud lisateenused – selleks võib olla ka näiteks pildistamiskoha eelnev ülevaatamine.

Varakult tellijal eelis

Firmaürituse jäädvustamiseks tasuks fotograaf tellida kohe, kui selle toimumise kuupäev paigas, siis on suurem tõenäosus, et aeg ka soovitud piltnikule sobib.

Fotograaf Silver Raidla sõnul on teda pildistama kutsutud ka üritusele eelneval või samal päeval, kuid siis on olnud tegu puhtalt asjaolude õnneliku kokkulangemisega, et ta on saanud minna.

Praegu näiteks jõulupeoks fotograafi otsima hakata pole fotograaf Egert Kameniku sõnul küll veel lootusetult hilja, kuid A-kategooria tegijad on juba kindlasti hõivatud.

Kui sündmuse organiseerimine aga jääbki viimasele minutile, oleks Kameniku sõnul mõistlik leida kuupäev, mis pole n-ö kuum – siis on veel lootust üritusele hea esineja ja fotograaf saada. “Muidugi võib alati julgelt helistada ja küsida saadavust ka nädal enne sündmust, vahel veab!” lausus Kamenik.

Mõlemad fotograafid nendivad, et varasem tellimine kuidagi hinda ei mõjuta, kuid tagab teenuse saadavuse. 

Fototeenuse hinna mõjutajad:

Toimumise aeg – nädalapäev, kuu

Ettevalmistusele kuluv aeg – pildistamiskoha eelnev ülevaatamine, tehnika, transpordi ettevalmistus jm

Fototehnika rent – kaamerad, objektiivid, välklambid, mälukaardid, statiivid, tarvikud jm

Sündmuse asukoht – kütuse kulu, parkimine, lisatranspordivahendi vajalikkus jm

Ajaline kestusVastutusProgrammi keerukusPakutavad lisateenused

– fotokoolituse, stuudionurga ettevalmistamine jm.

Piltide töötlemisele kuluv aeg – valiku tegemine, töötlemine, vormistamine

Piltide kättesaamise kiirus

Suhtlus kliendigaMaksud

– käibe-, tulu-, sotsiaal-, töötuskindlustusmaks

Allikad: Egert Kamenik, Silver Raidla, Riina Vaikmaa, Äripäev

 

Autor: Tiive Murdoja, Triin Adamson

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700