18. oktoober 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas kliendikaardi omanik enda õigusi kaitsma peaks?

Suurimad Eesti jaekaupmehed teavad tänu oma kaupluse kliendikaardi populaarsusele ligi kolmandiku Eesti inimeste ostuharjumusi. Mis õieti juhtub pärast seda, kui kaubamaja müüja küsib: „Kas teil kliendikaarti on?“

Igal vähegi nutikam kaupmees on tänaseks suutnud oma klientide rahakotti sokutada ka oma kliendikaardi. Kuigi kaarti meelitatakse soetama kliendisoodustustega, annab kliendikaart omamoodi boonust ka kaupmehele endale: kauba läbimüüginumbrite kõrval saab ta suurema või väiksema täpsusega teada, kes antud tooteid ostis.

"Ostu sooritades ning selle käigus kliendikaarti kasutades jääb enamikel juhtudel maha jälg: kas ainult ostusumma suurus või ka konkreetne soetatud kaupade või teenuste nimekiri, mis on võimalik siduda kliendikaardi omanikuga,“ ütleb andmekaitse inspektsiooni vaneminspektor Elsa Neeme. „Seega olemasoleva isikuandmete hulgaga, sh sooritatud ostud, avaneb ettevõttel võimalus profileerida oma kliente, saada teada nende käitumisharjumusi ja ostueelistusi ning edastada seeläbi oma klientidele suunatud reklaame, mis lähtuvad konkreetsest kliendist.“

Andmekaitse inspektsioon soovitab inimestel aga juba kliendikaardi taotlemisel kaaluda, kas soovitakse infot sooduspakkumiste kohta. „Enamasti kaasneb nõusoleku andmisega suurel hulgal nii elektroonilistesse kui ka tavapostkastidesse laekuvaid reklaampakkumisi. Oluline on, et kaupmees võib edastada kliendi isikuandmeid vaid kokkulepitud ulatuses kolmandatele osapooltele, kelle eesmärkideks on näiteks otsepostituste edastamine.“

Kuigi kliendikaardi taotluse esitamisel annab inimene ise oma andmete töötlemiseks nõusoleku, peab meeles pidama, et talle jääb ka õigus igal ajal teda käsitlevate andmete töötlemine tarbimisharjumuste uurimisteks või otseturustuseks keelata, ütleb Elsa Neeme.

Nõusoleku andmete töötlemiseks võib tagasi võtta ka igal ajal tervikuna. Sel juhul on kaupmees kohustatud igasuguse klienti puudutavate isikuandmete töötlemise lõpetama, kui see on tehniliselt võimalik ega too kaasa ebamääraselt suuri kulutusi.

Tegelikult on igal kliendil võimalik kaupmehe käest ka järgi uurida, millised andmed kaupmees tema kohta kogunud on. Näiteks Partnerkaardi kasutajal on õigus saada Kaubamaja või Selveri infolauast enda kohta töödeldavaid isikuandmeid koopiana. Apollo või Hesburgeri kliendid näevad enda kohta kogutavat infot aga ettevõtte kodulehele kliendina sisse logides.

Pane tähele

Isikuandmete kaitse seaduse järgi on kaupmehel kohustus teavitada klienti sellest:

Millised on tema kohta käivad isikuandmed

Mis eesmärgil neid töödeldakse

Kellele edastatakse

Kes on vastutav töötleja ja tema aadressist

Millistel juhtudel on kliendil õigus nõuda andmete töötlemise lõpetamist, parandamist, sulgemist ja kustutamist

Millistel juhtudel on õigus saada juurdepääs tema kohta töödeldavatele isikuandmetele

Allikas: Andmekaitse inspektsioon

 

 

 

Autor: Urve Vilk, Kaisa Gabral

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700