5. november 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas keeleõppes tulemusteni jõuda?

Ennatlik on öelda, et üks või teine võõrkeel on selgeks saanud. Pigem ei lõpe keele õppimine kunagi, sest keel on arenev ja muutuv.

Uue võõrkeele õppimine ei erine mõne muu oskuse õppimisest, olgu selleks uue spordiala avastamine või pillimänguga alguse tegemine. Iga uue oskuse omandamine nõuab tööd, motivatsiooni, aega ja kannatust. Malcolm Gladwelli 10 000 tunni teooria järgi et olla milleski silmapaistev, tuleb selle oskuse kallal vähemalt 10 000 tundi tööd teha. See tundub meeletu aeg, kuid ausam oleks isegi öelda, et keele õppimine ei lõppe kunagi, kuna keel on arenev ja muutuv organism.

New Yorgist pärit 19-aastane polüglott Timothy Doner, kes räägib 23 erinevatel tasemetel keelt on öelnud, et kui keele valdamise standardiks on rääkida soravalt võõrkeeles nii tuumafissioonist (tuumalõhustumisest) kui ka klassikaliselt muusikast, ei ole keegi meist native speaker isegi mitte oma emakeeles. See illustreerib suurepäraselt tõika, et lausel "Nüüd on mul see või teine võõrkeel selge" ei ole erilist väärtust.

Keeleõppega seonduvad mitmed müüdid

Kõige suuremaks müüdiks on programmid ja meetodid, mis lubavad, et keele saab selgeks õppida mõne kuuga. Ma nimetaksin seda lähenemist turundusstrateegiaks, kuid kindlasti mitte tulemuslikuks ja efektiivseks keeleõppestrateegiaks. Kui väikelapsele pakkuda kohe praegu ühte kommi või nädala pärast sadat kommi, valib ta suure tõenäosusega ühe kommi kohe praegu. Samamoodi toimib ka täiskasvanu - tulemusi soovitakse ruttu, kohe ja sellele ehitavadki turundajad oma "kolme kuuga keel suhu" strateegiaid. Keelekursuse müük võib selliste lubaduste najal tõepoolest paraneda, kuid inimestele nii lihtsalt keelt suhu ei pane.

Samas peab õpetaja mõtlema ka selle peale, kuidas keeleõppija enda jaoks lauset "keel on selge" defineerib: inimeste standardid ja nõudmised on erinevad. Mõne jaoks on oluline end lihtsalt arusaadavaks teha, teise jaoks väljendada end grammatiliselt korrektselt, kolmanda jaoks on oluline rääkida perfektse hääldusega võimalikult native speakeri sarnaselt.

Õppijatele on siinkohal ilmselt hea veelkord meelde tuletada, et tulemusteni jõutakse alati pärast pühendumist ning töö tegemist. Sama kehtib ka keeleõppe puhul. Seetõttu ongi oluline õppimise protsessi nautida. Ühtlasi pakub uute teadmiste omandamine vaheldust, avardab maailmapilti ning tõstab seeläbi enesekindlust.

Me elame suurte muutuste ajastul, kus ka võõrkeele omandamine on muutunud tunduvalt lihtsamaks, kui veel kümme aastat tagasi. Teadmised ja oskused ei tule enam ainult klassiruumist, vaid endale oskuslikult ning sobiva tugikeskkonna loomisest. Tundides käimisele lisaks leiab kõikvõimalikke online-keeleõppe teenusepakkujaid nagu näiteks Duolingo, Babbel, Busuu, Italki või eestlaste poolt loodud Lingvist. Kõik need ettevõtted pakkuvad online-keeleõppeteenust iseõppijale ning soovivad keelte õppimise muuta võimalikult lihtsaks ning kättesaadavaks. Õppida saab endale sobival ajal ja kohas, kas arvutiekraani taga või sobivat äppi kasutades.

Individuaalse keeleõppe plussid ja miinused

+

Kõige suuremaks eeliseks on personaalne lähenemine õppele (iga inimene õpib erinevat moodi), kiire(ma)d tulemused ning koolitajaga tekkiv usalduslik ning lähedane suhe, mis motiveerib edasi õppima.

-

Eraõppe maksumust peetakse tihti miinuseks, kuid siinkohal ei tasuks unustada, et püstitatud eesmärgini jõutakse personaalse lähenemise puhul väiksema ajakuluga.

Grupis õppimise plussid ja miinused

+

Grupitunnis on rohkem sotsialiseerumist ning see sunnib unustama eestlaslikku tagasihoidlikkust ja napisõnalisust, sest keelt saab õppida vaid vigu tehes ja vigadest õppides.

-

Miinuseks on suurem ajakulu soovitud keeletaseme omandamiseks, sest grupis on harilikult koos erinevate õpiharjumustega, erineva tausta, motivatsiooni ning ettevalmistusega inimesed.

Kuidas motiveerida ennast jätkama?

- Kõige suuremaks motivaatoriks on  võimalus õpitavat keelt praktiseerida ning avastamisrõõm, kui palju on juba omandatud ning kui palju suudetakse ennast arusaadavaks teha.

- Motiveerivalt mõjub ka keelekeskkonnas viibimine (nt keelelaager sihtriigis) ja native speaker'itega kontakti otsimine-säilitamine (selleks ei pea ju enam ka tänapäeval riigipiiridest lahkuma).

- Samuti hoiab motivatsiooni üleval distsipliini hoidmine õppeprotsessi vältel. Tänapäeva infoühiskonnas on hädavajalik endale luua kindel süsteem ja ajaraamistik, millal ja kuidas midagi õppida. Viimane on motivatsiooni ülalhoidmise seisukohast esmatähtis.

Milliseid tulemusi ja kui kiirelt on realistlik loota?

Mida rohkem võõrkeeli inimene valdab, seda kiiremini ja kergemini orienteerub ta erinevate keelte struktuuride rägastikus ning see kiirendab õppimisprotsessi. Mida vähem võõrkeeli inimene räägib ning mida halvemini ta orienteerub ka oma emakeele grammatikamaastikul, seda aeganõudvam ja keerulisem on õppeprotsess, sest kõigepealt tuleb õppijal omandada täiesti uus süsteem, millele kõik erinevad elemendid paigutada.

Tuleb leida paar korda nädalas kasvõi 10 minutit, et iseseisvalt õpitava keelega tegeleda (olgu see siis mõne grammatikaharjutuse tegemine, sõnavara õppimine, laulu kuulamine, võõrkeeles filmi vaatamine jne), võib kuue kuuga mittekeelekeskkonnas õppides saavutada suurepäraseid tulemusi.

Tempoga kaks keeletundi nädalas saab aastaga keele nii palju suhu, et ennast igapäevases suhtluses väga edukalt arusaadavaks teha.

Autor: Hanna-Leana Taoubi, keeltekooli VISAVIS tegevjuht

* Artikkel ilmus Äripäeva erilehes Juhtimine.

 Tee endale selgeks, miks Sa tahad keelt õppida.

Kui motivatsioon on selge ja siht silme ees, on liikumine selle poole mõtestatum ja lihtsam.

 Leia endale sobivaim õppimisemeetod.

Küsi endalt, kas oled auditiivne, visuaalne, kirjutamise-lugemise eelistustega või taktiilne õppija, see tähendab, et kas Sul jääb uus ja õpitu paremini meelde, kui oled seda kuulnud (auditiivne), näinud (visuaalne), läbi kirjutanud (kirjutav-lugev) või otseselt läbi elanud-mänginud (taktiilne).

 Õpi iga päev midagi uut.

Mõned verbid, idiomaatilised väljendid, vanasõnad jne. Iga uus teadmine treenib mälu ning viib kiiremini lõppsihile lähemale.

 Loo suhteid native speaker´itega.

Väga oluline on tugisüsteemi olemasolu ning võimalus keelt igal vabal hetkel praktiseerida. Selleks on hea suhelda välismaalastest kolleegidega, liituda sotsiaalmeedias kõikvõimalike keeleõppegruppidega ja näiteks inglise, prantsuse ja saksa keele treenimiseks kasvõi õhtuti kuulata Raadio Tallinnat, kust võõrkeelseid uudiseid edastatakse. Väiksemgi kontakt keelega hoiab n-ö võõrkeeltkeskuse ajus aktiivsena.

 Tunne huvi õpitava keele kultuuri vastu.

ONLINE-KEELEÕPPE TEENUSEPAKKUJAD

 tasulised platvormid Babbel ja Busuu;  nende konkurent Duolingo on (veel) tasuta;  Italki on veebipõhine platvorm (n-ö õpetajate ja õpilaste Airbnb), mis viib õpilased kokku native speaker'itest õpetajatega, kes asuvad maailma eri paikades;  Lingvist on veel arendamisfaasis, kuid inglise ja prantsuse keele õpe on ka nende keelevalikute hulgas saadaval (tasuta).

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700