21. juuni 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Masuaja suvepäevad: Mulgi toit ja makimuusika

“Töötajad odavamate suvepäevade pärast virisenud ei ole – meie töötaja paneb kas või maki mängima ja tantsib, kuid koosolemine on hästi oluline,” rääkis suvepäevadest MAP Eesti turundusjuht Sanna Susi.

“Oleme proovinud teha võimalikult palju ise oma töötajate jõu ja nõuga ning pole kasutanud üritusturundusagentuure, mida varem oleme teinud. See on olnud küll muutus viimase kahe aasta jooksul,” rääkis Susi praegustest suvepäevadest.

Tema sõnul on viimaste aastate jooksul suvepäevade tegevused muutunud. “Kaks aastat oleme teinud jalgratta- ja kanuumatku, mis pole nii kulukad kui mõned üritusturundusfirma korraldatud seiklusmängud. Ühtegi üleliigset krooni me ei kuluta,” lisas Susi.

Ta tunnistas ausalt, et kui võrrelda tema ja agentuuri korraldatud üritust, siis jääb tema oma alla. Siiski pole töötajad virisenud, sest koosolemine on oluline.

Samas tõdes Susi, et ega sellistel isetehtud suvepäevadel pikka pidu ei ole. “Arvan, et isetehtud üritused kestavad ainult kaks aastat. Kui see toimub juba kolmandat aastat ning neljandat ja viiendat, siis kaotab see oma uudsuse – lihtsalt ei mõtle rohkem tasuta tegevusi välja,” nentis ta. “See aasta ongi esimene kord, kui me kahtleme, kas pidada suvepäevi või mitte.” Susi sõnul toimusid viimastel aastatel suvepäevad osaliselt töötaja enda raha eest. “Kui sel aastal üritus ikkagi toimub, siis oleme kindlasti arvestanud ka töötaja osalusega,” lausus turundusjuht.

Susi meenutas, et vanasti toimusid neil ka ülebaltilised suvepäevad. “Kulude kokkuhoiust mõjutatuna pole ka seda olnud 4–5 aastat,” tundis ta kahetsust. “Oleme arutanud, et ülebaltilised suvepäevad võiks ikkagi üle 2–3 aasta toimuda, see mõjub värskendavalt. Kui olukord paraneb, siis me ka ürituse taaselustamise ettepaneku järgmisel aastal teeme,” lubas ta.

Kaks ühes – suvepäevad ja kliendiüritus

Uudne lahendus kitsal ajal pidu pidada on Susi sõnul suvepäevad klientidele. “Oleme juba teist aastat oma klientidele suvepäevi korraldanud, kuid kliendid on ise selle eest maksnud. Osaliselt maksame ka meie, aga meie osa on suhteliselt väike. See eest oleme ise teinud ära üritusturunduse agentuuri töö. Mõtleme välja terve programmi – kohad, mängud, toitlustuse,” rääkis ta.

“Nägime seda, et ka klientidel jäetakse suvepäevad ära ning kõikidega koos saab peo soodsamalt peetud. Tullakse väga hea meelega ning praegu see toimib,” ütles Susi.

Eesti kapitalil põhineva üritusturundus- ja elamusturismiagentuuri Broadline juhatuse liige Janek Reimal on 15 aastat suvepäevi ja muid üritusi korraldanud. Reimal rääkis, et tänavu korraldab agentuur kümmekond suvepäeva, mis on nelja aasta tagune maht. 2007.–2008. aastal oli neil rohkem tööd, eelmisel aastal jälle vähem. Tänavu on võrreldes eelmise aastaga parem aasta. “Masu on praegu ürituste arvu mõttes vähem tunda, pigem on see tunda eelarvetes,” nentis ta.

Kokku tuleb hoida kõige pealt

Reimali sõnul odavamaid esinejaid tellima ei pea. “Kõikidel on hinnatasemed langenud, kaasa arvatud esinejatel ja toitlustajatel – kõik müüvad ennast soodsamalt. Suvepäevade eelarved koosnevad 30–40 reast ning üritame igalt realt leida säästlikku momenti,” sõnas ta.

Reimal võrdles, et kui varem peeti suvepäevi terve nädalavahetuse, siis nüüd ühe ööpäeva. “Muutunud on ka see, et paljud firmad on valinud aastas ainult ühe suursündmuse. Varasemalt tehti kaks ja isegi kolm üritust – firma sünnipäev, jõulud ja suvepäevad. Praegu keskendutakse ühele üritusele, kas jõulu- või suvepäevade üritusele,” loetles ta kokkuhoiu kohti.

Reimali sõnul ollakse ürituste sisu ja tegevuse planeerimisel ratsionaalsemad – need peavad olema rohkem põhjendatud, rohkem haakuma ettevõtte väärtuste ja hetkeolukorraga. Kui sotsiaalselt mõtleva ettevõtte üks väärtustest on ümbritsevas keskkonnas nende aitamine, kes ei pruugi ise toime tulla, siis tuuakse suvepäevadesse talgumõtted. “Minnakse ja aidatakse koos kedagi. Lihtsalt meelelahutust meelelahutuse enda pärast on vähem,” tõdes ta.

Suvepäevade korraldamise kasvutrendist tänavu annab Reimali sõnul tunnistust juba praegu terveks hooajaks broneeritud turismitalud, vaba nädalavahetuse leidmine mõnes turismitalus korraliku suvepäeva korraldamiseks on juba keeruline.

Viljandimaa Kopra turismitalu omaniku ja juhi Rudo Puksi kinnitusel pole neil ainult nädalavahetused, vaid ka nädala sees kõik päevad selleks suveks broneeritud. “Eelmise aasta juunis oli kaks vaba päeva, juulis oli vähem broneeringuid laulu- ja tantsupeo tõttu. Kuid eelmise aasta august ja september olid meil rekordilised kuud käibe poolest.”

Täismaja ei pruugi kõrget käivet tuua

Puks märkis, et sellel aastal ei oska prognoosida, kuidas käibed tulevad, kõik kohad on küll täis, kuid eks näis, kas inimesed hoiavad rohkem kokku või mitte.

“Üks asi on küll kindel, et kallistele atraktsioonidele inimesed praegu ei panusta,” lisas. Neile on varem toodud õhupalle ja on korraldatud kalleid ATV sõite, kuid neid on vähemaks jäänud. “Teiseks on kindel, et toiduga ei priisata. Inimesed hindavad Mulgi toitu, kuna see on konkreetne toit, millest kõht saab korralikult täis,” lisas ta.

Kallistele atraktsioonidele on alternatiive. “Teater ja õhtujuht on olulised. Kultuurile pannakse rõhku ja need on tasemel asjad, niisama keegi raha õhku ei loobi,” rääkis Puks.

 

Autor: Urve Vilk, Katre Pilvinski

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700