Must PR internetiavarustes
Must PR on ebaeetiline. Siin pole mõtet isegi vaielda. Tihedas konkurentsivõitluses leitakse selle kasutamiseks aga kümneid õigustusi ning sageli tullakse hämarate rünnakustrateegiate koostamiseks kommunikatsiooniagentuuride ukse taha. Musta PR-i ei tohiks segamini ajada peene konkurentide vahelise nagistamisega (reklaamisõnumid, väljaütlemised meedias jne), mis on tipptegijate vahel täiesti igapäevane. Võtkem kasvõi mobillioperaatorid või paar kõigile teada olevat joogivalmistajat.
Kui varem pidi sõnumi levitamiseks kasutama peamiselt traditsioonilisi kanaleid, siis nüüd saab suure osa tegevustest viia ellu internetis. Piisab, kui oskad manipuleerida otsingumootoritega ja ongi tulemus käes. Pori ripub veebiavarustes lõpmatuseni. Otsingumootorite tulemuste manipuleerijate jaoks on loodud mitmeid tööriistu, mis teevad krattide töö palju lihtsamaks ja laiahaardelisemaks. Õnneks arenevad ka otsingumootorid, kes täiustavad süsteeme, märkamaks musta PR`i praktiseerijaid.
Lennufirma tegi käed mustaks
Leidsin internetiavarustest musta PR`i juhtumi, mille eesmärk oli konkurendilt klientide ülelöömine. Üks tuntud Euroopa lennuoperaator lansseeris värske veebikeskkonna. Nagu juhtumianalüüsis kirjeldatud, oli tegemist ilusa, kuid ebaturvalise kodulehega, kus oli mitmeid tagauksi. Kaua ei pidanud ootama, et keegi süsteemivead avastaks.
Lennufirma suurim konkurent palkas meeskonna, kes said ligi reisijate andmetele. Saadud infole tuginedes suunas pätti teinud lennufirma uutele „klientidele“ personaalseid pakkumisi (teades klientide reisieelistusi), alustas nendega kommunikatsiooni enda kanalite kaudu ning võitis selle pealt korraliku kopika. Kannatanud lennufirma pidi leppima aastase käibe kahanemisega.
Ahvatlus musta PR`i praktiseerida võib olla suur, kuid halbadel asjadel on kombeks alati välja tulla. Kliendiandmete kaudu konkurentsieelise saavutamine või mis ignes hämar tegu võib tuua kaasa ühekordse edu, kuid juhtumi avalikuks tulemine ja reputatsiooni taastamine võib osutuda võidetud rahast palju suuremaks. Olukorra taastamisele kuluvast ajast ei hakkaks rääkimagi.
Lauri Levo, Kommunikatsioonibüroo Vare & Jaakkola partner.
Autor: Signe Sillasoo, PR-blogi Vare & Jaakkola