Autor: Sekretär.ee • 9. november 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Üllatusesinejad muudavad ürituse meeldejäävaks

Üllatusesinemise korraldamist sündmusel tasub varakult planeerida - nõutumatel artistidel on näiteks jõulude ja jaanipäeva periood juba mitu kuud varem planeeritud. Pildil Koit Toome Pärnu Turunduskonverentsil.
Foto: Veiko Tõkman
Uute võimaluste otsingul, kuidas mõni oluline tähtpäev või ka firmaüritus meeldejäävaks teha, tasub kaaluda üllatusesinejate kaasamist. Kui üllatus on hästi läbimõeldud ning osavalt ajastatud, siis jätab see kohalviibijaile tükiks ajaks ereda mälestuse.

Laias laastus jagunevad üllatusesinejatega sündmused kaheks. Esimesel juhul tellib üllatusesineja üritusele selle korraldaja, eesmärgiga rõõmustada oma külalisi või kliente. Teise variandina organiseerivad üllatusesineja kohalesaabunud külalised, käsitledes pakutavat etteastet üllatuskingitusena peo korraldajaile või tähtpäevalistele.

Saadav elamus liigitub mõlemal juhul mittemateriaalsete kingituste valdkonda, milleks võib olla näiteks kontsert; tantsutrupi, mustkunstniku või mõne muu meelelahutaja etteaste; või ka mõni tegevus, mida üllatusesineja kohapeal läbi viib, olgu selleks siis kiire tantsutund ja ühistantsimine tantsutreeneri juhendamisel, ühislaulmine või midagi muud.

Muusikaagentuuri Full House Agency tegevjuhi Tanel Pandre sõnul kasutatakse üllatusesinejaid sageli siis, kui materiaalsete kingituste valikuvõimalused ei tundu huvitavad. „See võib sõltuda kas vanusest või staatusest. Kui ei tea enam, mida sellisele inimesele kinkida, siis päris sageli kingitakse emotsiooni, muusikat. Teatakse, et kliendile meeldib mõni artist. Sõbrad või abikaasa panevad rahad kokku teadmisega, et see teeb tal südame soojaks ja tellivad selle artisti. See on väga levinud,“ valgustas Pandre.

Millest alustada?

Esimene asi, mille üllatuskülalise valimisel peaks läbi mõtlema, on roll, mida kutsutud artist täitma peaks. Kui meeles mõlgub mõni kindel esineja, keda oma üritusel näha tahetakse, on asi selgem – siis lihtsalt tuleb uurida, kas konkreetne kuupäev artistile sobib ning kokku leppida üksikasjades. Kui aga soov on üldisem – näiteks soovitakse, et üritusel oleks mõni särav tantsutreener, kes mõned sammud rahvale ette näitaks ning rahva tantsima tõmbaks, on valik märksa laiem. Kindlasti seab võimalustele piirid hind, mida tellija on nõus maksma. Kui eelarve on piiratud, siis peab paratamatult lähtuma valikutest, mis kasutatava summa piires võimalikud on.

Kas üritusele tulemise osas peaks läbi rääkima artisti endaga või mõne kontserdikorraldusega tegeleva agentuuriga, sõltub suuresti sellest, keda tahetakse kutsuda. Näiteks kui keegi tahab saada erapeole üllatusesinejaks Ott Leplandi, peab ta läbi rääkima muusikaagentuuriga Full House Agency, kes paneb kõik selle artisti nii suuremad kui väikesemad esinemised ühtsesse graafikusse. Samas on Eestis küllalt ka neid artiste, kes on ise enda managerid ning kelle puhul peaks suhtlema otse artisti endaga.

Küsima peab varakult

Tasub meeles pidada, et tuntumad esinejad, keda soovitakse, võivad olla üsna hõivatud. Eriti kehtib see perioodide kohta, kuhu langevad üldrahvalikud tähtpäevad, nagu jõulud või jaanipäev. Pandre sõnul on näiteks laias laastus võimalik septembrisse-oktoobrisse palju suurema tõenäosususega soovitud esinemisi saada kui detsembrisse, kuid kindlad reeglid selles osas puuduvad. „See kõik erineb artistide plaanis. Sellest, kes mis tööprofiiliga on ja kui palju tööd kellelgi parajasti on. Kui keegi kinda peale konkreetset nime esinema tahab, siis tegelikult pole ka aasta väga pikk aeg ette mõelda,“ väitis Pandre.

Muusikaagentuuri Tartu Kontsertkorraldus juhataja Vello Tellissaare sõnul on jõuluperioodi kontsertide esinemiste graafik tuntumatel artistidel üldiselt paigas juba septembris, kuigi küsida võib ikka, kuna vahel võib juhtuda, et just soovitud päeval on esinejal siiski vaba aega. Lisaks võib agentuur osata soovitada ka asendusvõimalusi, kui selgub, et valitud artist sel kindlal päeval esineda ei saa. „Aitame ikka, kui küsima tullakse,“ julgustas Tellissaar oma ideedega muusikaagentuuride poole pöörduma.

Liiale ei tohi minna

Ühekordsed ja standardsest kontserdiformaadist erinevad esinemised võivad olla artistile meeldivaks vahelduseks. Läbirääkimiste tulemusena on võimalik saada esinejaid nii suurtele üritustele kui ka vaid paari inimesega erapidudele. Oma plaane kujundades ei tohi aga siiski arvata, et raha eest saab kõike – liiale oma üllatusesinejat puudutavate plaanidega minna ei maksa.

Pandre sõnul on läbi agentuuri küsitud ka seda, et mõni tuntud artist läheks näiteks lilledega sünnipäevalapsele ukse taha, laseks kella ja laulaks. „Seda on küsitud, kuid asjaks pole see läinud,“ rääkis Pandre, lisades, et väga palju taandub kokkulepetes siiski sellele, mida konkreetne artist on nõus tegema.

Sama reegel kehtib ka repertuaaris kaasa rääkimise osas – mõni esineja on nõus näiteks esitama soovilugusid, teine mitte. „On neid, kes üheks korraks õpivad ükskõik mida selgeks ja on neid, kes seda kindlasti ei tee. Heal artistil, kes lisaks sellele, et ta viisi peab, on ikka oma repertuaar ja muusika. Kui seda kõike liiga ümber hakatakse kujundama, siis jääb jutt üsna lühikeseks,“ rääkis Pandre.

Mis see kõik maksab?

Üldiselt sõltub ühekordse üllatuskontserdi hind suuremalt jaolt ajast ja artisti populaarsusest. See võib alata sadadest ja küündida tuhandete eurodeni. Samas on hind sõltuv ka otsesest kulubaasist. Kui näiteks lisaks esinemisele on artistil tarvis selle pärast Tallinnast Võrru sõita või kasutada spetsiifilist tehnikat kontserdi läbiviimiseks, kujuneb summa suuremaks, kui siis, kui kontsert toimuks näiteks esineja kodulinnas.

Mis vajalikku tehnikasse puutub, siis on see taas kokkuleppe küsimus, kas esineja toob ise tehnika kohale või kasutab olemas olevat, mis kliendil endal välja on pakkuda.

KOMMENTAAR

Martti Meumers, ansambel Noorkuu laulja

Kui kellelegi soovitada, kuidas üllatusesinejat valida, siis enamasti kukub üllatus kõige paremini välja, kui see tehakse kindlale fännile, kellest teatakse ette, et talle see üllataja väga meeldib. Tuleb arvestada, et kui on suurem üritus või asutuse pidu, siis on publiku hulgas kindlasti ka neid, kelle muusikaline maitse võib-olla ei lange üllataja profiiliga kokku.

Teiseks peaks üllatus ise olema tõesti ootamatu. Üllatusesinejaks olemist on Noorkuul aegade jooksul päris palju ette tulnud. Oleme esinenud fännide sünnipäevadel ja firmaüritustel, oleme teinud ekspromt asju ja sobitunud erinevatesse õhtutesse. Palju oleneb sellest, kes on kutsuja. On olukordi, kus on selgelt nähtav võimalus teha kellelegi oma esinemisega head ja kui pöördumine on ka vastavas ilusas vormis, siis on tõenäosus suurem, et artist tahab kaasa lüüa.

KOMMENTAAR

Evelin Allase, SEB kommunikatsioonijuht

SEB kliendid tõestasid, et eestlased on vägagi uudishimulikud ja julged. Üle 50 kliendi oli valmis vajutama jõuluüllatuse nuppu (eelmistel jõuludel üllatas pank kliente professionaalide abil tantsu- ja laulunumbritega - toim), mille olime erandkorras üheks päevaks lisanud SEB Tornimäe pangakontori järjekorramasinale. Koostöös Rahvusooper Estoniaga valmistasime kõigile neile julgetele toreda üllatuse, kes jõulude ajal soovisid pangakontori külastuselt midagi enamat.

Sündmuse aktiivne ettevalmistusperiood kestis mõned nädalad, millele eelnes vähemalt kuupikkune planeerimine ja eeltöö loovagentuuriga. Läbirääkimised Rahvusooper Estoniaga sujusid kiirelt, kuna teeme nendega pikaajalist koostööd ka igapäevaselt.

Jõuluüllatuse eesmärk oli tuletada meelde, mis on jõulude tõeline olemus - tõeline jõuluime sünnib siis, kui lasete sel juhtuda. Klientide tagasiside oli väga positiivne nii kohapeal kui ka hiljem jõuluüllatuse videoklippi nähes. Häid ja sooje sõnumeid ning kiidusõnu saime nii läbi kliendihaldurite, kontaktikeskuse kui sotsiaalmeedia.

Kohapeal sai sündmusest osa ligi 350 klienti ning meie sõnum jõudis detsembris enam kui 250 000 inimeseni. Kulutused olid sealjuures tagasihoidlikud.

Lisaks otsesele väärtusele saime veel loovusfestivalil Kuldmuna üritusturunduse ja promotsiooni kategoorias kuldmuna ning Turundusraadio poolt tunnustati jõuluüllatust Turundustähe auhinnaga. Eelmise aasta jõuluüllatus oli SEB jaoks esmakordne ettevõtmine, mis  võeti klientide poolt väga hästi vastu. Miks mitte teha midagi sarnast ka tulevikus.

Möödunud jõulude ajal üllatas SEB oma kliente panga teenindussaalis Rahvusooper Estonia artistide üllatusesinemistega.
Foto: Mihkel Nestor, SEB majandusanalüütik

Möödunud jõulude ajal üllatas SEB oma kliente panga teenindussaalis Rahvusooper Estonia artistide üllatusesinemistega.

Autor: Mari Hiiemäe

* Artikkel ilmus Äripäeva erilehes Kingitused.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700