Autor: Tiive Murdoja • 16. september 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Intervjuu: Teekond sekretärist ettevõtte tippjuhtkonda

Alati särav ja üdini positiivne Ericsson Eesti personalijuht Ülle Matt on üks neid õnnelikke, kes võib öelda, et personalitöö on tema kutsumuseks ja ta on teinud 15 aasta jooksul teadlikke valikuid selles suunas, et olla oma ala tõeline professionaal. Teekond sai alguse aga sekretäriametist. Loe intervjuud Üllega.

Meenuta palun, milline nägi välja töö sekretärina Paikuse Saeveski ASis? Millised olid Sinu tööülesanded?

See oli põnev ja rõõmus aeg minu tööelus.  Kuna tegemist oli alustava ettevõttega, oli mul võimalus anda oma panus nii kontori- kui personalitöö põhimõtete väljatöötamisse. Meil oli tore meeskond ja see oli nii ettevõtte kui ka meie kõigi erialase kasvamise aeg.  Teha tuli kõike, mida oskused ja teadmised lubasid.

Oma tolleaegsele töökorraldusele ja ülesannetele tagasi mõeldes paneb muigama mu julgus võtta ette ka neid ülesandeid, millest aimugi ei olnud. Seetõttu maandusid minu kui sekretäri töölaual kõik tööülesanded, millele mu oskused ja teadmised peale hakkasid. Suurema osa oma tööajast pühendasin personalitööle, aga seal oli ka kõik muu traditsiooniline nagu igapäevane kontoritöö korraldamine, kirjade vormistamine, külaliste vastuvõtt, ühisürituste korraldamine.  Paikuse Saeveski oli tootmisettevõte ja lisaks kontoripoolele tuli kaasas olla ka tootmise elu-olu toetamises.  Eks täna tagasivaadates annaks nii mõndagi nutikamalt ja professionaalsemalt teha, aga õppisin oma õnnestumistest ja vigadest.

Kui palju tänane sekretäritöö Sinu arvates erineb tolleagsest sekretäritööst? Kas erineb üldse?

Mingis osas kindlasti erineb, aga mingid rollid on jäänud samaks. Nii nagu tehnoloogia areng mõjutab kõigi ametikohtade muutumist, nii on sellel mõju ka sekretäritööle. Minul tuli vormistada kirjad ja panna teele valdavalt faksi teel. Täna hoiavad oma kirjavahetust kõik ise meili teel. Arvan, et just selliste lihtsamate tegevuste ärajäämise tõttu on tänastel sekretäridel võimalus rohkem spetsialiseeruda. Küll on aga jäänud muutumatuks armas osa sekretäri rollis – olla ettevõtte südameks, usaldusaluseks ja ärakuulajaks. Hea sekretär teab oma ettevõttest kõike. Teist nii informeeritud rollikandjat ettevõttes ei ole.

Millisel hetkel Sul tekkis äratundmine, et soovid edasi liikuda personalitöö valdkonda? Oli see teadlik valik?

Tegelikult tuli see äratundmine üsna ruttu. Mingil määral oli teadlik, sest töövestlusel meil oli juttu ka võimalikust kaadritööst. Personalitöö administreerimisega hakkasin tegelema kohe tööle asudes, tundsin pisut tööõigust. Kuna minu endises ametis olid paljud asjad olnud väga reglementeeritud, tundsin Paikusel vabadust teha kõike, kuhu võimed ulatusid. Tundsin enda vajalikkust ja see innustas. Tegemist vajas ka personalitöö ja tajusin, et see oli minu tugevaimaks küljeks. See, et minust saab personalitöötaja, oli mulle päris selge mu teisel tööaastal. Sealt edasi juba töötasin väga teadlikult selle nimel.

Mida soovitad sekretäridele, kelle unistus on samuti olla ühel päeval hinnatud personalijuht?

Minu unistuseks ei ole olnud soov saada personalijuhiks vaid professionaalseks personalitöötajaks. Mind on aidanud soov ja tahtmine midagi oma valdkonnas ära teha, eesmärgipärasus selle tegemiseks ja järjepidev panustamine enesearendamisse. Tähtis on leida üles see, mis sind tõeliselt innustab, unistada julgelt ja tegutseda oma unistuste nimel.

Millised isikuomadused Sind personalijuhina kõige enam aidanud?

Ise pean enda kui personalijuhi kaubamärgiks empaatiavõimet ja tolerantsust, soovi töötada inimestega. Mind on edasi viinud rõõmsameelsus ja valmisolek muudatusteks. Julgus olla teerajajaks ja soov panustada inimeste arendamisse. Personalijuhi amet on minu jaoks seotud ka missiooniga, tahtega anda. Oskus raskete otsuste tegemisel eristada personalijuhi tööd ja isiklikku osa ning mitte võtta asju isiklikult. Tahtejõud. Selle kasvamine nõuab pidevat kastmist ja hoolikat väetamist. Olen õnnelik personalijuht, sest seda tööd tehes on mul enamalt jaolt olnud võimalus teha seda ka oma isiklikest väärtustest lähtuvalt.

Milliseid isikuomadusi Sa hindad sekretäri/juhiabi juures?

Meie ettevõttes traditsioonilist sekretäriametit ei ole, see on kasvanud üle juhiabi ametiks. Hindan sekretäride ja juhiabide juures kindlasti initsiatiivikust, abivalmidust, avatust ja julgust ettepanekute tegemisel. Oskus näha paremat homset ja tahet sellesse panustada. Hea sekretäri isikuomaduste pagasis on kindlasti oskus oma tööd ise juhtida ja märkamisvõime. Valmidus kasvada ja õppida koos oma juhi ja meeskonnaga. Hindan alati kõigi ametikandjate juures tahet ja püüdlust panustada enda isiklikku ja erialasesse arengusse. 

Milles täiendad ennast täna?

Hetkel õpin juurde coachinguks ja mentorluseks vajalikke teadmisi ja oskusi. Sellele kulub ka suurem osa mu vabast ajast.

Mis Sind innustab ja inspireerib? Mis paneb silmad särama?

Tööalaselt innustavad ja inspireerivad mind inimesed minu ümber, mõnus meeskond. Saan energiat õnnestunud projektidest ja seatud eesmärkide täitmisest. Rõõmu teeb see, kui näen töötajaid edasi liikumas oma unistuste suunas. Südame teeb rõõmsaks, kui näen oma tööd vilja kandmas.

Kuidas Sa lõõgastud vabal ajal? On Sul mõni kirg või hobi?

Tervisesport ja muud praktikad tasakaalu ning tervise hoidmiseks. Huvitun paljudest asjadest ja püüan nendega ka jõudumööda tegeleda. Hobide ja kirgede karbis hoian mitmeid end paeluvaid tegevusi ja vastavalt olemisele siis valingi parima lõõgastuse.

On Sul eesmärk/unistus, kuhu Sa oled jõudnud ja kes Sa oled 10 aasta pärast?

Olen suur unistaja ja eesmärkide seadja. Seega, ikka loomulikult on mul plaanid, aga jäägu need mu väikeseks saladuseks.

* Ülle Matt esineb 22.oktoobril toimuval Bürootöö aastakonverentsil teemal "Miks  kujundada oma elu ja planeerida karjääri". Ülle tutvustab oma ettekande teemat järgmiselt:

Iga inimese elu on üks ja ainukordne nagu ka iga inimene ise. Paljutki oma elus ja tööelus saame kujundada meile soovitud suunas. Tänapäeval räägime karjääri planeerimisest mitte üksnes kui tööalasest edasiminekust vaid kogu elu teadlikust suunamisest ja mõjutamisest.  Unista suurelt,  võta ette konkreetsed sammud unistuste elluviimiseks ja anna endast parim iga päv – need on minu esitluse peamisteks märksõnadeks. Astun teie ette, et rääkida oma teekonnast ja sellest, mis konkreetselt on mind eilsest tänasesse juhtinud.

 

 

Lisaks jagavad konverentsil oma väärt kogemustepagasit BIGBANK Grupi personalivaldkonna juht Estel Pukk, Eesti Energia AS sisekommunikatsiooni juht Margita Tuulik, karjäärinõustaja ja “Terve karjäär? eestvedaja Küllike Oja, Rahvusarhiivi digitaalarhiivi projektijuht Koit Saarevet, METI personaliabi OÜ juhatuse liige ja personalitöö konsultant Tiit Kruusalu, Loovuskohviku koolitajad Jaana Ojakäär ja Inge Ojakäär, Baltimaade suurima IT koolitusfirma koolitaja Jaan Vaabel, harjumused.ee koolitaja ja harjumuste loomise meetodi maaletooja Martin Mark.

Tutvu konverentsikava ja registreerimistingimustega SIIT.

 

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700