2. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Seletuskiri 4: Mida teha kohatäitjatega? 

Et nüüd kõik päris ausalt ära rääkida, olen tõenäoliselt sunnitud täpsustama: „Milleks mulle töötajad, kelle tööd pean üha uuesti ja uuesti üle tegema?“

Riskides liigselt kalduda Kristjan Otsmanni pärusmaale ning rääkida soorituste sujuvusest ja ülesannete koordineerimisest, võtan ette juhi isiku. Soovin, et iga juht loovutaks minu jaoks hetke, sulgeks silmad ja mõtleks oma tööpäeva peale. Küsiks enda käest: „Kui palju minu tööajast kulub teiste inimeste tegemata tööde või puudulikult vormistatud soorituste ületegemiseks?“

Vastus sõltub suuresti küsija aususest enda vastu. Ma ei soovi hakata kompama tundlikku piiri vastuvõetava ja mitte vastuvõetava praagi vahel. Tegelikkuses on see meile kõigile selge – töötajaid võetakse tööle eeldusega, et nad teevad oma tööd hästi ja pakuvad minimaalsete vigade juures nõuetekohast tulemust, initsiatiivi, töötahet ja alatasa suurenevat valdkondlikku kompetentsi.

Kõik kõrvalekalded eelpool kirjeldatust võib mugavalt kokku võtta ütluse alla: „See on ju elu.“ Elu on see, mis sinuga juhtub just siis, kui oled enda jaoks kõik ritta seadnud ja planeerinud, parafraseerin ma vägivaldselt John Lennoni öeldut.

„Mina ei ole nõus nurka viskama hoolikalt konstrueeritud tööplaani selle tõttu, et minu alluvad ei ole suutelised neile usaldatud valdkonnas nõutele ja elementaarsetele ootustele vastavalt hakkama saada!“ See on seisukoht, milleni iga juht peab jõudma enne kui kujunenud olukord tema organisatsioonis või osakonnas muutuda saab.

Mida teha? Teoorias on ju kõik lihtne. Mittesobivuse korral võetakse uus inimene. Tegelikkuses seovad meid töötajatega sõprussidemed, pikaaegne koostöö, harjumus ning aheldavad puudulik enesekehtestamisoskus, tahtmatus olla „paha juht“ ja tööjõuturult otsa vaatav riskifaktor. Kes garanteerib, et uus inimene saab olema parem praegusest?!

Põhjus kujunenud olukorrale: Me ajame tööelus segi mõisteid „range“ ja „nõudlik.“

Tahtmata olla liigselt ranged, loobume sageli ka vajalikust nõudlikkusest.“

Lahendus olukorra parendamiseks:

Selgita, kes on need inimesed, kelle tööd sa korduvalt üle pead tegema.

Määratle, mis on need valdkonnad, milles pead töötaja tööd üle tegema. Olgu need siis õigekirjavead väljuvates kirjades, ebapiisav asjatundlikkus valdkondlikus õiguskeskkonnas või puhas hooletus.

Vestle töötajaga, eesmärgiga selgitada välja korduvate probleemide põhjus.

Reeglina jagunevad põhjendused töötaja käitumisele kolme liiki.

Töötaja ei oska (ei oma tervikuna piisavat kvalifikatsiooni või esines probleeme väljaõppes).

Töötaja ei ole motiveeritud (ta ei ole rahul meeskonna-, töötasu-, tööülesannete rohkusega või töökeskkonnaga).

Töötaja ei ole distsiplineeritud (me oleme lasknud asjadel kulgeda omasoodu ja töötaja on lähtunud isiklikust mugavusest, mitte organisatsiooni vajadustest).

Langeta otsus edasise tegevuse kohta:

4.1.  Töötaja täiendab ennast või talle pakutakse tõhusamat väljaõpet

4.2.  Töötajat on vaja täiendavalt motiveerida (motivatsioon ei seisne vaid rahas)

4.3.  Töötaja suhtes on vaja rakendada tõhusamat distsipliini või kasutada sanktsioneerimist

4.4.  Koondada töökoht (lisaväärtuse puudumine) või vahetada välja inimene

Ahjaa...on veel viieski võimalus - jätkata samamoodi kui seni.

Üks on selge. Ilma meie aktiivse tegutsemiseta on naiivne oodata olukorra iseeneslikku paranemist.

Autor: Lemmi Kann, Praktiliste Töösuhete blogi - Marko Torm

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700