13. september 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Keegi ei taha põrsast kotis  

Keegi ei taha osta põrsast kotis, seega valmista ette n-ö liftikõne ehk too välja oma peamised saavutused või nende puudumisel kasvõi nägemus selle kohta, mida sa saavutada tahad. Aga vaata, et sa ennast üle ei kiida.

Kõigepealt - mis pagana elukas on "liftikõne"? See on hästi läbimõeldud, sisutihe ja korduvalt läbi harjutatud lühike (ca 30-60 sekundit pikk) ülevaade selle kohta, kes sa oled, mida pakud ja millist kasu vestluskaaslane sinust saada võiks. Igal inimesel, kes ennast või oma toodet kellelegi müüa soovib, peaks taoline kõne valmis olema mõeldud juhuks, kui ennast ootamatult kellelegi presenteerima peab.

Millal sul seda vaja võib minna?

Esiteks, praegusel ajal on enamikul inimestest hirmus kiire. Ja kui sa tabad potensiaalse investori olukorras, kus tal ei ole aega sinuga pikalt seletada, siis hästi ettevalmistatud kõne on selline, mis temas huvi äratab. Siit ka termin "liftikõne" - sul on ülekantud tähenduses aega täpselt nii palju, kui kulub esimeselt korruselt ülemiseni jõudmiseks.

Kuivõrd sul on vähe aega, siis mõtle väga hoolikalt läbi, mida ütled ja kuidas sa seda teed. Olgem ausad - pool minutit on väga lühike aeg, seega võid sealt välja jätta terve üldise jutu, mida sa muidu kasutaksid. Liftikõne peab olema selline, mis kuulajas tekitab huvi ja tahtmise sinuga kas praegu kohe või kunagi hiljem edasi suhelda.

Liftikõne põhipunktid

Intro ja tähelepanu äratamine. See on ilmselt kõige olulisem osa ja nõuab eriti hoolikat ettevalmistust ja läbimõtlemist. Kirjelda mingisugust olemasolevat aktuaalset probleemi ja hea on, kui leiad kohe alguses ühisosas sinu ja kuulaja vahel - sellevõrra on lihtsam tähelepanu äratada ja huvi tekitada.

Näita, et sul on tõstatatud probleemile lahendus olemas. Mõne lausega kirjelda, kuidas sa seda olukorda lahendad ja millist kasu sellest tulla võib. Kui aega peaks jääma, siis too välja ka see, mis on sinu konkurentsieelis võrreldes teistega. Kui kuulaja pähe jääb peale kõike seda mõte "Noh, ja siis?", oled sa ilmselgelt ebaõnnestunud.

Kes sa oled ja mida olen senini saavutanud? Keegi ei taha osta põrsast kotis, seega too välja oma peamised saavutused või nende puudumisel kasvõi nägemus selle kohta, mida sa saavutada tahad. Aga vaata, et sa ennast üle ei kiida.

Kutse tegevusele. Sa võid ju eelmised neli punkti suurepäraselt ära teha, aga kui sa ei ütle, mis sellele kõigele nüüd järgnema peaks, siis ei ole sinu liftikõnest erilist kasu, eks? Seega, kõne lõpus too välja konkreetne tegevus, mida sa hetkel saada sooviksid nt. kutse koostööle,  telefoninumbrite vahetus, kohtumise kokkuleppimine, visiitkaartide vahetamine jms.

Mida veel silmas pidada?

Ära esita oma liftikõnet kui päheõpitud luuletust. See ei jäta sinust head muljet. Esine siiralt, pane oma kõnesse emotsiooni ja näita, et usud iga sõna, mida räägid. Kui sa oled tuim nagu kala, siis ära loodagi edu saavutada - investorid soovivad näha kirge ja energiat, mitta külmunud tursa pilku.

See, et sul on vähe aega, ei anna sulle õigust oma kõnet tohutu kiire tempoga ette vuristada. Ära unusta pause, et vestluspartner saaks järele mõelda, mida sa just ütlesid. Ära unusta ka silmsidet hoidmast - kui seda väldid, langeb sinu usaldusväärsus.

Väldi kõiksugu erialakeelt ja võõrsõnu ning räägi nii lihtsas keeles, et igaüks sellest aru saab. Õigupoolest peab sinu liftikõne olema nii selge, et ka sinu valdkonda mitte tundev vanaema sellest esimesel korral aru saab.

Ära arva hetkekski, et see kõik väga lihtne on. Vastupidi - pool minutit on ütlemata lühike aeg ja seetõttu pead sa seda kõnet mitmeid-mitmeid kordi eelnevalt kodus läbi harjutama ja lihvima nii, et kui see hetk peaks saabuma, oled sa igal juhul valmis ka une pealt liftikõnet pidama.

 

Autor: Urve Vilk, Avaliku esinemise blogi - Janek Tuttar

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700