Sisuliselt ilma igasuguse ettevalmistuseta on sellised inimesed kellelgi poolt “tanki lükatud”. Osavamad teevad kogemused pealt ära, aga vähema kogemusega tegelastele on see paras katsumus. Seega siit ka tänane nõuanded selle kohta, mida sellises olukorras teha (või mitte teha).
Juhised:
• Ära ütle kuuljatele, et sa oled ette valmistamata – sellega häälestad nad enda vastu isegi siis kui muidu väga kenasti esined. Suur tõenäosus on, et enamik ei saa arugi, et midagi valesti on.
• Kasuta sulle antud paarkümmend minutit ära selleks, et kasvõi väheke end ette valmistada – tee näiteks kiire plaan selle kohta, millest räägid. Pane peamised punktid paberile kirja ja kasuta neid märkmetena. Tead, kuidas tavaline inimene selle paarkümmend minutit veedab? Ta käib ja vingub, et peab esinema minema. See on nagu kiiktoolis kiikumine – annab sulle tegevust, aga edasi ei vii.
• Käitu enesekindlalt – tee nägu, et sa tead, millest sa räägid. Sa võid oma valdkonna ainuke spetsialist maailmas olla, aga ebakindlalt esinedes paljud sind lihtsalt ei usu. Samas – mana ette enesekindel nägu ja enamik inimesi arvab, et kõik on korras.
• Ära viita sellele, et sa pead samal ajal kusagil mujal olema – ehk pidid kliendikohtumise selle “kogemata saabunud” esinemise tõttu edasi lükkama ja sul on kiire? Kuulajaid see ei huvita ja kui sa seda mainid, siis tõlkes tähendab see nende jaoks “Üritan teist kiirelt lahti saada”.
• Ära küsi, kui palju sulle aega on antud – mitte miski ei viita kehvale ettevalmistusele rohkem kui sinu sellekohane küsimus.
Loe lisaks www.avalikesinemine.net.