9. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Konfliktid juhiga: mida teha?

Ka väga hästi sujuvas koostöös võib ette tulla konflikte. Miks ja kuidas tekivad konfliktid juhi ja tema abi või sekretäri vahel, kuidas neid ennetada ja lahendada, kirjutab tööpsühholoog Taimi Elenurm.

Konfliktid ülema ja alluva vahel tekivad tihti seetõttu, et vastastikuse infovahetusega seotud ootusi ei sõnastata selgelt. Konflikti tulemused võivad olla nii negatiivsed kui ka positiivsed. Konflikt tekib tõenäoliselt juhi ja tema abi vajaduste ja väärtuste vastuolu puhul. Konflikt on edasiviiv, kui see suunab selgitama oma seisukohti, välja ütlema ootusi ja analüüsima koostöö parandamise võimalusi. Koostöö põhilistes reeglites saab kokku leppida, ent kõike reglementeerida on võimatu.

Hea koostöö vajab nii harjumist kui ka harjutamist. Vastastikune kohanemine võtab enamasti aega üks kuni kaks aastat. Koostöö käigus õpivad inimesed üksteist tundma. Õpitakse individuaalseid erinevusi austama ning kummagi panust tunnustama.

Ideaalse koostöö korral loodab juht, et abi mõistab teda mitte ainult poolelt sõnalt, vaid lausa vaikideski. Enamasti iseloomustab selline ideaal parimaid koostööperioode. On loomulik, et kõik päevad ei saa olla parimad.

Raskuste ja arusaamatuste põhjused ülema ja alluva vahelises suhtlemises on:

    * pealiskaudne kuulamine

    * oskamatus anda tagasisidet

    * negatiivne hoiak teineteise töö suhtes.

Hoolikas kuulamine annab võimaluse saada adekvaatset ja täpset infot ning näidata, et ollakse valmis rääkijat mõistma, võtta aega vastuse ettevalmistamiseks, vähendada vääritimõistmist. Seetõttu pole kunagi üleliigne paluda küsimust või ülesannet korrata.

Tagasisidet juhile tema käitumise kohta tuleks anda peenetundeliselt ning olukorda hinnates. Kui juht arvestab juhiabi arvamusega, siis võib see olla otsene. Kui ta pole tagasisidet palunud, peaks leidma selle esitamiseks kaudse meetodi.

Näide

• Otsene tagasiside

“Minu meelest oli põhitekst hästi ette valmistatud. Veelgi parem oleks olnud, kui oleksite jutu lõpus põhipunktid kokkuvõtlikult üle korranud.”

• Kaudne tagasiside

“Olete öelnud, et sooviksite selle ala artiklite kokkuvõtet. Teie ettekannet kuulates meenus mulle üks tekst, millest võiks teile ehk kasu olla.”

Juhi kriitiline hinnang abi tööle tekitab enamasti süütunde või tahtmise vastu vaielda. Konstruktiivne vastus kriitikale tähendab edaspidise töö sellist kavandamist, mis võimaldaks vältida vigu, aga ka enda eest seista. Juht võib oma tähelepanekutes eksida või olla ebatäpne, mõista valesti või õigesti – kuid see on tema arusaamine asjast. Vaidlemise, enesesüüdistamise või vastuväidete asemel tuleks tähelepanu koondada juhi arusaama tekkepõhjuste selgitamisele. Vajaduse korral võib ülemuselt olukorra leevendamiseks abi paluda.

Sallivus, respekt ja usaldusväärsus

Hea koostöö alus on vastastikune austus. Seda aitab saavutada positiivne ootus juhi tegemiste suhtes ning keskendumine tema heakskiitu väärivatele omadustele ja oskustele. Oskuste ja kogemuste märkamine ning väärtustamine on hea koostöö saavutamiseks märksa olulisem kui tähelepanu pööramine sellele, mida pole. Kriitika, mis õhutab vastasseisu, ei ole tark ega kasulik. Pole vaja oodata aina uusi tõestusi juhi pädevuse kohta, vaid pigem pakkuda neid. Toetus ja abi ei jää enamasti ühesuunaliseks.

Soov näha juhis positiivset mõjub innustavalt mõlemale – nii juhile kui ka tema abile. Juhti hästi suhtudes edastab sekretär ka teistele kolleegidele sõnumit, millise väärtuse loob firmale erialaselt tugev ja tööle pühendunud juht.

Usaldusväärsus ja võime usaldada on arendatavad. Usaldus loob hea töömotivatsiooni. Eduka koostöö võib ära tunda sellest, et tööülesanded lahendatakse kiiresti ja vastuolud ületatakse valutult. Hea tiimitöö tunnuseks peavad mõned juhid arusaamiseni jõudmist – kui on hea juhiabi, siis ei vaja juht asetäitjat.

Küpse isiksuse koostöö juhiga:

    * olge iseseisev ja leidlik

    * olge edasipüüdlik ja töökas

    * ärge tüüdake ülemust ülevaadetega tühistest toimingutest

    * seiske enda eest

    * Öelge, mida te teha suudate ja mida ei suuda. Harjutage juhti arusaamisega, et suudate ja tahate oma töö eest ise vastutada.

    * olge järjekindel

Juhtige oma tööd ise: tegutsege ühiste sihtide saavutamise nimel, kuid taotlege järjekindlalt iseseisvat otsustamisõigust oma otseste tööülesannete täitmiseks.

    * olge lojaalne

Rääkige oma ülemustest hästi, kuid ärge tehke seda ülivõrdes.

    * olge avatud ja otsekohene

Hoidke ülemust oma töö ja firmas toimuvaga kursis.

    * vastake ebameeldivatele küsimustele oma volituste piires, olge info edastamisel täpne ja hoolas

    * õppige muutuma ja julgege ennast muuta

    * olge abivalmis ja hakkaja ka keerulistes olukordades

    * säilitage huumorimeel

Ärge võtke asju liialt südamesse. Heitke raskuste üle nalja.

    * julgustage vahel ülemust

    * meenutage, et ülemuselgi on ülemused ning tema otsuste taga võivad olla asjaolud, mida teie ei tea.

Loe juhiabi suhtlemisest juhiga pikemalt Äripäeva Juhiabi käsiraamatust, mida saab tellida SIIN.

Autor: Lemmi Kann, Taimi Elenurm

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700