15. juuli 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Stereotüübid on suureks usutavuse tõkkeks

Esineja usutavus on ühe korraliku esinemise juures väga oluline ja kui midagi seda tõkestab, siis võib sõnumi edastamine üsna keeruliseks osutuda. Üheks selliseks usutavuse tõkkeks ongi kuulajate peades olevad stereotüübid.

Kui näidata kellelegi ühe arvuti taga istuva pikajuukselise mehe pilti ja küsida "Millise eluala esindajaga võiks tegu olla?", saad üsna tõenäoliselt vastuseks "Ma arvan, et see on IT-mees". Stereotüübi kohaselt on ju IT-mees ilmselgelt pikkade juustega meesterahvas.

Kui nüüd võtaksid vaevaks sellelt samalt vestluspartnerilt edasi uurida, mis siis veel stereotüüpse IT-mehe juurde kuulub, saad teada, et ta kannab tosse või tenniseid, kulunud välimusega pükse ja pikaks veninud käistega kampsunit. Minu küsimus on sellistel puhkudel alati olnud: "Oled Sa viimastel aastatel mõnda sellist IT-mees kohanud?" Mina eriti ei ole, hoolimata sellest, et annan loenguid ka IT-eriala tudengitele.

Miks ma sellest praegu räägin? Vaata - me kõik oleme mingisuguse stereotüübi esindajad. Seda kas oma välimuse, elukutse, rahvuse vms tõttu. Toon näite: kui küsida lätlase käest, milline on stereotüüpne eestlane, siis vastab ta sulle ilmtingimata "Flegmaatik!". Küsides eestlase käest, milline on stereotüüpne soomlane, saad vastuseks…

Stereotüübid on paraku sinu esinemise juures üheks suureks usutavuse tõkkeks. Sa võid oma valdkonna kõige suurem spetsialist olla, aga kui sa oled sealjuures mingi konkreetse (ja käsitletavat teemat mitte soodustava) stereotüübi esindaja, siis ei pruugi kuulajad sinu sõnumit tõsiselt võtta.

Tähelepanu äratamine on esineja mure ja paraku võid sa just inimeste peas levinud stereotüübiga enda jaoks mitte eriti soosivat tähelepanu tõmmata. Toon mõnevõrra lihtsustatud näite: kuivõrd sa oled väga hea välimusega naisterahvas ja samas ka heledate juustega, siis niipea kui sa lavale astud, mõtleb saalis hulk nupumehi selle peale: "Ahaaaa, mingi blondiin tuli. Selge-selge, nüüd hakkab komejanti saama!"

Sarnaseid üldlevinud tegelasi on kuulajate peades terve hulk. Mõtle näiteks, millised näevad välja  stereotüüpsed raamatupidajad, õpetajad, turvamehed, kaitseväelased, soomlased, venelased, lätlased, moslemid,  juristid, rokimehed, tibid, poliitikud, ärimehed jne. See üsna lühike nimekiri aga kinnitab minu väidet, et me kõik oleme mingisuguse stereotüübi esindajad.

Veenmine, argumenteerimine ja kuulajate mõjutamine ei pruugi väga lihtne tegevus olla. Kõik algab ikka sellest, kui usutav sa esinejana oled. Seetõttu on ka minu tänane lühike nõuanne järgmine: Enne, kui esinema lähed, mõtle läbi "Kas ja millise stereotüübi esindaja ma selle publiku puhul olla võin?".

Kui sellele küsimusele saad vastuse ja leiad, et nt sinu erakondlik kuuluvus, välimus, amet jms. võib kuulajaskonna juures usutavust vähendavalt mõjuda, siis saad enda jaoks juba eelnevalt ka välja mõelda, kuidas tekkida võivat probleemi vältida. Nt: annad kohe alustuseks märku, et oled „probleemist“ teadlik ning alustad oma esinemist sellesama stereotüübi (st. ju ka iseenda) kulul nalja viskamisega.

Autor: Signe Sillasoo, Avaliku esinemise blogi - Kaarel Krinal

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700