13. mai 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Arvamus: Ära turunda juhuslikkuse printsiibil

Eesti väikeettevõtete juhtide seas läbi viidud uuringust selgus, et 75% neist tegeleb turundusega juhuslikkuse printsiibil. Kui turundusjuhi ametikoha loomiseks vahendeid napib, on üheks võimaluseks vajalikul hetkel turundusjuhi rentimine.

Ettevõtte raamatupidamise eest palkab väikefirma juht vastutama spetsialisti või raamatupidamisfirma, kaubavedudega tegeleb logistikafirma, koristaja palgatakse koristusteenusele spetsialiseerunud firmast, oma tööautot ka ise ei parandata. Kuid turundus- ja müügitööd teeb tavaliselt väikeettevõtte juht ise – ta on firma esimene müügimees ja tavaliselt ka turundaja.

Nii mõnigi juht on ausalt tunnistanud, et tal tegelikult puuduvad turundusvaldkonna jaoks korralikud teadmised, kuid veelgi olulisem – puudub aeg. Äärmise vajaduse korral tehakse juhukampaaniaid, mis tihti tulemust ei too ja müüki ei suurenda.

2010. aasta veebruaris korraldasime grupi Eesti väikeettevõtete juhtide ja omanike seas küsitluse, millest ilmnes, et 75% neist tegeleb turundusega juhuslikkuse printsiibil! Vaid 12% väitis, et tegelevad sellega eesmärgipäraselt. Samas ilmnes, et paljud väikefirmade juhid ei käsitle turundust kui müügi suurendamise hooba, vaid võrdustavad selle näiteks trükireklaamiga. Eks siin on vaja paljudel turundusinimestel ka peeglisse vaadata. Sel aastal räägitakse, et nn pastakatellijate aeg on möödas ja turunduse eesmärk on üks ja ainus – suurendada müüki.

Oletame, et firmajuhi eesmärk on suurendada 2010. aastal käivet x% võrra ja kasumit y% võrra. Mis selle eesmärgi saavutamist mõjutab? Peamiselt kolm tegurit:

1. Ettevõtte välised tegurid nagu majanduslik olukord, konkurents, seadusandlus, hooajalisus – neid firma juht muuta ei suuda.

2. Ettevõtte sisemised tegurid, mida firma juht saab mõjutada. Need on strateegia, õigete eesmärkide seadmine, toodete ja teenuste valik, kapitali olemasolu, finantsid, personal, vajaliku oskusteabe olemasolu ning turundus- ja müügiprotsessid.

3. Isiklik tööpanus – teadmisted-kogemused, aeg, motivatsioon, suhtumine jne.

Väikeettevõttes, kus turundusjuhti palgal ei ole, tuleb isikliku panuse osa anda firma juhil. Kui ta seda ise ei saa/taha/oska teha, siis on vaja leida keegi teine seda tegema. Üks võimalik lahendus on turundusjuhi rentimine. Turundusjuhi rent pole sugugi kummalisem, kui muude teenuste sisseostmine. Turundusjuhi rent annab ettevõttele võimaluse kasutada turundusjuhi teenuseid vastavalt vajadusele - olgu siis tegemist aasta turundusplaani väljatöötamisega, kliendi rahulolu-uuringu läbiviimisega või kliendiürituse korraldamisega.

Lisaeelis on see, et renditud turundusjuhil on mitme erineva ärivaldkonna kogemusi, mida ta Sinu ettevõtte jaoks kasutada saab. Kui Sul on turundusjuhi palgafondi real suhteliselt tagasihoidlik summa, siis arvatavasti saad selle summa eest ka üsna väheste kogemustega turundusjuhi või vaid turundusassistendi. Sama summa eest kuus võid aga saada enda käsutusse laialdase kogemusepagasiga inimese või koguni inimeste teadmised.

Turundusjuhi rendil on mitmeid eeliseid võrreldes turundusinimese palgal hoidmisega. Saab hakkama ilma kuludeta:

· töökohale ja kallile kontoripinnale

· ametiautole, arvutile ja mobiiltelefonile

· töötaja puhkuste või haiguslehe ajal

· koolitusele ja motivatsioonipaketile

Kellele turundusjuhi renditeenus ei sobi ja tuleks kaaluda turundusjuhi palkamist?

· Kui ettevõttel on väga mitmed kliendisegmendid ja tooterühmad, erinevad kaubamärgid oma spetsiifiliste nõudmistega.

· Majasisene turundusorganisatsioon on olemas ja vajab juhtimist.

· Turundus-,  müügi ja teenindusprotsessid on keerukad ja mitmetasandilised ning turundus peab neid pidevalt toetama.

· Enamasti juhul, kui ettevõtte tegutseb mitmes riigis.

· Väga kiirelt arenev ja laienev noor ettevõte

· Firmajuhile, kes teab ise turundusest „kõike“.

 

 

Autor: Urve Vilk, Kristel Kõrgmaa

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700