Autor: Raimo Ülavere • 15. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Avalik töötulemuste väljapanek motiveerib lühiajaliselt

Koolitaja Raimo Ülavere
Foto: Andres Haabu
Kas sinu meeskonnas pannakse igaühe tulemused avalikult üles? Nii, et seina peal on piltlikult öeldes iga kuu (või nädal) edetabel. Vähemasti väga paljudes organisatsioonides ja meeskondades sellist asja kasutatakse. See pidavat olema töötajatele väga motiveeriv. Võib-olla ongi, ent... ettevaatust - sellel võivad olla meeskonna jaoks ka üsna kurvad tagajärjed, kirjutab koolitaja Raimo Ülavere.

Pikaajaliselt võib inimese jaoks motiveerivam olla arutada tulemusi personaalselt, st mitte ei ole kõik tulemused avalikult üleval, vaid igaüks saab personaalsel vestlusel näha, milline on tema tulemus, kus ta asub (ilma et teiste nimed oleks avalikud) ning siis arutada, mis ta sellest arvab ja kuidas edasi läheb ning millised on tema personaalsed sihid. Sellisel juhul töötab inimene oma isiklike eesmärkidega, ja surve teistega võrdlemiseks pole nii suur - ehk rohkem on mängus sisemised motivaatorid kui välised. Ja vähemasti mitmed uuringud kinnitavad sellise meetodi tõhusust.

Avalik tulemuste väljapanek ja edetabelite tekitamine on aga kahtlemata motiveeriv ja tõenäoliselt saadaksegi alguses paremaid tulemusi kui enne. Küll aga on seal mõned riskid:

- See on selgelt väline motivaator ehk tõenäoliselt see ei tööta motivaatorina pikaajaliselt - tekivad selged staarid, kes on alati ees ja kes varsti sellest tüdinevad (sest esimeseks tulemine pole enam üllatus :-)) ning tekivad autsaiderid, kes kunagi ei saa ette ja kelle jaoks kaotab avalik tulemuste väljapanek mõtte. Õigemini muutub see igakuiseks demotivatsiooni allikaks.

- Kui sa tahad, et inimesed teeksid koostööd, st kui neil on reaalselt ja konkreetselt vaja midagi koos ära teha, siis selline sisemist konkurentsi väga tugevalt soodustav vahend - ehk tulemuste avalik võrdlus - hakkab tugevasti takistama koostööd.

Kus aga milline motivaator siis sobib, on keerulisem küsimus. Kolm peamist kriteeriumi on ehk:

1. Kas töö eeldab koostööd, meeskonda, ühist panustamist? Kui ei, st kui peamine on personaalne panus, siis selline sisemist konkurentsi tekitav asi ehk tulemuste avalik väljapanek töötab ehk hästi. Vähemasti mingi aja.

2. Milline on meeskonna arenguetapp - st meeskondades kasutatakse ka selliseid väliseid motivaatoreid ja eesmärk oleks siin siis pigem nõrkade välja selgitamine ja meeskonnast välja juhtimine. Et siis saaks täie raua ja õigete inimestega edasi minna. Oluline on seda etappi siis nii ka teadvustada (st staaridele/tipptegijatele pole edetabelit vaja).

3. Inimeste kompetentsi ja töötamise tase - nagu ütlesin, selline avalik väline motivaator võib olla hea n.ö käivitaja, tööle lükkaja. Eesmärk on teha kiire ja konkreetne hüpe kvantiteedis (mis on alati kvaliteedi eelduseks - kui tükke pole, et saa ka neid paremaks teha . Ja see töötab hästi, kuni inimesed jõuavad mingi tasemeni, kus avalik tulemuste väljapanek hakkab segama ja pärsib loovust ning motivatsiooni.

Lühemalt ja kokku võttes: avalik tulemuste väljapanek võib olla väga hea vahend, et saavutada kiiret hüpet kvantiteedis ja selgitada välja nõrgemad (ja nendega siis midagi ette võtta :-)). Ja samas ei saa see motivaatorina kesta liiga kaua aega. Nii kõhutunde ja oma kogemuse järgi öeldes - kuskil aasta-paari pärast võib see avalik tulemuste väljapanemine olla juba pigem koorem kui motivaator. Ja tagasitee koostöö juurde võib olla üsna vaevaline.

 

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700