17. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ettevõtetes koguvad jõulukingina populaarsust heategevus ja uutmoodi lahendused

Foto: Shutterstock
Kuigi jõuludeni oleks veel justkui aega küll ja küll, saabuvad pühad alati siiski märkamatu kiirusega. Uurisime, kuidas valmistuvad jõuludeks erinevad ettevõtted ja kuidas peetakse meeles oma töötajaid, nende lapsi ja koostööpartnereid ning mille põhjal valitakse kingitusi.

Kingitus ei pea alati olema käega katsutav või üleüldse mõni ese, mis kapi peale tolmu koguma jääb. See võib olla ka elamus, mis jääb meelde ja just nende samade elamuste kinkimine on aasta-aastalt üha enam populaarsust kogunud. Seda peamiselt seetõttu, et inimestel on kõik olemas ning enam ei vajata niivõrd asju.

Kingitus.ee just selliseid võimalusi pakub. Ettevõtte turundusjuhi Liis Udrise sõnul on põnevaid elamusi, mida koos kollektiiviga teha, tegelikult palju. Näiteks võib põnev veinimaailm teile külla tulla, et koos kollektiiviga ühiselt uusi veine tundma õppida. Miks mitte kinkida kollektiivile ühine muffinite või šokolaadikommide valmistamine või mõrvamüsteeriumiga õhtusöök, mis viib 1930. aasta Londoni põnevasse ja kaasakiskuvasse kõrgseltskonna ellu. 

SportID pakub valiku tervislikke ja sportlikke kinke

Teistsugust lahendust töötajate meelespidamiseks ja tunnustamiseks pakub ka SportID, kes on tänavu kokku pannud jõulukataloogi tervislikele ettevõtetele, kust leiab palju sportlikke lahendusi. „ Jõulukataloog sportlike kingitustega valmis inspireerituna ettevõtetest, kus ootab jõulude ajal kingikoti sees, kas alkoholipudel või kommikarp ja kus seda kingitust tegelikult ei taheta,“ kirjeldab kataloogi sündi SportID avalike suhete juht Britt Rosenberg.

Ühe näitena on võimalus tellida SportID kinkekaardid. „Neid on tellinud meie käest ettevõtted, kus töötajad olid saanud avaldada soovi, millist boonust nad sünnipäevaks/jõuludeks või muul puhul sooviksid,“ selgitab Rosenberg, et just töötajad on initsiatiivinäitajad.

„Meie kõige populaarsem toode on tõepoolest kinkekaart - see on pakitud šokolaadikarpi ja kannab nime "SportID pühademaius". Kinkekaarte on kolmes summas - 15, 25 ja 40 eurot ning nende eest saab siis lunastada endale teenuseid SportID keskkonna vahendusel,“ tutvustab ta kinkekaartide olemust. „Kokku on meil praegu üle 350 terviseteenuse pakkuja ja nii saab selle kaardi eest osta näiteks toitumis- või trennikava, spaapileti, suusakeskuse mäepileti, massaažipääsme, spordiklubi kuupleti jne.

Seega valikut on nii aktiivse puhkuse kui ka lõõgastuse sõpradele ja kedagi see kinkekaart sportima ei sunni. Ent tervislikum kui kommikarp või napsupudel on see ilma mingi kahtluseta,“ loetleb ta võimalusi, mida selline kingitus pakub.

„SportID jõulukingimoto on, et jõulukingi saavad töötajad igatahes - personalijuhi ülesanne võiks siinkohal olla aga see, et kingitus saajat tegelikult ka rõõmustaks,“ paneb Rosenberg tööandjatele südamele, sest lihtsalt linnukese kirja saamiseks ei ole mõtet jõulukingitust teha. „Elu on näidanud, et konjakipudel pannakse paremal juhul baarikappi ning kommikarp kingitakse edasi - ja ettevõte on tegelikult teinud mõttetu investeeringu. Halvemal juhul tarbib töötaja tooted ise ära, ent eestlaste alkoholi- ja ülekaalulisus statistikaga oleme kõik ilmselt hästi kursis. Me ei arva, et tööandja peaks olema inimene, kes seda veelgi julgustab. Ühesõnaga oleks aeg neid negatiivse maiguga traditsioone murdma hakata ja seda me nüüd ka teha proovime,“ julgustab ta ettevõtteid jõulukingitustele uut moodi lähenema.

Milliseid teistmoodi lähenemisviise jõulukingile veel on?

Heategevuslikud projektid toidavad meeskonnavaimu

Eesti Tööandjate Keskliit ja Swedbank kutsuvad tööandjaid üle Eesti ühinema heategevusliku algatusega „Annetame aega“ ja andma oma töötajatele aastas ühe tasustatud vaba päeva, et töötajad kasutaksid seda heategevuse tegemiseks.

On näha, et huvi algatuse vastu on olemas ja ettevõtted ning nende töötajad on meeldivalt vastu võtnud mõtet pöörata rohkem tähelepanu just aja annetamisele. Praeguseks on Annetame Aega algatajad ja sellega liitunud tööandjad annetanud heategevuseks juba 948 päeva,“ sõnab algatuse kontaktisik Liisi Maria Muuli.

Ettevõtete seas on selline heategevuslik algatus kogunud küllaltki lühikese ajaga hulgaliselt populaarsust. „Eesti Tööandjate Keskliit ja Swedbank Eesti käivitasid algatuse septembri lõpus ning seega on tegemist küllaltki värske ettevõtmisega. Küll aga on lühikese ajaga liitunud juba 14 ettevõtet: Danske Bank, Advokaadibüroo Triniti, Mainor Ülemiste, Eesti Energia, Estravel, Värska Vesi, CV Keskus, Nordecon, A. Le Coq, ISS Eesti, Tallinna Sadam, Viru Keemia Grupp, AS Andmevara ja Talent Mill,“ loetles Muuli ettevõtteid, kes aktsioonist osa võtavad. Ettevõtted, kes algatusega liitunud, on toonud välja mitmeid positiivseid aspekte sellise algatuse korraldamisel. Näiteks on välja toodud, et panustada saab mõnda valdkonda, mis ettevõtte tegevuse seisukohalt oluline - näiteks Tallinna Sadam koristas rannaala, Eesti Energia käis puid istutamas. „Heategevuslikud projektid loovad töötajate vahel meeskonnavaimu ja aitavad kinnistuda ühistel väärtushinnangutel,“ on Muuli veendunud.

Tallinna Sadam koristas rannaala 60-liikmelise meeskonnaga koristustalgutel „Tallinna merevärav puhtaks“ ära 10 tonni olmeprügi Linnahalli ja kruiisisadama vaheliselt alalt.

„Ettevõtete töötajatel on ühisarutelude käigus võimalik ise valida, milliseid heategusid tahetakse teha ning seetõttu on valdkondi mitmeid ja just selliseid, mis töötajatele kõige südamelähedasemad,“ selgitab Muuli, kuidas ideed sünnivad.

„Teisalt tehakse ka väiksemaid, kuid mitte vähemolulisi heategusid. Näiteks käis Swedbanki Liivalaia kontori kliendinõustajate tiim Laste ja Noorte Kriisiprogrammi leinatoetuslaagris noortele mänge ja võistlusi organiseerimas. Üldiselt on kõige populaarsemad laste ja heakorratöödega seotud heateod,“ toob ta veel näiteid.

Kuigi head teha võiks aastaringselt, kipuvad just jõulud olema see aeg aastas, kus seda erilise innuga tehakse. Miks mitte võtta see plaani kollektiivselt, sest jagatud rõõm on kordades suurem!

Eesti Energia peab kingi juures oluliseks sõnumit

Eesti Energia, kes käinud heategevusliku projekti käigus puid istutamas, on läbi aastate pidanud jõulude ajal väikese meenega meeles nii partnereid, suurkliente kui ka töötajate lapsi.

“Jõulukingituse juures peame kõige olulisemaks kindlasti sõnumit. Sümboolsete kingituste valmistamisel püüame alati lähtuda sellest, et kaasatud oleksid kodumaised väiketootjad. Nii kogusime näiteks eelmisel aastal oma töötajate retsepte ning panime Eesti väiketootjate abiga nendest kokku kingituse, mis sümboliseeris kogu ettevõtte head energiat,” tutvustab Eesti Energia meediasuhete juht Kaarel Kuusk ettevõtte kingipoliitikat.

Töötajate laste jõulukingitus sisaldab traditsiooniliselt natukene magusat, kuid samas ka midagi harivat. Mitmel aastal on töötajate laste kommikotti saatnud erilahendusena loodud energiateemaline mäng või nuputamisraamat. “See toob pere kokku ja arendab erinevas vanuses lapsi,” sõnab Kuusk.

Tore koostöö on Eesti Energial Kiikla lastekoduga Ida-Virumaalt, mis kestnud juba kolm aastat. Nimelt tulevad ettevõtte jõulukaardid just sealt. “Oleme nendega korraldanud meisterdamispäeva, mille tulemusena on valminud jõulukaardid, mida oma koostööpartneritele saadame. Vastutasuks laste abi eest oleme hoolitsenud nende talvevaheaja tegevuse eest. Näiteks siiani on nad soovinud kogu grupiga ratsutamas käia,” toob ta näite, kuidas väikesed asjad võivad jõulude ajal palju rõõmu pakkuda ning ettevõte omalt poolt lastesse panustab.

KAFO jõulurõõm tuleb heast maitsest ja heategevusest

KAFO pakub jõulukingitustena oma klientidele ja sõpradele reeglina maitse-elamust, mis toob pühad majja ja ei jääks "liht-vidinana" lauale või riiulile tolmu koguma. “Hindame kõrgelt hea kohvi/hea maitse osakaalu pühadelaual ja ei näe mingit vajadust asendada maitse-elamust pisiasjadega, mis küll ehk näitaks meie firma nime veel nädalaid kellegi kodus või kontoris, aga mis varem või hiljem rändaks (tarbetu kulutusena) prügikasti,“ selgitab KAFO turundusspetsialist Gerli Rand ettevõtte vaateid ja põhimõtteid. Nii soovitabki ta kõigile klientidele just sama - teha kingitusteks erinevaid maitse-elamusi.

„KAFO kindel jõuluüritus on jõulupidu, mis toimub mõnes põnevas restoranis, kus pakutav on tõesti eriline ja oskuslikult valmistatud,“ toob ta välja ühe ettevõtte kindla jõulutraditsiooni. Lisaks ühisele õhtusöögile leiab aset meeskondlik kohvi-viktoriin, mille võitjad saavad auhinnana, kas mõnele põnevale maailma kohvimessile reisida või veel ühe uhke õhtusöögi kuskil Tallinna väljapaistvas restoranis.

„Ja veel üks armas traditsioon - jagame kolleegipreemiaid. See on enam kui palgatõus või lotovõit. Kolleegide tunnustus aastalõpupeol on suur siidine pai, mille järgi on sisemine vajadus meist küll igaühel,“ lisab Rand.

„Teistmoodi sel aastal on veel see, et oma partneritele mõeldud jõulukinkide raha annetame seekord Dr. Klounile. Saadame vastava palve ka oma partneritele, et kui neil oli plaanis meile miskit hääd kinkida, siis oleks tore, kui nad selle kingi väärtuses toetaks hoopis Dr. Klouni. Sest hea kohv, piparkoogid ja kuuse lõhn meil juba on, igapäevane rõõm headest koostööpartneritest samuti. Jõulude ajal on aga rõõm jagada rõõmu. Dr. Klounile ja haigetele lastele näiteks,“ selgitab Rand toredat ettevõtmist, mis näitab, et heategevus on Eestis ettevõtete seas tõesti hinnas.

Autor: Andra Nõlvak

Loe lisaks: Mida töötajatele jõuluks kinkida? Mis neid võiks kõnetada?

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700