17. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ostja eelistab emotsiooni diivanile

Inimesed on hakanud tegema valikuid rohkem emotsioonide kui asjade ostmise kasuks. Lihtsalt öeldes tähendab see, et ostja eelistab head puhkust uuele diivanile, kirjutab juhtimine.ee.

Kaks autot, suur maja ja pulmaserviis 24-le inimesele - kas need teevad sind õnnelikuks, küsib Stephanie Rosenbloom tarbijakäitumise muutumist analüüsivas artiklis New York Timesis. Erinevad uuringud kinnitavad, et downsizing - asjade kultusest vabanemine ning pigem emotsioonidele kulutamine kui asjadele on tarbijakäitumise trend, mis ilmnes eriti tugevalt viimase majanduslanguse ajal ning mille jätkumisesse usuvad paljud teadlased.

"Liigume arutu tarbimise ajastust arukama tarbimise juurde," ütleb Marshal Cohen jaekaubanduse analüütik NPD Group'ist. Tarbijad säästavad rohkem ja kulutavad vähem kui paari viimase dekaadi jooksul tavaks on olnud. Ning kuna erinevad uuringud näitavad, et inimesed tunnevad ennast seejuures õnnelikemana usuvad eksperdid, et see trend jätkub. Teine suundumus on tarbijaeelistustes - inimesed on hakanud tegema valikuid rohkem emotsioonide kui asjade ostmise kasuks.

"Lihtsalt öeldes tähendab see, et ostja eelistab head puhkust uuele diivanile, " ütleb Columbia ülikooli professor Elisabeth W Dunn. Ka Chicago ülikoolis tehtud uuring, mis vaatles ostude sooritamise ja positiivsete emotsioonide vahelisi seoseid, leidis, et ainus kategooria, kus oli olemas positiivne seos oli meelelahutus - puhkus, ajaviide, sport ja hobid. Sedalaadi ostuotsused tugevdavad tavaliselt ka sotsiaalseid sidemeid - inimesed suhtlevad omavahel rohkem, mis omakorda aitab kaasa õnnetunde tekkimisele.

Loomulikult ei ole tarbijad üks homogeenne mass ning eelpool öeldu ei kehti kõikide kohta ütlevad uurijad. Küll aga on selge, et müügistrateegia "siin-on-veel-üks-asi-mida-saad-osta" töötab täna veel vähem kui eile ja homme veel vähem kui täna. Selles olukorras on jaemüüjad uute väljakutsete ees - kuidas luua tarbijatele emotsionaalne side oma brändiga? Enamus asjatundjaid aga ütlevad, et see oskus on jaemüüjatel väga kesine, ainus, kes teistest selgelt esile kerkib, ja kellelt saab õppida, on Apple.

 

Autor: Urve Vilk, Juhtimine. ee

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700