1. aprill 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kaks Eesti reisikorraldajat kolmest lõpetasid Egiptuse-reisid

Seoses suurenenud julgeolekuohuga Egiptuses lõpetasid TezTour ja Novatours Egiptuse reisihooaja plaanitust varem, ent GoAdventure jätkab reise.

"Vaatamata keerulisele olukorrale on ametil heameel tõdeda, et Eesti reisijate turvalisus on prioriteet ning reisikorraldajad TezTour OÜ ja Novatours OÜ on võtnud välisministeeriumi hoiatust tõsiselt ja lõpetavad Egiptuse reisihooaja planeeritust varem, tagades kõik tarbijatele võlaõigusseadusega seatud õigused," teatas tarbijakaitseamet.

"Loodetavasti jõuab samale seisukohale ka reisikorraldaja GoAdventure OÜ. Vastasel juhul soovitab amet reisibüroodel lõpetada GoAdventure'i reiside vahendamise Egiptusesse, arvestades ministeeriumi ohuhinnangut ja soovitust vältida reisimist Egiptusesse," lisas amet pressiteates.

Välisministeerium teatas esmaspäeval, et soovitab seoses suurenenud julgeolekuohuga Egiptuses vältida igasugust reisimist Egiptusesse, sealhulgas turismikuurortidesse Hurghadasse ja Sharm el Sheikhi.

Tarbijakaitseameti teatel on tegu olukorraga, millele kohaldub võlaõigusseaduse paragrahvis 879 sätestatu, ning pakettreisilepingud võib üles öelda vääramatu jõu tõttu.

Järgneb tarbijakaitseameti kommentaar:

Kui reisikorraldaja ütleb pakettreisilepingu üles vääramatu jõu asjaoludel enne reisi algust, on reisijal õigus makstud reisitasu tagasi saada. Seejuures tuleb aga arvestada, et reisikorraldajal on õigus nõuda tarbijalt mõistlikku hüvitist enne reisi algust tehtud põhjendatud kulutuste eest. Sellised kulutused on näiteks reisi komplekteerimine, hotelli broneerimine, viisa organiseerimine.

Tarbijatel tuleb arvestada, et mida lähemal on reisi alguspäev, seda suuremad on reisiettevõtja kantud kulud. Suure tõenäosusega on tasutud nii lennupileti kui ka majutuse eest ning tarbijale tagastatav summa võib olla minimaalne. Tarbija nõudmisel on reisiettevõtja kohustatud juba tehtud kulutusi tõendama.

Reisikorraldajad Novatours ja TezTour on tarbijakaitseametit teavitanud, et soovivad esmajärjekorras olukorda lahendada kokkuleppe teel, pakkudes tarbijatele asendusreise enda pakutavatesse muudesse sihtkohtadesse. Kui tarbijad ei leia asendusreiside seast sobivat sihtkohta või reisiaega, tuleb neil arvestada, et reisikorraldaja omab võlaõigusseaduse kohaselt õigust mõistlikule hüvitisele juba osutatud teenuste eest.

Kui reisikorraldaja ütleb pakettreisilepingu üles reisi toimumise ajal, vabanevad reisikorraldaja ja reisija enda reisilepinguga võetud kohustuse täitmisest.

Selle tagajärg on, et reisikorraldaja kaotab õigused reisitasule (pakettreisi maksumus) ning saab nõudeõiguse mõistlikule hüvitisele osutatud reisiteenuste eest ja reisi lõppemiseks veel osutatavate teenuste eest. Reisikorraldaja peab võtma tarvitusele lepingu lõppemisest tulenevad vajalikud abinõud, eelkõige tagama reisijale kokkulepituga samaväärse tagasireisi.

Lisaks on lepingupooltel kohustus kanda reisija tagasireisiga seotud lisakulud võrdsetes osades. Juhul, kui reisikorraldaja tagab reisijale samaväärse tagasireisi, ei pruugi reisijale lisakulusid tekkida, samas kui reisikorraldaja organiseerib eraldi tagasireisi ning sellega kaasnevad lisakulud, peab reisija lisakulud kandma poole summa ulatuses. Reisikorraldajal lasub kohustus tõendada tarbijale, et lisakulud on tehtud konkreetse tarbija tagasitoimetamiseks.

Lepingu ülesütlemisest tekkivad muud lisakulud kannab kumbki lepingupool võlaõigusseadusest tulenevalt ise. Sellised lisakulud reisija jaoks on eelkõige majutuse ja toitlustusega seotud kulud, samuti saamata jäänud tulu.

Kui reisikorraldaja ei kavatse pakettreisilepingut üles öelda, kuid tarbija ise hindab olukorda enda jaoks ohtlikuks (sellises olukorras on praegu GoAdventure'i kliendid), on tarbijal õigus võlaõigusseaduse paragrahvi 879 lõike 1 alusel leping üles öelda. Tuleb arvestada, et reisikorraldaja kaotab küll õiguse reisitasule, kuid võib nõuda mõistlikku hüvitist osutatud reisiteenuste eest.

Tekkinud olukord on keeruline ja ärev kõigile ning selles olukorras tuleb lähtuda võlaõigusseadusest ja mõistlikkuse põhimõttest ja tegutseda üksteise suhtes heas usus. Seega palub tarbijakaitseamet nii reisikorraldajatelt kui tarbijatelt kannatlikkust ja mõistvat suhtumist.

Autor: Tiive Murdoja, Indrek Kald

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700