9. september 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ehtekunsti vermitud  Tallinn ja Lissabon

Tallinna kunstihoone galeriis ja linnagaleriis on avatud ulatuslik Harry Liivranna kureeritud ehtekunstinäitus, kus on väljas 17 kunstniku tööd.

Mõlemast riigist on esindatud kunstnikud, kes ühelt poolt lähtusid mõlemat linna ühendavast sümbolist soolast, teisalt piirilinnaks olemisest. Siit tulenevad ka näituse alapealkirjad “Saabumine” ja “Lahkumine”.

Eesti ehtekunstnikest on esindatud Kadri Mälk, Tanel Veenre ja Katrin Amos, noortest näitavad teiste hulgas oma loomingut Maarja Niinemägi ja Villu Plink.

Müstiline sool. Ei ole juhuslik, et Harry Liivrand käis ehtekunstnikele välja just piirilinna- ja soolateema. Nii Lissabon kui ka Tallinn on ajaloolise Vana-Euroopa piirilinnad, mida raamistab meri ja mis on ehitatud soolakaubandusele. Keskajal oli sool kulla väärtusega ning mõlema piirilinna rikkus püsis just soolakaubandusel.

Tänapäeval on soola külluses ja selle väärtus peaaegu olematu. Samas on sool inimorganismile elulise tähtsusega mineraal. Müstilistest omadustest usutakse soolal olevat puhastusvõime, see on maa element, tarkuse ja teadmiste sümbol.

Madalena Avellar on tänapäevastanud keskaegse kihvadega talismani, mis pidi vanadel aegadel enne sööma asumist tuvastama, kas kõrgseltskonna toidu sees on mürki. Koos soolaga oli sellel suur võim.

Typhaine Le Monnier tuletab meelde soola hiigelaegu, presenteerides suurde lihvitud soolakangi raitud sõrmust.

Saatuslik lõppjaam. Samamoodi mitmetähenduslik nagu sool on ka piirilinna mõiste. “Mõlemal linnal tuleb meri vastu, jääb üle kas tagasi pöörduda või minema seilata, minna üle piiri... Või vaimustuda,” kirjutab Liivrand.

Piiri ületamine, lõpp-punkti saabumine, lahkumine üle mere või maa – need märksõnad on inspireerinud kunstnikke ja viinud neid rännakutele maagilistesse paikadesse, ärgitanud filosoofilisi mõttekäike.

Kantavate ehete kõrval saab sellel näitusel näha hulganisti kontseptualistlikku ehtekunsti. Villu Plingi kaheosaline töö loob mõttelise silla kahe galerii vahel. “Seal” ja “Siin” on kaks soolakristalli meenutavat võlukeppi, üks valge, teine must. Ühe toru lõpust paistab must linn, teise otsast valge ehk unistuste linn. Kunstihoone galeriis on näitus avatud 18. septembrini, linnagaleriis 25. septembrini.

“Piirilinn”

Tallinna kunstihoone galeriis ja linnagaleriis

Kuraator: Harry Liivrand

Näitus on avatud 18./25. septembrini

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700