25. juuni 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas jäädvustada ja jagada firmaüritustel tehtud fotosid?

Nortalis on pistetud firmaüritustel tehtud fotod kööginurgas oleva söögilaua klaasi alla, nii jagub ürituselt saadud emotsiooni kauemaks. Fotol Nortali töötajad Katrin Koha ja Elina Stepanova.
Foto: Andres Haabu
Firmaürituste puhul on oluline roll lisaks kõigele muule ka fotodel. Kui ka tellida professionaalne piltnik, tuleb läbi mõelda, kuidas neid fotosid hiljem kolleegidega jagada ja ehk ka avalikult kasutada. Näiteks tarkvarafirmas Nortal riputatakse pildid üles nii veebi kui ka oma kontorisse, vahel kasutatakse ka töökuulutustes.

Kujutlegem ühe firma suvepäevi. Tantsitakse, süüakse-juuakse ja mängitakse seltskonnamänge. Keegi klõpsib pilte ning nädalakese pärast riputatakse need kuskile üles. Ikka on hea muiata, kui mõnel kolleegil pidu pikaks läinud ja see ka fotole jäänud. Osa pilte jõuab töötajate Facebooki kontodele, ongi kõik. Kas selles peitubki firmaürituste jäädvustamise võlu?

Galal kaks piltnikku

Korduvalt Eesti kõige töötaja- ja peresõbralikemate ettevõtete hulka valitud Nortal AS näeb siin suuremat potentsiaali. Firma personalispetsialist Katrin Koha rääkis, et professionaalse piltniku kutsuvad nad oma suurematele firmaüritustele – näiteks suvepäevadele ja kord aastas toimuvale galale. Glamuursele üritusele lähevad töötajad ja nende kaaslased uhketes kleitides ja viksides pintsakutes. Viimati toimus gala Tartus AHHAA keskuses. Töötajaid oli umbes 150 ehk kaaslasega kokku umbes 300 inimest. Antud üritusel on ka ametlik fotosein, mille ees poseerida, lisaks liikus rahva seas teinegi piltnik. „Fotod jõuavad üles umbes kahe nädala jooksul. Meil on oma sisesüsteem, kus need riputame. Meil on iga nädal ka uudiskiri, sealgi märgime üritused pildiliselt ära,“ selgitas Koha. Neid ja ka teiste ürituste pilte kasutatakse muu hulgas ka oma töökuulutustes. Pannakse üles näiteks meeskonnapilt, kus üks tool on tühi – kas just sina sobiks sinna? Töötajaskonna ühisürituste pilte näeb ka Nortali kontoris.

Suvepäevad tapeedile

Oma kogemusele toetudes sõnas ürituste korraldamisega tegeleva agentuuri Blue Drum kreatiivne tegevjuht Olavi Andla, et nemad ise soovitavad alati mõne hea pildi välja printida ning kontoris seinal panna, et motoveerida kaastöötajaid ning luua emotsioone. „Üks firma kaalus suvepäevade piltidest lausa seinatapeedi tegemist, mis meie arvates on igati tervitatav idee.“

Üritusturundusagentuurid hoolitsevad üldiselt ka pildipoole eest. Liis Brit Pertelson Fenomena Eventsist rääkis, et kuna konkurents on tihe, siis on ka nende valdkonnas igasugune eristumine lausa hädavajalik. „Professionaalse fotograafi ja filmimehe organiseerimine üritusele on sama oluline, kui mis tahes muu ürituse osa eest hoolitsemine,“ nentis ta. „Hea kvaliteediga foto- ja videojäädvustus toob positiivse järelkaja ka siis, kui sündmusest endast on juba palju aega möödas. Lisaks on see igale ürituste korraldajale oluline referents järgmiste sündmuste korraldamiseks.“

Piltide jagamisel lähtuvad nad eelkõige kliendi soovidest. „Kui mõni firma eelistab pilte näha nö „pilvest“, siis seda nad ka pakuvad. Sellisel juhul pääseb neile ligi muidugi salasõnaga, mida teab ainult konkreetne klient. Pertelson lisas, et privaatsus on A&O. „Avalikkuse ette ei lähe ükski pilt, mida klient ei kinnita. Kui aga tahetakse füüsiliselt mälupulgal kogu materjali, siis pakume ka seda lahendust.“

HEA TEADAMida piltidega teha?

Nortali personalispetsialist Katrin Koha ütles, et kuna pildid on parim viis, kuidas emotsioone edasi anda, siis kasutavad nad ühisürituste pilte mitmes kanalis.

- Meie Facebooki lehel https://www.facebook.com/Nortal- . Selle eesmärk on, et meie enda töötajad teaksid, mis meil toimub nii Eestis kui teiste riikide Nortali-harudes.

- Kui käime Nortalit esindamas, kasutame pilte presentatsioonides. Näitab meie üldist töökeskkonda.

- Oma kontoris riputame töötajate pildid üles köögis. Näiteks eelmise suve lõpus oli meil näitus „Minu kuum suvi“.

- Uudiskiri – ülevaade, mis meil toimub; kus oleme osalenud jne.

Piltnikeks töötajad ise

„Pilvedest“ on populaarseim dropbox, seda kinnitatakse ka loomatervisega tegelevast ettevõttest Dimela AS. Ka antud firmat on nimetatud iga-aastasel konkursil töötajasõbralikemate firmade hulka. Tihtipeale teevad pilte töötajad ise – kaks neist töötavad nimelt professionaalidena ka pildistamise alal. Kui pildid „pilve“ riputatud, teavitatakse sellest töötajaid firma siselistis (üldine e-mail) ning teema on tõstatud ka koosolekutel. „Enamus pilte on internetiavarustes, kuid oleme kasutanud mõned korrad ka firma tutvustavate reklaamide/ajakirjade lehtedel. Samuti oleme soovi korral inimestele neid välja printinud,“ märkis firma turundusjuht Kristo Raud.

Piltniku soovitused ürituse korraldajale

Fotograaf Olev Mihkelmaa sõnas, et suvepäevade puhul riputab ta hiljem pildid üles dropboxi, töötlemiseks kulub tavaliselt paar päeva. Internetiajastule kohaselt üldjuhul keegi temalt paberkandjal pilte ei küsi. Igaks juhuks on kõik fotod talletatud ka Mihkelmaa isiklikku arvutiarhiivi, mine tea, kes kogemata suudab ka dropboxist midagi ära kustutada.

Mihkelmaa annab mõne soovitused firmaürituste korraldajatele:

Kindel ajakava.- Fotograaf peab täpselt teadma, mis kell ja kus olla. Kui ka töötajatele on päevakava täis üllatusesinejaid ja erinevaid seiklusi, siis piltnik peaks sellega enne kursis olema.

Ajavaru- . Grupipildi jaoks peab ajakavas olema vähemalt veerand tundi. Kui ikka sadakond inimest kohal, siis nende paigutamine võtab aega, lisaks on vaja vahel ka valgustus ja muu eritehnika paika panna.

Kannatlikkust.- Kõik tahame värsket emotsiooni, ent paar päeva tuleb piltidega kannatada. Nende töötlemine võtab oma aja, sest fotograaf teeb ju kohapeal väga palju pilte, millest tuleb hiljem valik teha.

Rahalist paindlikkust.- Sündmusfotod on kindlasti odavamad kui tootefotod, aga liiga kokkuhoidlik ka olla ei saa, muidu kaotatakse kvaliteedis. Näiteks tellitakse kehv fotograaf.

Varakult ühendust võtta.- Fotograafide graafik on tihe, suveks tuleb kokkulepped sõlmida vahel ka juba talvel.

Mida teha kliendiürituse piltidega?

Turundus-produktsiooniagentuuriID Production tegevjuht Ken Matsalu ütles, et kliendiüritustel võib üheks suuremaks veaks olla elementaarne kommunikatsioon. „Ettevõtted tellivad oma kliendiüritustele küll fotograafe, aga hiljem fotosid klientidele ei näidata, vaid jäetakse vaid enda kasutusse. Mitmeid kordi on asi jõudnud ka nii kaugele, et üritusel läheb klient otse fotograafi juurde ja küsib, et kus neid fotosid näha võib: olen aastaid sellel kliendiüritusel käinud, aga pole kunagi ühtegi fotot näinud.“

Matsalu lisas, et kui fotosid klientidele ei edastata, siis see on raisatud raha nii fotograafi kui osalt ka ürituse pealt. „Fotode hilisem presenteerimine on ideaalne võimalus end klientidele veelkord meelde tuletada ning lasta neil meenutada ürituselt saadud emotsioone, millesse varasemalt investeeriti.“

Matsalu märkis, et kõik oleneb ka kontekstist ja meeleolust – kõik levitatavad fotod tuleks kindlasti mitu korda üle kontrollida, et nad ikka viisakad oleks. „Levitades halvas asendis või paha nurga alt tehtud fotot kliendist, teeb see kindlasti rohkem kahju kui kasu. Võiks mõelda ka sellele, kas edastada klientidele personaalselt vaid fotod, kus nemad ise peal või saata terve galerii sündmusest kõikidele vaatamiseks.“

Matsalu lisas, et kui tegu on promoürituse ja avaliku ettevõttega, siis on firmad kindlasti huvitatud, et lisaks nende põhiklientidele jõuaksid fotod ka massimeediasse. Selleks kasutatakse juba professionaalsete PR-firmade abi.

Kirjutamata reeglid firma siseüritusel

Matsalu sõnul kehtivad sisekommunikatsiooni-üritustel teised reeglid võrreldes kliendiüritustega. „Üks kirjutamata reegleid on, et firmapeo fotosid avalikult ei levitata! Oma meeskonnas tuntakse end vabamalt ja tehakse nalja, mis kõrvaltvaatajatele ehk klientidele võib tunduda kohatult ning ettevõtte kuvandit kahjustavalt.“

Matsalu leiab, et fotode kontoriseinale riputamine on veidi vanakooli maiguga. „Ilmselt ei ühti ka säästliku, keskkonnasõbraliku ja vastutustundliku ettevõtlusega ehk väärtustega, mis viimasel ajal ettevõtete seal väga populaarseks muutunud.“ Ta ütles, et intranetis on fotode levitamine lihtsam. „Väiksemates ettevõtetes on ka okei, kui fotod on üleval fotograafi kodulehel - kindlal aadressil või parooliga kaitstult - ning töötajatele edastatakse link emaili teel. Teinekord lisatakse juurde ka võimalus tellida fotograafilt suuremaid pilte, kas elektrooniliselt või välja prindituna.“

Nortalis on pistetud firmaüritustel tehtud fotod kööginurgas oleva söögilaua klaasi alla, nii jagub ürituselt saadud emotsiooni kauemaks. Fotol Nortali töötajad Katrin Koha ja Elina Stepanova.

Autor: Autor: Karoliina Vasli, kaasautor

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700