30. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Milliste kingitustega tunnustavad ettevõtted töötajaid?

Proeksperdis on omapärane kingitusel töötav kolleegide tunnustamise süsteem - kui kolleeg vajab ja väärib kiitmist, saab talle saata tänukaardi koos kingitusega. Fotol on kinki üle andmas Proeksperdi personalijuht Tiina Saar-Veelmaa
Foto: Raul Mee
Hea tulemuse nimel rassivad töötajad väärivad pingutuse eest tunnustust, mida tööandjad väljendavad eelkõige elamusi ja lõõgastust pakkuvate kinkide näol.

ASi Helmes turundusspetsialisti Merilin Toferti sõnul pole nad väga materiaalsete kingituste usku. "Väärtustame koos- ja isetegemist. Seetõttu ei ole meil konkreetseid jõuludeks mõeldud kingitusi, vaid meie jaoks on oluline ühtse perena koos olla ja koos teha. Meie jaoks on oluline emotsioon ja elamus," räägib Tofert, et kõige suurem jõulukingitus töötajatele on seetõttu iga-aastane jõulupidu. "Mis on alati väga eriline ja rätseplahendusena just töötajate loomust arvesse võttes loodud üritus, kus toimub ka aasta parimate autasustamine."

Kaasamine on Toferti sõnul märksõna, mis on Helmeses au sees. Näiteks on heategevusprojekt  "Something Special" sündinud inimeste enda initsiatiivil  - igal aastal valitakse üheskoos suund, keda ja kuidas toetada.

Jõulunädalad on Toferti sõnul kontoris piparkoogi- ja mandariinilõhnalised. "Kingitusi tehes lähtume tervislikkuse ja kvaliteedi printsiibist. Samuti on oluline emotsiooni tekitamine ja personaalne lähenemine, me ei poolda logodega masskingitusi," räägib Tofert.

Lisades, et see printsiip kehtib nii töötajate, partnerite kui ka klientide puhul.  "Näiteks sünnipäevadel kingime töötajatele komme ja leidsime just uue partneri, kes valmistaks meile mahedaid käsitöökomme, mis sisaldavad vaid mahetoorainet ja kust puuduvad modifitseeritud rasvad, GMO ning säilitus- ja värvained."

Kultuurikonflikte tekkinud pole

Tofert ütleb, et nende rahvusvahelised töötajad on meie kultuuriruumi kenasti sisse elanud, mistõttu pole nad täheldanud nende poolt eriti teistsuguseid ootusi. "Küll saab öelda, et meie tütarettevõttes teises riigis peab kultuurilisi iseärasusi silmas pidama," lisab ta. "Näiteks on meil Valgevenes veidi teised töötajate ootused erinevate pühade osas, samuti jõulude ajal," räägib Tofert.

Lisades, et sel puhul üritatakse leida keskteed. "Näiteks teeme kingitusi, aga need on isetehtud. Viime läbi workshop´e, kus saab jõuluteemalisi asju ise valmistada," räägib Tofert, et nii saavad kolleegid koos midagi teha ja ka teineteisele kinkida. "Kaks kärbest ühe hoobiga - meeskonnavaimu tugevdamine ja kingituse saamine ning tegemine."

Proeksperdi tööõnnespetsialisti Tiina Saar-Veelmaa sõnul on neil ettevõttes omapärane kingitustel töötav kolleegide tunnustamise süsteem - kui kolleeg vajab ja väärib kiitmist, saab  talle saata tänukaardi koos kingitusega, milleks võib olla näiteks šokolaad, spaapääse või käsitööõlu. Tänukaardi sõnumi ja kingi saab valida intranetist ning viis minutit hiljem on need mõlemad inimese laual - selle toimetavad sinna kontorihaldjad.

Professionaalsus väärib kiitust

Võimalust kasutatakse Saar-Veelmaa sõnul ettevõttes üsna sageli, oma neli-viis korda nädalas. Kuigi kaks aastat tagasi, mil süsteem sisse seati, tekkis küsimus, kas ei või tekkida olukord, et "mina teen sulle veini välja ja sina saadad mind spaasse", seda juhtunud pole.

Info selle kohta, kes ja mille eest tunnustuse on saanud, läheb üles kiituste seinale ning sisetelevisiooni, räägib  Saar-Veelmaa. "Me ei propageeri lisatunde, aga kui inimesed lahendavad keerukaid probleeme, milleks võib kuluda enam aega või jõupingutusi, avaldatakse selle eest tunnustust - sageli võib näha selliseid tänusõnu nagu "Aitäh idee eest" või "Aitäh mõtte eest" või "Sa oled suurepärane professionaal"."

Saar-Veelmaa lisab, et tunnustust kipub organisatsioonides sageli nappima. "Kui see on ainult juhtide teema, siis juht ei pruugi alati märgata, kui palju tööd ja energiat kulus ühe või teise tulemuse saavutamiseks, juht näeb rohkem vaid lõpptulemust," kirjeldab ta. "Kes võiks kolleegist, kes protsessi näeb, paremini teada, kui suur oli pingutus. Meil toimub reaalne märkamine ja kogu ettevõte saab teada, mida head on tehtud," lisab ta.

Suuremate saavutuste korral on kingitud ka kinkekaarte, näiteks tehnikaostuks. Traditsioonilisi kingitusi firmanänni näol väga ei tehta, kingitud on küll näiteks logoga spordijoogitopse. "Soovime pigem kinkida aega ja elamusi," märgib Saar-Veelmaa.

Torti süües saab mõtteid vahetada

Ettevõttes tähistatakse ka töösünnipäevi. "Meil on külmutatud tordid selleks puhuks kapis valmis ja laulame seda süües sünnipäevalapsele sünnipäevalaulu," räägib Saar-Veelmaa. "See raputab töörutiinist välja ja kui muidu ollakse ehk süvenenud vaid töösse, siis see on põhjus, miks kokku tulla ja veidi vestelda ning teiste tegemistega tutvuda," jätkab ta.

Paulig Groupi kommunikatsioonijuhi Aire Raua sõnul tasub ettevõttes kingituste tegemise ja tunnustamise strateegia kindlasti läbi mõelda, et ei juhtuks nii, et kord tehakse ühte asja ja teine kord teist asja, ilma, et oleks selge sõnum, mida edastada soovitakse.

"Meie oleme läinud seda teed, et tähtpäevade puhul anname töötajatele proovimiseks omatooteid, sest peame oma töötajaid meie parimateks saadikuteks," räägib Raud, miks  inimesed peavad olema toodetavaga kursis. "Nad peavad pakkuma häid maitseid teistelegi, näiteks sõpradele-tuttavatele," räägib Raud. Lisaks soovitakse vältida olukorda, kus töötaja avastaks uue toote poest, olemata kursis, mida toodetakse. "See pole sõnum, mida inimestele edastada tahaksime."

Pered hoitakse tööandjale lähedal

"Üks meie väärtustest on "Grow together", milleks loome võimalusi," jätkab Raud, et lisaks üritatakse paar korda aastas olla koos - korraldatakse üritusi, mis lubavad üksteist tundma õppida.

Kuna tegu on pereettevõttega, on seal väga olulised ka pereväärtused. "Suvel korraldasime esimest korda perepäeva, kus said osaleda meie töötajad koos peredega – laste või lastelastega. Üritus toimus Botaanikaaias ja jäime sellega väga rahule. Täiskasvanutele räägiti põnevaid lugusid taimemaailmast ja lastega tegelesid spetsiaalselt selleks kutsutud inimesed," loetleb Raud.

Igal üritusel pakutakse lisaks parimaid maitseid. "Meie missioon on sõnastatud kui "Exploring Great Taste" ja tahame, et ka pered tunneksid, et nad on meie ettevõttele lähedal," selgitab Raud.

Autor: Urve Kask

*Artikkel ilmus Äripäeva erilehes "Kingitused"  

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700