Uue töötaja arvamus organisatsioonist tõenäoliselt muutub aja jooksul, aga paljuski otsustavad paar esimest tundi, kuidas kujuneb üldine tunne uue koha suhtes.
Ainukordset võimalust hea esmamulje jätmiseks tuleks ära kasutada, seda eriti ettevõtetes, kus on suur tööjõu voolavus. Näiteks teenindussfääris: hotellides, restoranides, catering-firmades. Tihti kasutatakse sama töötajate koolitamise tava, mida on rakendatud aastakümneid.
Muidugi on oluline omada standardset lähenemist uute töötajate koolitamisele tagamaks, et kõik töötajad saaksid võrdselt põhjalikku infot ja juhendamist. Aga “standarditud” ei pea tähendama igavat ja mitteinspireerivat.
Uute töötajate väljaõpetamist võiks võtta hoopis kui müügiargumenti. Nende koolitamine on väga väärtuslik võimalus “müüa” töötajatele oma organisatsiooni ja teenida välja nende kaasatus, isiklik panustamine ja pühendumine.
Koolitamise tõhusamaks muutmiseks võib olla vajalik muuta programmi või pisut täiendada.
Soovitused
Vaadake programm kriitilise pilguga üle
Esimene samm igasuguse muudatuse algatamise puhul on hinnata tavasid ja protseduure. Laske juhtidel asuda uute töötajate rolli ja väljaõppeprogramm algusest lõpuni läbi teha. Tehke märkmeid selle kohta, mis töötab ja mis mitte, mis on vananenud või aegunud ning mida võiks lihvida või täiendada.
Paluge tagasisidet hiljuti värvatutelt
Rääkige töötajatega, kes on väljaõppeprogrammi hiljuti läbi teinud. Kas infot oli liiga vähe või palju? Kas see oli üksluine? Kas formaat töötas? Mida nad oleksid soovinud vähem või rohkem näha? Mitteformaalsed vestlused või anonüümsed küsitlused on tõhusad meetodid täpse informatsiooni kogumiseks hiljuti palgatud töötajate käest. Parima tulemuse saamiseks kõnelge erineva staažiga töötajatega. Mitu kuud ametis olnud töötaja puhul saab aimu, kuidas koolitusprogramm vastab töötajate tegelikele kogemustele igapäevatöös.
Tegelge põhilise, mitte pisiasjadega
Määratlege kõige olulisemad asjad, mida uued töötajad peavad teadma, ja jagage koolitusele mõeldud aeg vastavalt sellele. Ülipõhjalik ja kõikehõlmav ülevaade ei ole vajalik ning see võib uue töötaja isegi segadusse ajada. Kui olulisi teemasid on palju, võib kaaluda koolitamise jagamist mitmele päevale.
Andke uuele töötajale spikker
Kui võimalik, valmistage ette kirjalik koolitusmaterjal ja andke see uuele töötajale enne väljaõppe algust. See võimaldab tal end organisatsiooni eeskirjade ja tavadega kurssi viia. Seeläbi on ta protsessi rohkem kaasatud ja valmis esitama küsimusi asjade kohta, mis jäid ebaselgeks.
Ärge kartke asja lõbusaks teha
Pikad koolitused võivad olla veidi monotoonsed. Vürtsitage asja jäämurdjatest vahepalade ja muude interaktiivsete tegevustega, näiteks rühma tutvustused, viktoriinid, nime äraarvamismängud ja muu selline, mis aitavad uutel töötajatel teistega tuttavaks saada.
Olgu uuendatud programm algsele lähenemisele sarnane või radikaalselt erinev, tähtis on veenduda, et see oleks tõhus ja ajakohane. Koolitusprogramm on võimalus jätta uuele töötajale positiivne esmamulje ning seepärast peaks see olema moodne ja põnev, mis kaasab ja inspireerib.
* Artikkel ilmus ajakirjas Personali Praktik. Ajakirja tellimisinfoga tutvu siit.