16. august 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Töörühma ühteliitmine ja emotsionaalse liidri roll

Juhiabi olulisemaid tööülesandeid on teabevahetuse korraldamine juhi ja firma teiste töötajate vahel ning firma jaoks olulise info kiire ja häireteta edastamine. Oskusliku teabeedastaja ja võimeka suhtleja rollis saab ta siduda ja liita firma töötajad ühtselt toimivaks meeskonnaks.

Inimestevahelised puutepunktid organisatsioonis, mida juhiabi suuresti koordineerib ja haldab, toimivad samamoodi kui organismi kesknärvisüsteem.

Räägime oskustest ja vilumustest, mida emotsionaalse liidri roll eeldab.

1. Impulsside kontrollimine

    * Oskus kontrollida oma impulsse, viha, kurvastust, erutust jne ning lükata nende rahuldamine edasi.

    * Võime teise inimese süüdistamise asemel teha rahulikult selgeks oma seisukoht, näiteks vihastamise ja jõu näitamise asemel pigem tunnustada teise seisukohti ning esitada mõne aja pärast oma soov uuesti.

2. Häälestumine seisundile

* Oskus häälestuda teiste inimeste tundeseisunditele. Kannatlikkus ning oskus oodata ka siis, kui oma tunded teise tunnetest sootuks erinevad, ning suutlikkus sellele vaatamata kolleegile tema tundeid veidi muudetud viisil tagasi peegeldada.

* Võime respekteerida teiste inimeste seisukohti ning aru saada nende vaatenurgast, selgitada nende tundeid, motiive ja muresid. Oskus seda sobival viisil ja ajal demonstreerida.

3. Toetamine

Oskus käituda viisil, mis teise inimese negatiivseid tundeid leevendab ja need ümber kujundab: lohutada, pakkuda toetust ja abi, kutsuda keegi kolmas liitlaseks, taastada turvaline ümbrus ja olukord, juhtida tähelepanu muudele asjadele, häälestada kolleeg lahenduste otsimisele.

4. Ühinemine rühmaga

* Võime sulanduda rühma ja saavutada populaarsus.

* Võime näha käitumises sotsiaalseid konventsioone. Näiteks pole rühm valmis uustulnukat kohe tunnustama ja tema pakutud mõtteid või uuendusettepanekuid vastu võtma. Suhtlemisstaar siseneb rühma ettevaatlikult: õpib tundma, millised reeglid kehtivad, tunnustab rühma liikmeid ning võtab liidri rolli või asub oma vajaduste eest seisma alles siis, kui on veendunud, et tal on rühmas toetajaid.

    * Oskus näha asju teiste töörühma liikmete seisukohast, otsida sarnasust, soodustada koostööd ja veenda.

5. Sotsiaalne pädevus

* Oskus lugeda ja tõlgendada sotsiaalseid märke ning mõista töörühma käitumisnorme.

* Võime teha vahet rühmas aktsepteeritava ja mitteaktsepteeritava käitumise vahel – näiteks näha ennast rühma osana, tunnetada, millal võtta liidri roll ja millal toetada selles kedagi teist.

Inimesed, kes tahavad rühma tööst liiga agaralt osa võtta, kohe ja kõiges teisi kontrollida ja domineerida või on oma ideede tõttu nii erutatud, et ei suuda taltsutada oma entusiasmi, pälvivad teiste halvakspanu, kui nad ei oska anda teistele võimalust ennast näidata.

6. Vastutustunne

Siia alla mahuvad oskused:

* algatada ja koordineerida ühistegevust

* sobival hetkel initsiatiiv enda kätte haarata ja ilmutada vastutust, mis ületab ametikohaga kaasneva vastutuse

* olla vahendaja.

Näiteks otsustada, milline dokument kiiresti juhi lauale toimetada või kuidas sellega edasi toimida, selle asemel et juhilt selleks korraldust oodata; pakkuda kolleegile oma abi, et selgitada juhile mõne dokumendi või ettepanekuga seonduvat.

7. Kindlameelsus ja ausus

Oskus toimida oma sügavate tunnete ja sisemiste väärtuste järgi, hoolimata sotsiaalsetest tagajärgedest. Näiteks suutlikkus õhutada tahtlikult tüli, et murda läbi vaikimise, keeldumise või kahekeelsuse müürist.

8. Suhtevõrgustike tundmine

Organisatsiooni mitteformaalsete suhtevõrgustike tundmine.

Suhtevõrgustiku tüüpe on organisatsioonis kolm:

* infovõrgustikud – kes kellega räägib / teavet vahetab

* ekspertide võrgustikud – kelle poole pöördutakse nõu saamiseks

* usaldusvõrgustikud – kellega kõneldakse tundlikel teemadel, näiteks plaanist töökohta vahetada, vastumeelsusest ülemuse või kolleegi käitumise suhtes, kellele usaldatakse oma saladusi, kahtlusi ja kartusi.

Suhtlemisoskusega inimesel on tihedad sidemed kõigis võrgustikes.

Loe meeskonnatööst pikemalt Äripäeva „Juhiabi käsiraamatus“, mille saab tellida SIIN.

Autor: Urve Vilk, Taimi Elenurm

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700