25. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tööandja arengu võti - eripalgelised inimesed

Töötajate erinev seksuaalne orientatsioon ja nahavärv tuleb ettevõtete kasuminumbritele ja turuosale pigem kasuks kui kahjuks, leiavad nii väikeettevõtted kui ka suurkorporatsioonid.

 Juba aastaid nõutakse mitmes vana Euroopa riigis vähemalt paarikümne töötajaga ettevõttelt kinnitust, et kõiki tööle kandideerijaid ja juba ettevõtte palgal olevaid inimesi kohtleb tööandja võrdselt. Seda olenemata töötaja või kandideerija soost, vanusest, rahvusest, religioonist, puudest, seksuaalsest orientatsioonist või nahavärvusest. Teisisõnu tuleb näiteks Suurbritannias, Soomes ja Rootsis ettevõttel kinnitada, et nad tegelevad seal tegevusega, mis kannab rahvusvaheliselt nime diversity management.

Mitmekesisus toob ettevõttele kasumi

Rahvusvahelised korporatsioonid on töötajate mitmekesistamist nõudvale personalipoliitikale hakanud tähelepanu pöörama riigi survel. Rootsi suuruselt kolmas tööandja Volvo Cars hakkas sellele mõtlema 1980. aastate alguses, kui Rootsis hakkas kehtima võrdõiguslikkuse seadus ja üle kümne töötajaga ettevõtetele nõue koostada võrdsete võimaluste plaan.

Praeguseks on ettevõttes juba aastaid olnud eraldi diverstity manager'i ametikoht. Seda ametit pidav?Asa Lindström ütleb, et Volvo on algusest peale mõistnud, et töötajaskonna mitmekesisuse võib panna ettevõtte kasumi jaoks tööle.

Volvo töötajad peavad olema muidugi ka kvalifitseeritud ja kandma ettevõttega samu väärtusi, kuid nende palkamisel ei tohi olla kallutatud inimese teistest omadustest või tema taustast, ütles Lindström. Küsimusele, kas Volvo palkaks samasuguste teadmiste ja oskustega valge- või mustanahalise mehe, vastas ta, et see oleneb ülejäänud meeskonnast. "Kui sa tahad, et tiimis tekkiksid viljakad diskussioonid ja leitaks uusi lahendusi, siis on vaid valgenahalistest meestest koosnevasse meeskonda parem palgata mustanahaline mees või hoopis naine, ja vastupidi."

Tänu erinevustele suunatud personalipoliitikaga on Volvos järjest rohkem naisi jõudnud juhtivatele ametikohtadele. Siiski, kuna kogu autotööstus on juba ajalooliselt meeste mängumaa, on ka Volvos naiste osakaal endiselt vaid viiendik.

Volvo naised võitsid meedia tähelepanu

Samas on meeskond nendest naistest toonud koju grupi ajaloo suurima meediatähelepanu ja -kajastuse, disainides naiste soovidele vastava auto. "On teaduslikult tõestatud, et kui me vastame naiste nõudmistele, siis me vastame ka meeste nõudmistele, sest naised on nõudlikumad," ütles Lindström.

 Volvos on töötajate mitmekesisus end ära tasunud just turundusosakonnas. "Oma kaupa tootes tuleb sellele alati vaadata kliendi vaatepunktist, eriti siis, kui sa tahad laieneda," ütles Linström.

"Aga kui te olete kõik ühesuguse taustaga ja mõtlete sarnaselt, on raske mõista, et maailm võib olla ka erinev. Töötades koos teisest kultuurist tulevate inimestega, kes näevad asju nurga alt, millest sa ehk alguses arugi ei saa, pead sa suutma mõelda laiemalt," oli ta veendunud.

Samale järeldusele on jõudnud ka euroliidu riikides väikese ja keskmise suurusega ettevõtted, kelle meelest leiti sarnast poliitikat kasutades üles parimad talendid ning suurendati ka klientide lojaalsust. "Debatt võrdõigluslikkusest ei ole hästi töötanud, aga mina tahan debatti hoopis teemal, kes saaks minu firmat tugevamaks ja riigi majandust jõulisemaks muuta," ütles 39 aastat IBMis samade küsimustega tegelenud Ted Childs.

Tähtis on firmat tugevaks muutev inimene

Nüüd diversity managment'i alal ettevõtjaid nõustavat firmat juhtiv Childs ütleb otsekoheselt, et ettevõtted ja ühiskonnad, kes töötajaskonna mitmekesisusse ei usu, on lihtsalt lollid. "Nad on ajast maas! Nad jäävad kaotajateks! Neil tuleb võistelda riikide ja ettevõtetega, kus on tööl palju andekaid inimesi. Nad ei saa parimat toodet, efektiivseimat äri ja suurimat klientide arvu," kinnitas ta.

"Mind ei huvita, et inimene ei saa kõndida või tal on kätega probleeme. Tema jõud on kaelast ülalpool, ta on haritud ja andekas. Minu põhiline nõustaja ja kõnede kirjutaja ei saa kõndida. Kuid midagi pole valesti sellega, kuidas ta mõtleb," ütles Childs inimeste võimakuse kohta.

Childsi sõnul tuleb anda vähemustele sarnaselt enamusega hea haridus, et mitte hoida majandust tagasi.

 

Autor: Lemmi Kann, Kadri Bank

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700