18. juuni 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

3 nippi, mis teevad sinust parema argumenteerija

Foto: erakogu
Olen projektijuht ja minu töös on väga oluline, et ma oskaksin ennast selgelt ja argumenteeritult väljendada. Erinevate projektidega tegelemine tähendab väga erinevate inimestega suhtlemist, kellest osa läheb minu ideedega koheselt kaasa, teised aga vajavad veenmist ja tahavad, et ma ennast kehtestaksin.

Oma ideede esitamisel ja toetamisel olen käinud seni üsna sarnast rada. Tundsin, et mul oleks vaja argumenteerimiseks häid nippe ning panin end kirja Margo Loori koolitusele „Argumenteerimine juhtimises“.

Ma ei ütleks, et argumenteerimine on minu jaoks probleem, kui ma olen saanud ennast korralikult ette valmistada. Olen selline inimene, kes tahab teada kogu taustainfot ning mõelda läbi võimalikud stsenaariumid ja argumendid. Muret tekitavad minu jaoks pigem ootamatud olukorrad, kus keegi „ründab“ minu ideed argumendiga, mida ma ei ole osanud ettegi näha. Seda veel eriti siis, kui ma ei ole teemaga 100% kursis. Usun, et väga paljud on sattunud sellisesse olukorda, kus oleks vaja midagi veenvat öelda, aga äkitselt on pea täiesti tühi, mitte ühtegi mõtet. Sellel hetkel ei tule mul pähe mitte ühtegi mõjuvat põhjust oma idee toetuseks. Siis, kui koosoleku teema on juba muutunud või möödas on mõned tunnid, tuleb mul tagantjärgi see „AHAA“ moment ja pähe tulevad suurepärased argumendid, mis oleksid minu idee kindlasti maha müünud. Kui need mõtted tuleksid ainult õigel ajal!

9. oktoober 2018

Argumenteerimine juhtimises

Tutvu programmiga SIIN.

Eriti keeruliseks läheb olukord siis, kui vastane on väga emotsionaalne, kergesti ärrituv ja pealetükkiv. Emotsionaalsete inimestega on pea võimatu ratsionaalsel tasemel argumenteerida. Nad lähevad keema ja sellest hetkes peale ei kuula nad ühtegi sinu sõnu, nad võtavad iga sõna rünnakuna ja asuvad n-ö kaitsesse. Minu arvates on neid ikka väga raske, kui mitte võimatu, ennast uuesti kuulama panna. Teine äärmus on sellised pealetükkivad suhtlejad, kes segavad su jutule pidevalt vahele. Oled vaevalt saanud juttu alustada ja oma ideed selgitada, kui nad juba sind katkestavad ja nii pidevalt kogu vestluse vältel. Neil on iga sinu lause peale vastulause ja nad ei kavatsegi oodata, et sa oma jutu lõpetaksid. Hästi raske on sellises olukorras ise selget pead säilitada, sest kui keegi pidevalt vahele segab, lähevad endal ka mõtted sassi ja oluline info võib üldse ununeda.

Koos Margoga tegime koolituspäeval paarisharjutustena kõik sellised situatsioonid läbi ja uskuge, igale olukorrale on lahendus. Margol oli igaks puhuks tehnika, mis takistustest mööda aitab. Peale koolitust seadsin 3 eesmärki, mida endas arendama pean, kui tahan parem argumenteerija olla.

1. Sain aru, et ka minul on tegelikult komme vahele segada, eriti kui vastaspoole jutus on midagi, millega ma ei nõustu. Peale koolitust olen üritanud seda viga vältida ja olla parem kuulaja. Ma pakun nüüd välja oma idee alles siis, kui vastaspool on oma argumendid välja toonud ja rahulikult lahti seletanud.

2. Olukorras, kus ei ole vastuargumendile pikalt aega mõelda, soovitas Margo Loor kasutada peegeldamismeetodit ehk korrata vastaspoolele tagasi seda, mis ta just ütles, näiteks „Kas ma saan õigesti aru, et teid häirib toote kallis hind?“. Olen avastanud, et minul on peegeldamisest kasu, sest nii mõtestan ma tema öeldu paremini lahti ja sageli suudan peegeldamise käigus välja mõelda vastuargumendi. Praktiseerin seda nüüd järjepidevalt, ka eraelus.

3. Muidugi on kogu asja võtmeks eeltöö. Katsun ette kujutada, milliseid miinuseid võidakse minu idee juures näha ja proovin juba eelnevalt neid n-ö ümber lükata. Proovin leida vead ja tuua sinna juurde kohe ka head. Näiteks kui keegi ütleb „sellel telefonil on väga väike mälu“ siis võiksin talle kohe vastata „sellel mudelil on tõesti väike mälu, sellest ka soodsam hind, kui tahate suurema mälumahuga telefoni, siis on see võimalik, lihtsalt natukene kõrgema hinna eest“ ehk ma nõustun negatiivsega, aga toon sinna juurde tasakaalustamiseks kohe ka midagi positiivset.

Üks mõte koolituselt, mida ma edaspidi endaga kaasas kannan on see, et mitte tugevama argument ei võida, vaid tugevam argument võidab!

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700