Üleüldine traditsioon on, et sündmuse keskmes olev isik toob ühisele lauale kas koogi või kringli ning kaastöötajad peavad teda meeles lilleõiega, kusjuures info sündmusest liigub kas siselehe, meililisti või intraneti kaudu. Vahel on aga nii lilled, kink kui pidu hoopis ettevõtte poolt.
Kui suurelt töötaja isiklikke pidupäevi üldse kusagil tähistatakse, sõltub ettevõtte traditsioonidest ja sisekliimast, töötaja positsioonist ettevõttes ning mõistagi sellest, kui uhke numbriga tähtpäev on tulekul.
Kingitraditsioon kasvab
Reklaamkingitusi pakkuva ROI AS projektijuhi Raido Seppami sõnul on viimase kahe aasta lõikes üha kasvanud trend, et ettevõtted peavad oma töötajaid nende tähtpäevade puhul väikeste kingitustega meeles. Teine trend on see, et lihtsalt ükskõik mille kinkimise asemel on kingitused läbikaalutumad ning kui juba otsustatakse töötajale kink teha, kulutavad ettevõtted kingituste peale rohkem. Samuti pööratakse Seppami sõnul suuremat tähelepanu esemete kvaliteedile - otsitakse korralikku asja, mis kestaks ja oleks saajale vajalik.
Tavalistest sünnipäevadest on mõistagi töökollektiivis olulisema tähelepanu all kaastöötajate juubelid või tööjuubelid – seda rohkem, mida suurem on täituv aastanumber ning eriti kui pidulik päev puudutab kedagi ettevõtte juhtkonnast.
Kink olgu meeldejääv
Just inimestele, kel näib kõik olemas olevat, on kingitusi teha kõige keerulisem. Kui bossi kingi valimisel kasutatakse reklaamkingi pakkujate abi, siis otsitakse Seppami sõnul reeglina midagi üsna erilist. „Selliseid kalleid ja personaalseid kingitusi küsitakse meilt ehk vaid kord kuus ning siis valitakse sellised asjad, mida igapäevaselt ei ringle. Need on väikese praktilise väärtusega ilusad asjad nagu ilmaennustamise jaam termomeetrite ja hügromeetriga või mõni väga uhke ja kallis alarmkell. Reeglina graveeritakse sellele peale kas soov või tervitus töökaaslastelt, saaja nimi ja kuupäev. Väga harva tehakse selline kingitus ilma graveeringuta,“ valgustas Seppam.
Saab muidugi ka teisiti. Columbus Eesti AS personalijuhi Kristi Leppiku sõnul on eelkõige oluline, et kingitaks midagi emotsionaalset, olgu siis saajaks juht või tavatöötaja. „Meie enda ettevõtte juhile kinkisime pihlakapuu, mis annab õnne, jõudu ja energiat, et ta saaks selle oma uue kodu aeda istutada,“ tõi Leppik näite personaalsest kingist, mida valiti samamoodi suure hoolega.
Igaühele midagi
Küllaltki levinud on, et ettevõte tellib korraga terve kapitäie samasuguseid kinke, mida on tähtpäevade puhul hea käiku lasta. Nõnda ootab iga töötajat sama kingitus või meene, mis teisigi sünnipäevalisi enne teda.
„Selliseid asju tellitakse üsna sagedasti. Seal on kaks varianti, et kas sünnipäevalaps saab lihtsalt firma logoga meene või tehakse nii, et saaja nimi lisatakse esemele jooksvalt. See tähendab, et ettevõte tellib tiraaži ära ja saadab näiteks kvartali kaupa nimekirja, et mis nimed on seekord toodetele peale vaja graveerida,“ rääkis Seppam.
OBO BETTERMANN Baltic OÜ müügispetsialist Taavi Tagel nentis, et nende ettevõttes on kombeks, et firma poolt saavad töötajad kingiks sama eseme, mille saavad oma sünnipäevaks ka ettevõtte kliendid. „Meil on üle saja nime meile olulistest koostööpartneritest, kes saavad meie käest oma sünnipäeval kingituse. Sellel aastal on soola- ja pipraveskite aasta. Aga samasse kategooriasse kuulub ka firma logoga lõikelaud,“ rääkis Tagel, rõhutades et kliendikingitusi valitaksegi teadmisega, et oma sünnipäeval saadakse üks neist endale. „See teadmine aitab kingitusele palju isiklikumalt mõelda ja välja valida praktilised asjad, mida nii kliendid kui töötajad ka päriselt saada tahavad,“ märkis Tagel.
Pensionile minejad au sees
Omaette kategooria moodustavad töötajate tähtpäevade tähistamiste hulgas tööaastajuubelid ning pensionile saatmised. Seppami sõnul valitakse tööstaažijuubeliteks dekoratiivsed ja samas praktilised ja universaalsed asjad, millel on oluline sümboolne side ettevõttega. „Populaarsed on firma logoga laua- ja seinakellad ning ka muud kellad. Pensionile minejatele on tehtud näiteks ports käekelli ilusa mälestuspühendusega.
Mis puutub pikaaegset ühes töökohas töötamist, siis paljud ettevõtted tähistavad seda spetsiaalse märgi, ordeni või medali andmisega,“ rääkis Seppam. Nii näiteks on traditsioon, et Stora Enso Eesti AS töötajad saavad oma viiendal tööjuubelil hõbe- ning kümnendal kuldmedali, mis antakse peadirektori käepigistuse saatel töötajaile üle firma jõulupeo käigus. Saint-Gobain Glass Estonia staažikaid töötajaid ootab aga teenetemärk.
Mitte just ülearu personaalset pitserit kandev, kuid kahtlemata meeldiv võimalus on tööandjal töötajat pensionile minemisel, mõne tööstaaži verstaposti ületamisel või muugi isikliku elumuutuse puhul lisaks kingile meeles pidada ka ühekordse preemiasummaga, mida on aastaid rakendanud näiteks Danske Bank, kes maksab oma töötajatele lisatoetust ka lapse sünni puhul, mida enamus Eesti ettevõtteid eraldi meeles ei pea.
Kui veel lastega seotud traditsioonidest rääkida, siis üsna erandliku näite moodustab DHL Estonia AS, kus märgatakse ka töötajate laste 1. klassi minekut – kingiks selle puhul on ranits koos kooliks vajaliku sisuga.
Traditsioonid au sisse
Traditsioonid ei teki ega püsi ettevõtetes mõistagi iseenesest. Ka juubelite, tööjuubelite ja teiste tähtpäevade puhul on tarvis inimest, kes neid meeles peaks ning ühtlasi kinkide või lillede toomise organiseeriks.
Lihtsamad lahendused, nagu kaardi kirjutamine või lillede toomine on Eesti ettevõtetes tavaliselt sekretäri ülesanne, kuid mitte ka alati. „Meie kontorihaldjas, nagu me oma sekretäri kutsume, on hästi lahtise peaga ja pakub häid mõtteid välja, aga vahel me arutame tähistamisi ka kööginurgas või võtame iganädalasel juhtkonna koosolekul teema üles, et mida kinkida,“ rääkis Kristi Leppik Columbus Eesti AS kommetest.
Igatahes, mida suurem on otsustajate ring, kes saavad kingi valimisel sõna sekka öelda, seda rohkem on ka ideid, mille hulgast kõige sobivam välja valida. Halba ei tee seejuures ka taustainfo, millise kingi üle saaja üldse rõõmu võiks tunda.
„Eelmisel aastal kogusime igaühelt väikese summa raha, mille eest sai igale juhile tehtud natuke isiklikum kingitus. Mina sain pulsikella. Üks juht sai kasepuidust käepidemega fileerimisnoa. Teisele, kes on fotograaf ja kogub vanu fotoaparaate, otsisime Balti jaama turult üles just ühe sellise „Zeniidi“, mida tal veel ei olnud, ja graveerisime sellele kuupäeva. Juuli alguses läks emapuhkusele meie müügijuht, tema sai kingiks väikese lapse body, kuhu lasime peale trükkida meie ettevõtte logo. Sellest tahame kasvatada traditsiooni, kui edaspidi kellegi emapuhkusele saadame,“ tõi Leppik näiteid huvitavatest kingilahendustest.
Mida kinkida töötajale?
SÜNNIPÄEVAKS
lillekimp või lõikelill
midagi magusat
kaart (käsitsi kirjutatud ja soovitatavalt ka tehtud)
mõni firma logoga toode, kruus või rannarätik
personaalne luuletus
JUUBELIKS
uhkem kaart ja uhkem kimp
toalill
kinkekaart massaažisalongi, huvitavasse restorani vm.
noor puu või põõsas istutamiseks
mõni firma logoga toode, kuhu on graveeritud ka saaja nimi ja kuupäev
TÖÖJUUBELIKS
teenetemärk, medal
raamitud diplom, aukiri
graveeringuga kell
persoonilugu firma siselehes
LAPSE SÜNNI PUHUL
tikitud sõnumiga beebiriided
firma logoga lusikas
pakk beebitarvetega
LAPSE KOOLI MINEMISE PUHUL
ranits kooliasjadega
midagi magusat lapsele
PENSIONILE JÄÄMISE PUHUL
uhkemast uhkem lillekimp
graveeringuga laua või seinakell
mõni sisustuselement: pink, lambanahk, küünlajalg, maal vm.
Raido Seppam kommenteeris omalt poolt, et tegelikult on sarnaseid traditsioone Eesti ettevõtetes väga palju, kuigi tavaliselt ei tule need lihtsalt jutuks. „Kõik vanemad nimega firmad omavad traditsioone ja uuemad järjest loovad neid juurde. Väga suured ettevõtted tähistavad töötajate isiklikke tähtpäevi kas osakondade kaupa või suvepäevade raames, aga midagi tehakse kindlasti. Kes midagi ei tee, siis ehk need, kel on väga vaja kulusid kokku hoida,“ avaldas Seppam arvamust.
Autor: Mari Hiiemäe
Siit leiad suurima valiku luuletusi ja salme sünnipäevakaardile.