Autor: Ardo Reinsalu, HAL koolitus juhataja • 4. märts 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Foto: Arno Mikkor

4 nõuannet, et „ei” ütlemine mõjuks veenvalt

Kõikide eitamiste puhul on hulk vigu, mida inimesed kipuvad tegema. Järgnevad näpunäited aitavad meil nendest teadlik olla ja võimalusel vältida, kirjutab ajajuhtimise ekspert Ardo Reinsalu.

Kindlasti saaks eitamisest terve raamatu kirjutada ja seetõttu me siinkohal rohkem tehnikaid ei kajasta. Eitada saab veel ka tingimuslikult, kus vastamisel saab ise pakkuda välja tingimused, mille puhul Sinu „ei” võiks olla „jah”. Näiteks:

„Ma ei jõua homseks seda aruannet teha, aga ma saaksin seda teha ülehomseks.”

„Mul ei ole Sulle 100 eurot laenata, aga kas 50st oleks abi?”

„Ma ei saa praegu sellest tootest rääkida, aga ma võiksin mingil muul teemal infot jagada?”

Nõuanded veenvaks eitamiseks:

Ära naerata

Suhtlemisel soovitatakse alati naeratada, aga „ei” ütlemisel mitte. Eitamine on tõsine teema ja naeratamine tekitab vastandlikke sõnumeid, mis nõrgendavad sinu eitamise tõsidust. Samuti ära ole otsatult kurb. Säilita asjalik ja tõsine ilme.

TULEMAS!

18. aprillil toimuval Sekretäride päev 2019 konverentsil jagab tunnustatud ajajuhtimise spetsialist Ardo Reinsalu näpunäiteid, kuidas lõpetada pidev rööprähklemine, et tööpäev rõõmsam ja sujuvam oleks.

Konverentsi kavaga saad tutvuda SIIN!

Seisa püsti

Tülikate külaliste juures tuleb veel juttu püstiseismise tõhususest. Sama kehtib ka „ei” ütlemisel. Kui keegi tuleb sinu töölaua juurde sinule palvet esitama ja sa ei saa seda hetkel täita, siis tõuse vestluseks püsti. See võimaldab sul olla küsijaga vähemalt samal tasemel ja saavutada sellega väike psühholoogiline eelis. Muide, sama kehtib ka telefonivestluse puhul – tõuse püsti ja hääle toon aitab sõnumit tugevdada. Kui soovid küsijale „ei” öelda, väldi tema kuulamisel julgustava kehakeele (noogutamine, jaatamine) kasutamist.

Väldi küsimusi

Väldi täpsustavate küsimuste küsimist niipea, kui on selge, et kavatsed „ei” öelda. Nagu näiteks müügimehe puhul, kellele tahad ära öelda, oleks vale küsida täpsustavaid küsimusi tema toote headuse kohta. Sellega annad selgelt mõista, et põhimõtteliselt oled asjast huvitatud. Sama lugu on kolleegi ja sõbra puhul, kellele küsimuste küsimine annab võltslootust, mida sa kohe hiljem oma sõnumiga purustad.

Katkesta ja enneta

Täitsa huvitav, kuidas eitamisel tuleb eirata tavalise suhtluse puhul soovitatud lähenemisi. Vestluspartneri katkestamine või enne tema ärakuulamist lahenduse pakkumine on suhtlemises tabud. Ometi toimivad nad „ei” ütlemise puhul sõnumi tugevdamisena. Ehk siis, kui näed, et vestlus läheb küsimuse juurde, millele sinu vastus on „ei”, katkesta viisakalt ja selgita, et sa ei saa aidata. Lastes vestluspartneril kogu jutu põhjalikult ära rääkida, annad jällegi valelootust ja hilisem „ei” mõjub negatiivsemalt.

Allikas: bestsales.ee

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700