29. september 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas jätkata õppimist pärast koolide lõpetamist?

Täiskasvanuna omale isikliku õppekava loomine võimaldab omandada teadmisi endale sobivas tempos ja just neis valdkondades, mis huvitavad ja parajasti edasi aitavad. Oma kogemusi ja soovitusi jagab koduõppeliikumise eestvedaja Ingrid Vooglaid ajakirja Sensa oktoobri numbris.

Isiklik õppekava võiks anda ülevaate valdkondadest, oskustest, mõistmistest, küsimustest, tegemistest, mis sind puudutavad, miks ja mille nimel tegutsed, kuidas soovitut ellu viima hakkad, aga ka struktuurist, mis aitab sul valitud teel liikuda ning võimalustest unistuste ellu toomiseks. Õppekava võib koostada nii oma üldise valitud elusuuna toetamiseks kui konkreetses valdkonnas kasvamiseks ning see võib olla täpselt nii detailne ja põhjalik või ainult üldsuunda näitav, kui endale parajasti meeldib. Oma õppekava saab igal ajal vastavalt juba õpitule ja muutunud sihtidele täiendada ja ümber teha ning seda ei pea kellelegi teisele näitama.

Siin on üks võimalik viis oma õppekava loomiseks. Võid järgida seda või läheneda kuidagi hoopis teisiti. Üldise isikliku kasvu õppekava koostamiseks pane kirja:

Siht, mida mööda soovid elus liikuda

1. Milline inimene soovid olla? Mida soovid, et su lähedased ja elus kohatud inimesed sinust mäletaksid?

2. Millistele küsimustele soovid elus vastuse leida? Kui küsimused on nii suured, et neile üksi või ühe elu jooksul kindlat vastust leida ei saaks, siis millele vastuseid otsides tahaksid oma elu veeta?

3. Milliseid probleeme enda ümber, lähedaste ringis, kogukonnas, ühiskonnas näed? Kas nende hulgas on midagi sellist, mis sind eriti puudutab ja mille lahendamisele sooviksid kaasa aidata?

4. Mida soovid oma elus kindlasti teha? Mis on kõige olulisem? Mida sooviksid elu lõpus tagasi vaadates oma elus kindlasti näha?

Tee selle sihini jõudmiseks

 1. Mida on sul vaja õppida neile küsimustele vastuste ja probleemidele lahenduste otsimiseks, asjade tegemiseks ja just selline inimene olemiseks? Mida on vaja teada, osata, suuta, tunda, mõista? Pane järjest kirja kõik, mis pähe tuleb, või iga eelmise osa punkti järel eraldi. Tee seda nii detailselt kui võimalik.

 2. Otsi kirja pandud õpitavate punktide seas süsteemsust. Millised oskused, teadmised, mõistmised omavahel kokku käivad? Mille õppimist saaks ühendada, mis üksteist toetavad?

 3. Kuidas saaksid neid asju õppida ja omandada? Vaata iga õpitavat eraldi. Kas saaksid seda õppida raamatust, videote abil, teadja või oskaja käest juhatust küsides, kursustel osaledes, ise harjutades, mõttetalguid korraldades, vabatahtliku tööga, eneseanalüüsiga, teiste eeskuju jälgides ja järgides, katsetamisega, vestlustes, kohe teemasse sukeldudes? Kas suur osa õpitavast on juba kusagil koondatud õppeprogrammiks, milles saaksid osaleda? Kelle käest saaksid küsida sulle huvipakkuvate teemade õppimisvõimaluste kohta?

 4. Millised konkreetsed raamatud, inimesed, organisatsioonid, filmid, kursused, võimalused kohe pähe tulevad? Pane kõik eraldi kirja, et saaksid nimekirja alusel neid otsima minna. Otsimise käigus võid leida midagi hoopis paremat, kuid nimekiri aitab kusagilt alustada.

Eneseteostusest saad rohkem lugeda ajakirja Sensa oktoobrinumbrist lk 26.

Autor: Tiive Murdoja, sekretar.ee

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700