1. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jõulukinkide trendid ettevõtetes

Viimase aja trendikaimad kingitused on üsna uudsed tooted- erinevate mahtude ja kujudega akupangad, mis on universaalne variant nutiseadmete laadimiseks välitingimustes.
Foto: Kinkston
Ettevõtetes tehtavad jõulukingitused on firmade lõikes väga erinevad, varieerudes maiustustest kuni tarbeesemete ja elamuskingitusteni. Siiski saab märgata mõningaid üldisemaid trende, mis sorti kingid on viimasel ajal Eesti ettevõtetes populaarsemad.

Reklaamkingifirma Kinkston tegevjuht Kristo Kips väitis, et jõulukingi keskmine hinnapiir ühe kingisaaja kohta on olnud juba mitmeid aastaid järjest suhteliselt muutumatu, jäädes keskeltläbi kümne euro kanti. See hind kajastab aga vaid kinki ennast. Lisaks võib firma korraldada töötajaile jõulupeo või muu ürituse, mida saab võtta kui elamuskingitust.

Alati on selliseid ettevõtteid, kes panustavad rohkem ning neid, kes teevad sümboolse kingi, millel ehk rahalist väärtust polegi või piirduvad jõulutervituse saatmisega.

Klient on number üks

Näib, et kingisaajate nimekirjades, kellele ettevõtted mõtlevad, on esikohal äripartnerid, kellele tehtav kingitus kannab suuresti ka reklaamfunktsiooni ning lootust eduka koostöö jätkumisele. Seda näidet kinnitab ka Kips: "Kõige suurema mahu moodustavad just kingitused äripartneritele ja klientidele, kuid ära ei unustata tänada ka oma töötajaid."

Koostööpartnerile kingitust tehes on tähtis aspekt, et kinki saaks kolleegidega jagada, eriti kui partnerettevõttesse viiakse kink, mis ei ole personaalne, vaid mõeldud kõigile. Seetõttu on populaarsed söödavad kingitused (suur kommikarp, piparkoogid, šokolaad, erinevad komplektid). Sellise kingi kaudu jõuab kinkija sõnum laiema auditooriumini.

Oma töötajaile on Eesti ettevõtetes sage traditsioon korraldada jõulupidu või ühine jõulusööming, mille käigus võidakse, aga ei pruugi jagada ka kinke.

Töötajate lastele on levinud kombeks kinkida kommipakk, mis antakse üle spetsiaalsel laste jõulupeol. Mis kinkide sisu puudutab, siis väitis Kips, et viimase aja trend näitab, et lastele mõeldud kingipakk ei sisalda enam lihtsalt kommi, vaid sinna on lisatud ka mõni (arendav) mänguasi. Samuti kasutatakse järjest huvitavamaid pakendeid.

Akupangad on popid

Üldiselt hoolitsevad ettevõtted selle eest, et kingisaaja saaks igal jõuluajal uut sorti üllatuse. Uute lahenduste otsimine toob aga kaasa omad trendid, mis sorti tooted parajasti populaarsed on.

Ausestar OÜ projektijuhi Ülle Johansoni sõnul on viimase aja trendikaimad kingitused üsna uudsed tooted- erinevate mahtude ja kujudega akupangad, mis on universaalne variant nutiseadmete laadimiseks välitingimustes. Kips täiendas, et lisaks akupangale on jätkuvalt populaarsemad tooted pleedid, termokruusid ning erinevad jookide ja söökide komplektid. Nõutud on kingipakid, milles on pähklid, mesi, tee, šokolaad. Samuti on hoogustunud jõuluehete päringud.

Lisaks leidub ka tublisid ettevõtteid, kus on tavaks valmistada jõulukingid oma kätega. Näiteks DHL Expressis on viimastel aastatel juurdunud komme, et kingid töötajaile valmistab juhtkond ise. "Oleme teinud šokolaaditrühvleid ja geelküünlaid, millele sai peale kirjutatud ka personaalne tekst, kes selle teinud on. Pigem on need kingitused sellised sümboolsed, aga kingitusi eelistame me sellepärast ise teha, et saaksime sinna rohkem head emotsiooni sisse panna. Masstoodangut ei taha me kellelegi kinkida," selgitas ettevõtte tegevjuht Kristina Laaneots DHL-i kingitraditsiooni.

Tarvilikud asjad

Jõulukingid erinevad tavaliselt ärikingitustest, mis on argisemad ja mida saab enamasti kinkida aastaringselt. Jõulukingid on suuresti seotud just vastava perioodiga ning sisaldavad esemeid ja tooteid, mida muul ajal pigem ei kingita (jõuluehted, mesi, tee).

Selles osas, et kink peaks olema praktiline, et see ka kasutust leiaks ja seeläbi ka oma eesmärki täidaks, on ühel meelel nii kingifirmade esindajad kui ka kinkijad. Selge see, et sahtlipõhjas tolmu kogudes ei ole reklaammeenetest mingit kasu. "Jõulukingituseks valitakse pigem tarbimisväärtusega tooteid, mida saab igapäevaelus kasutada - saunalinad, vihmavarjud, kodutarbed. Samuti soovitakse mälupulki, termokruuse, logoga käsitööseepe kinkekarpides ja sooje pleede," loetles Johanson klientide eelistusi.

Kaart ja kink

Jõulukingituste traditsioon on sõnum märkamisest ning meelespidamisest, nagu ka ükskõik millise muu kingituse tegemine, olgu siis tegemist juubelite või tähtpäevadega. Meelespidamise funktsioon saab täidetud ka jõulukaartide saatmisega, olgu siis tegemist paberkaardi või virtuaalse tervitusega. Kõige nukram variant on, kui tähtpäevale üldse mingit tähelepanu ei pöörata.

Väga levinud on ettevõtetes komme kasutada mõlemat võimalust - näiteks saavad pühadeõnnitluse nii ettevõtte kõik koostööpartnerid kui ka töötajad, sellele võib aga lisanduda ka kingitus ettevõtte olulisematele liikmetele ja partneritele.

Kingifirma aitab

Omamoodi trend tundub olevat, et ettevõtete esindajad eelistavad jõulukinkide valimisel kaupade ise kokku ostmisele ja pakkimisele professionaalsete kingifirmade teenust. Seejuures ei ole märgatavat vahet kui suurte ettevõtetega on tegemist. "Meilt saavad abi kõik, väiksematest ettevõtetest kuni suurte rahvusvaheliste korporatsioonideni välja," kinnitas Kips.

Äri- ja reklaamkingituste firmad pakuvad enamasti täisteenust, alates idee pakkumisest, kujundusest kuni kingituste pakendamise ja kohale toimetamiseni, kusjuures valida saab sisuliselt kõike, alates kodumaisest käsitööst kuni tehnoloogiliste tippsaavutusteni. Kui on soovi, saab kingifirmade kaudu tellida ka kommipakke ja muid maiustusi.

Kel endal konkreetset ettekujutust kingist ei ole, võib jätta kingi väljamõtlemine kingifirma hooleks. Johanson märkis, et paljudel juhtudel just nii tehaksegi: antakse reklaamfirmale väikesed juhised oma töövaldkonna iseloomust ja vabad käed uute kingiideede genereerimisel.

KÜSIMUS: kuidas peate jõulude puhul meeles töötajaid ja nende lapsi?

Katrin Lember, A le Coqi administratsioonidirektor:

"A le Coq teeb töötajatele jõulukingiks peo koos eeskavaga. Selle sisuks on koosolemine, meelelahutus, ansambel, loterii ja muu selline. Lisaks saab iga töötaja vabal valikul kas kohvri A le Coq premiumit või kasti mahla. Töötajate lastele korraldame ka igal aastal peo, kus nad saavad kingipakid koos mänguasjaga."

Kristina Laaneots, DHL Expressi tegevjuht:

"Lastele oleme kindlasti teinud igal aastal jõulukommipaki. Sel aastal lisame vanale traditsioonile ka jõuluetenduse. See on üks osa kingitusest, et lapsed saavad teatrisse minna koos vanematega. Töötajate jaoks toimub jõulupidu, aga kingituste tegemine ja nende väärtus sõltub ettevõtte majanduslikest tulemustest."

Sigrid Mõisavald, IIZI Kindlustusmaakler AS personalijuht:

"Üks pidu on töötajatele, teine nende lastele. Laste peol on tavaliselt jõuluvana ja mingi tegevus. Eelmisel aastal näiteks käisime Vabaõhumuuseumis, kus oli lastele piparkoogivalmistamine ja saanisõit ning lisaks tuli jõuluvana, kes jagas laiali pakid, mis olid ettevõtte poolt organiseeritud. Viimastel aastatel oleme kasutanud valmispakke, kus on mitmed põnevad asjad sees.

Töötajad saavad lisaks peole samuti käega katsutava kingi. Eelmisel aastal olid meil IIZI logoga termokruusid, kus oli peal ka iga saaja nimi. Kingid on meil ka koostööpartneritele, ka neile püüame igal aastal uusi asju välja mõelda, et säiliks üllatusmoment."

KOMMENTAAR

Vastutustundlikul ja armastusega valitud kingitusel on sügavam väärtus

Ahto Vegmann

OÜ Loodusvägi tegevjuht

Kingitused, millel on ühiskondlik või eetiline lisandväärtus, on võitmas suurt populaarsust. Soovitan kingitusi tehes mõelda eelkõige sellele, et see teist inimest puudutaks ning et kink oleks mõtestatud. Sooviga toetada eetilist ning vastutustundlikku kinkimist ja teha valik ettevõtetele võimalikult lihtsaks, oleme Loodusväes juba mitmeid aastaid koostanud jõulueelseks perioodiks kodumaistest keskkonnasõbralikest toodetest koosnevat kingikataloogi, kuhu on kaasatud kümneid erinevaid Eesti mahe- ning väiketootjaid.

Autor: Mari Hiiemäe

Foto: Loodusvägi

Loodusvägi OÜ kinkekomplektist "Kuninglik jõululaud" leiab laia valiku kodumaiseid keskkonnasõbralikke tooteid.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700