Autor: Anti Saluneem • 1. november 2019

Reklaamkingitused värvipsühholoogia võtmes

Olete kindlasti märganud, et kollane ja oranž värv teevad erksamaks, punane suurendab aktiivsust ning võib isegi ärritav olla, pruunikad ja beežid toonid tekitavad mugavalt turvalise õhustiku, sinise ja rohelise ülekaaluga keskkond aga soodustab rahunemist, tasakaalukust ja puhkamismeeleolusid.
Vihmavarjud - Logoga vihmavari

Üks põnevamaid viise, kuidas brändi nähtavust parandada on seotud värvipsühholoogiaga. Värv, mida eelistatakse riietuses võib öelda paljugi inimese kohta, sama kehtib ka brändi puhul. Värvipsühholoogia uuribki inimkäitumise ja ümbritsevate värvide omavahelist seost, sest 80% infost saame me nägemismeele kaudu. Värvidel (nagu ka helidel ja lõhnadel) on meie meeltele ja psüühikale sarnane mõju nagu toidul seedeorganitele – need aitavad meil ümbritseva keskkonnaga suhestuda.

Värvivalikul on tähelepanuväärne roll ka firmakingituste puhul

On ammutuntud tõde, et brändi nähtavuse kasvus on juhtroll kõikvõimalikul reklaamil. Sealhulgas reklaamkingitustel ja meenetel, olgu nende eesmärk siis tõsta kliendilojaalsust või on tegemist kingitustega oma töötajatele või siis ettevõtte värvides firmatekstiilide ja ametirõivastusega. Igal juhul tasub firmakingituste valikul värvide psühholoogilise mõjuga arvestada. Õige värv on nagu viimane pusletükk, mis hoolega valitud asjakohasele kingitusele selle viimase lihvi annab. Värvidel on suurem mõju, kui me esialgu arvatagi oskame.

Oleme värvidest pidevalt ümbritsetud, kus iganes ka viibime. Isegi kui me seda ei märka, avaldavad värvid mõju ka meie igapäevasele suhtlusele. Psühholoogid on leidnud, et kuigi eri värvid avaldavad igale inimesele isemoodi mõju, kehtivad siiski teatud seaduspärasused selles, kuidas värvid meie ajukeemiat mõjutavad.

Valge meenutab meile lund, kiisupoegi, talve ning lääne kultuuriruumis sümboliseerib see rahu, vaikust, süütust ja puhtust. Valget värvi meened on täistabamus, sest seda saab kombineerida kõigi teiste värvidega. Valge T-särk siiditrükis logoga on reklaamkingituste klassika. Valge värv sobib ideaalselt ka reklaamtekstide taustaks.

Kollane on rõõmus ja soojendav värv, see meenutab meile heledat suvepäeva, sidrunit, võililli, seostudes nooruse, mängulisuse ja uudishimuga. Kollane on tark valik, kui teie bränd on seotud suviste tegevuste ja toodetega. Kui valite oma äripartnerile kingitust, mille puhul soovite, et seda kasutaksid tema lapsed, siis on näiteks kollane rannapall või yo-yo kindlasti omal kohal. Kuid ka paljudele täiskasvanutele meeldivad kollast värvi kingid, olgu siis päikeselaiguna särav vihmavari sombusel sügispäeval või kollase kuuliga kendama osavusmäng, mis sobib nii lastele kui ka täiskasvanutele.

Punane sümboliseerides elurõõmu, armastust ja julgust on see energilisuse ja liikuvuse värv. See on heas mõttes kõige tugevam värv mõjutamaks intellektuaalset aktiivsust. Punase puhul võib kindel olla, et see tõmbab 100%-liselt tähelepanu, näiteks on leitud, et eBay oksjonitest osavõtjad kulutavad rohkem raha, kui veebilehe taustavärv on punane. Suurepärane firmatekstiil on näiteks kvaliteetne punane softshell või logoga fliis, mis virgutab tegutsema, kandes endas puhta punase positiivset sõnumit.

Oranž – olles kombinatsioon kollasest ja punasest meenutab see meile päikeseratast, ärgitab mõttetegevust ja söögiisu, kuid on ka hea maitse ja mugavustunde väljendajaks. Oranž värv reklaamkingituse puhul stimuleerib tegutsemist ja inspireerib suhtlema.

Logoga pastapliiatsid

Roheline on tervise, kannatlikkuse ja tasakaalu värv, meenutades meile kõike loodussõbralikku. Roheline tekitab rahulolu ja suurendab õnnetunnet. Hoolikalt valitud rohelistes toonides firmakingitused annavad edasi sõnumit, et ärisuhe on turvaline, kindel ja moraalne. See värv sobib hästi ökotoodetele, seostudes rohelise mõtteviisi ja looduse hoidmisega. Järjest enam taaskasutatakse erinevaid materjale, näiteks võib tuua ümbertöödeldud materjalist märkmikud, pastapliiatsid või tekstiiltooted.

Sinine on taeva ja vee värv ning meie mõttedki rahunevad vaadeldes siniseid toone. See on arengu ja tarkuse värv, väljendades lugupeetavust, usaldusväärsust ja arukust. Sel põhjusel kasutatakse sinist tihti vormirõivastuses ja tööriiete puhul. Sinine on ka avatuse ja lootuse värv, see on suurepärane valik, kui otsite väärikat kingitust kauaaegsele äripartnerile. Hea kingiidee on näiteks soliidne sinine kinkekomplekt, milles kvaliteetne joogipudel ja termostass. Sinine on turvaline valik, seda värvi on kaubamärgid üle kogu maailma eelistanud nii sageli ja palju, et see on veidi ülekasutatud.

Lilla on ambitsioonikas värv. Olles sinise ja punase segu väljendab see intelligentsust, pidulikkust ning tundelisust. Lilla on ka luksuslikkuse värv, sest on ajast aega väljendanud võimu ja küllust. Firmakingitus lillades toonides seostub muuhulgas ka modernsuse, kontrolli ja arukusega.

Roosa – see õrn värv meenutab meile varast lapsepõlve, hellust, naiselikkust, rõõmu ja lõbusust. Mistõttu pole imestada et paljud reklaamkingitused naistele on just seda värvi. Näiteks kosmeetikakott või Bobby vargakindel seljakott tegusale näitsikule. Roosa kuulub koos punase ja lillaga Pinterestis kõige rohkem jagatud värvide hulka, mistõttu on soovitav just neid värve kasutada, kui teie bränd on suunatud eelkõige „õrnemale“ soole.

Pruun sümboliseerib kõike käegakatsutavat ja kindlat, välistades ebastabiilsuse ja kõhklused, mis tuleb kasuks just loomaks häid ärisuhteid. Seega on pruunikates värvitoonides firmakingitused tark valik, seda enam, et pruun väljendab ka materiaalsust, mugavust ning turvalisust. Näiteks stiilse graveeringuga rahakotid või käsitööna valminud ehtsast nahast vintage põll kinnitamaks põliseid ärisidemeid.

Must on vastuoluline värv, kuna see seostub ka negatiivsete tunnetega. Kuid samal ajal on must ka elegantsi, võimu ja elutarkuse värv. Firmakingituste puhul on must väärikas ja prestiižne, sobides kõigile olenemata vanusest või soost, kui eesmärgiks on leida premium ärikingitus.

Reklaamkingituste värv ja ettevõtte identiteet

Kogemused näitavad, et enamik kliente soovib siduda oma firmakingitused ettevõtte logoga. See on enamasti õige, kuna nii logo kui kingituste värvus täiendavad ja rõhutavad üksteist, suurendades nähtavust ja köites rohkem nii klientide kui ka koostööpartnerite tähelepanu. Siiski ei ole soovitav sellisesse valikusse kinni jääda. Näiteks kui teie firma logo põhivärv on oranž ning valite ärikingituseks sama värvi vihmavarjud, siis võib juhtuda, et soliidne suurettevõtte juht ei pruugi sellist kingitust saades just ülemäära rõõmustada. Sel põhjusel on kindlam ärikingituste puhul eelistada neutraalseid toone: prestiižset musta, neutraalset valget, hõbehalli. Loomulikult sõltub värvivalik ka konkreetsest sündmusest, mille puhu kingivarusid tuleb täiendada, samuti ei maksa unustada, et promotooted peavad siiski olema pilkuköitvad.

Kuidas õigesti valitud värv aitab kasvatada müüki?

Oleme niisiis jõudnud järeldusele, et värvid on üks olulisemaid visuaalse kommunikatsiooni vahendeid. Üks ja sama värv võib inimestel esile kutsuda erinevaid emotsioone ja reaktsioone, olles seotud nii mälestuste, kogemuste kui mõtteviisiga. On fakt, et värv aitab müüa, see on leidnud tõestust ka erinevates uuringutes – pea 85% inimestest on nimetanud toote värvust oma ostusoorituse ühe peamise põhjusena.

Seepärast tasub reklaamkingituste valimisel tõsiselt mõelda ka toote värvusele ja seda mitte ainult eristumise vajalikkusest, vaid et tekitada heaolutunnet ja positiivset suhtumist ettevõttesse, sest see mõjutab kaudselt ka kliendi suhtumist tootesse.

Huvitavaid fakte värvide mõjust:

Õigesti valitud värv

• suurendab brändi märgatavust kuni 80%

• mõjutab ostukäitumist kuni 85%

• parandab loetavust kuni 40%

• kiirendab õppimist 55-78%

• parandab vastuvõtuvõimet ja arusaamist kuni 73%

Allikas: Color Marketing Group®

Loe veel firmakingituste ja ärimeenete kohta siit:

Mis kasu on reklaamkingitustest digitaalsel ajastul?

Uued firmakingituste trendid 2019. aastal

Kuidas reklaamkingitustega maailma päästa?

Kuidas valida reklaamkingitus, mida palju kasutatakse ja märgatakse?

Nipp, mis aitab reklaamkingituste tellimisel säästa aega ja raha

Miks on igal ettevõttel vaja töötajate kingituste programmi?

Kuidas mõõta reklaamkingituste tasuvust?

Miks iga ettevõtja peaks rohkem kasutama ärikingitusi?

Kuidas valida häid reklaamkingitusi: ekspert selgitab kõike, mida pead teadma

Kuidas lisada reklaamtoodetele digitaalsisu?

Millised reklaamkingitused aitavad kasvatada äri?

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700