24. november 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uued tuuled kingiturul

See aasta on reklaamkingituste müüjate jaoks mullusest edukamalt möödunud. Kui 2010. aastat võis veel selgesti masuajaks pidada, siis nüüd on seis paranema hakanud – ettevõtete turunduseelarved on kasvanud ja sellest tulenevalt suurenevad ka kingimüüjate käibed.

ASi Roi arendusjuhi Andrus Viitongi sõnul oli 2010. aasta reklaamkingituste müüjate jaoks küllaltki keeruline. Paljud ettevõtted, nende hulgas Roi, pidid tegelema kulude vähendamise ja restruktureerimisega.

Selle taga oli Viitongi arvates asjaolu, et surutis saabus nende firmasse hilinemisega. Samal ajal kui teised ettevõtjad rääkisid kriisist ja paanitsesid, oli Roi müügimaht korralik, 2010. aastal aga paraku isegi väiksem kui 2009. aastal, võttis ta toimunu kokku.

Tagasihoidlikuks jääb mullusest aastast rääkides ka ASi Fifaa tegevjuht Matti Karja. Positiivsel toonil julgeb tagasi vaadata üksnes Kinkston Kingiagentuur OÜ juhataja Martin Lepa. “Firma reklaamkingituste ja reklaamtrükiteenuste käive oli mullu kokku 12,2 miljonit krooni. Reklaamkingituste käive kasvas 60% ja reklaamtrükiteenuste käive 90%, kuid üldine turg taastus madalseisust palju aeglasemalt,” nentis ta.

Juurde on tulnud palju uusi tegijaid. Majanduskriisi järel on reklaamkingituste turul kõigi kolme ettevõtja sõnul suured ümberkorraldused toimunud.

“Peale on tulnud hulk väikseid ettevõtteid. Kui 15 aastat tagasi oli sektoris viis-kuus firmat, siis praegu on neid kümme korda rohkem ehk 50–60,” tõi Viitong näite. Seejuures on saanud valitsevaks madalad hinnad.

Karja rõhutas sama: “Tekkinud on arvukalt väikseid tegijaid, kelle püsikulud on olematud ja kes seetõttu tekitavad ebatervet hinnakonkurentsi. Ostuhinnad on meie jaoks teinud läbi mõningase tõusu, kuid müügihinnad onha  jäänud samaks või kohati isegi langenud.”

Viitongi sõnul pole hindade allatõmbamise strateegia kauges perspektiivis jätkusuutlik. “Mitu korda on juhtunud, et klient on madala hinna pärast meened tellinud konkurendi juurest, kuid teeninduses ja kvaliteedis pettununa on ta meie juurde tagasi tulnud,” märkis Viitong.

Positiivne on turul praegu see, et reklaamkingitusi pakkuvad firmad on Lepa sõnul hakanud palkama juurde müügiinimesi, samuti tehakse varasemast rohkem reklaami ja tooteid pakutakse aktiivsemalt.

Aktiivsemaks on muutunud ka ostjad, kelle turunduseelarved taas tasapisi suurenevad ning julgus raha firma- ja jõulukinkidesse paigutada pead tõstab. “Meie jõulukampaania on olnud edukas. Juba praegu on meil rohkem jõulukingitellimusi kui eelmisel aastal kokku,” lausus Karja.

Ettevõtjad ootavad käibe kasvu. See kõik annab alust loota käibe kasvu. “2011. aastalt ootame käibe suurenemist 20–30 protsenti. Üle kahe aasta jõuame sellel aastal ka kasumisse. See on meie jaoks kindlasti murdepunkt,” märkis Viitong.

Kuni kolmandiku võrra suurenevaid käibenumbreid loodab näha ka Lepa, kuid kasumit tema sõnul sel aastal veel ei teenita. “Valdkonna kasumlikkus on üldse väga väike,” sõnas ta.

Paraneva müügi kõrval Eesti turul loodab Viitong häid tulemusi kevadel toimunud liitumisest ülemaailmse kingiettevõttega IGC, mille ainuesindaja AS Roi nüüd Baltimaades on.

“See annab meile väga hea stardipositsiooni laiendamaks oma tegevust Lätis ja Leedus. Tänu IGC suurele üldmahule saame tarnijatelt turu parimad tingimused. Ühtlasi plaanib IGC luua oma tootjate võrgustiku, mis kliendi jaoks tähendab soodsat hinda ja kindlat kvaliteeti,” selgitas Viitong.

Kinkston Kingiagentuur loodab Lepa sõnul jala Soome turu ukse vahele saada.

“Aasta alguses soetasime paar uut trükipinki. Nüüd saame teha suure mõõduga lametrükki kõvapinnalistele esemetele. Ühtlasi  lõime ostujuhi kõrvale arendusspetsialisti ametikoha, et firma üldist ja tootevaliku arengut veelgi kiirendada,” tõi Lepa välja samme, mida on astutud mullusega võrreldes veel paremate majandustulemuste saavutamiseks.

 

Autor: Signe Sillasoo, Urve Vilk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700