Autor: Lemmi Kann • 26. oktoober 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Elav turundus õhutab klienti firmat kiitma

Elav turundus ei kasuta tavapärast tele- ega meediareklaami, vaid pakub tarbijale tegevusi ja kogemusi, mis õhutaks inimesi firmast ja tema toodetest üksteisele rääkima.   

Küsimustele vastab turundusagentuuri Drum&Louder juht Samppa Vilkuna.

Millal tekkis elava turunduse mõiste ja mida see tähendab?

Oleme teinud palju üritusi, sponsorlust, PR-i ja suhtekorraldust. Kaks aastat tagasi arutasime, kuidas arendada oma tegevust kõiki neid valdkondi kokku pannes. Leidsime, et elav turundus on see, mis sobib.

Kui kivi visata vette, tekivad lained, mille üle sul pole enam kontrolli, vesi hakkab elama. Traditsionaalse turunduse puhul viskaksid nagu kivi maale: toimub vise ja maaga kokkupõrge ning kõik. Elava turunduse puhul aga tekivad lained meres või järves. 

  

Traditsionaalse turunduse struktuuri korral on reklaamfirma, kes tegeleb kliendiga ja vajadusel kutsub appi PR-i, üritusturunduse, promotsiooni ja erinevad agentuurid. Meie mudeli puhul räägime kliendiga otse, pole ühte kanalit, vaid iga kliendi puhul vaatame, milline on kõige parem lahendus tema jaoks ning vajadusel, näiteks veebilehtede tegemisel, kaasame koostööpartnerid.

Meil on inimesed, kes suhtlevad kliendiga ning produtsendid, kes suhtlevad koostööpartnerite ning allhankijatega.

Kas kliendid teavad elava turunduse mõistet?

Ei tea, see on veel üsna uus mõiste. Kui meilt küsitakse PR lahendust või üritust, siis pakume välja, et lisaks üritusele on võimalik teha ka muud. Kui investeerida projekti, tasub seda kasutada ka teistes valdkondades, kui lisada rohkem tegevusi, on tulemus parem.

Näiteks Sony Ericssonile teeme Superstaari projekti, kus oleme üheks sponsoriks, aga lisaks tegime veebilehe, kus inimesed saavad ise osaleda ja videosid üles laadida, nii et see elab oma elu internetis edasi. Teeme asju, millest inimesed hakkaksid ise rääkima.

Kui palju elav turundus on uute IT lahendustega seotud?

Töötasin varem turundusjuhina Redbullis ja veel viis aastat tagasi oli lihtne eelarvet teha, kuna internet, TV, raadio, PR ja üritusturundus olid erinevad valdkonnad. Aga sotsiaalset meediat täna eelarvesse sobitada on keeruline.

Turundajad ei tea, kust eelarvesse raha võtta, kuna tulemust ei teata. Konkreetsete tulemuste näitamise keerukus on üks põhjus, miks ei IT-d ja uusi lahendusi pole veel väga palju kasutusel.

Me ei osta meediat ega tee reklaame. Meedia pole enam nii tähtis, on teisigi võimalusi. Meie reklaamikanaliks pole makstud traditsionaalne kanal, vaid inimesed peavad rääkima sellest üksteisele.  

Näiteks Viasatil oli soov inimeste hulgast, kes ei ela linnas, saada rohkem kliente. Viasati jaoks on olulised head filmid ja head kanalid. Tegime kinobussiga koos projekti, kus viisime kinobussi väikestesse kohtadesse üritustele, näiteks Hauka laadale. Kasutasime väliekraani ning inimesed nägid varem kodulehel ise hääletamise teel välja valitud filmi. Nii saime positiivse imidži Viasatile, tuues firma inimestele lähemale, samas saime kätte inimesed, kes on huvitatud filmidest ning elades äärealadel on ka sihtgrupiks.  

Kui sama raha investeerida ühte ajalehe- või telereklaami, ei jäta viimane mingit kogemust ega tunnet, võrreldes sellega, kui inimesed räägivad üksteisele, et nad käisid taolisel Viasati üritusel.

Me räägime otse, inimesed teavad, et firma Viasat korraldab üritust, aga me ei karju näkku, et „osta, osta, osta“, inimesel on võimalus valida, pole survet tellida.

Kui kõik hakkavad kasutama taolist pehmet reklaami, siis võib tekkida olukord, kus see ei eristu enam?

Soomes on täna vaid 42% traditsionaalset turundust ja see protsent muutub iga aastaga väiksemaks. Eestis täpselt protsenti ei oska öeld, aga traditsionaalset võib olla ligi 70%.

Näiteks Nike, mis on maailma üks suuremaid turundajaid, investeerib ligi 30-40% turunduseelarvest traditsionaalsetesse kanalitesse, mis on suhteliselt väike osa. Ülejäänun on üritused, PR, promotsioon ja muu.

Selles osas on Eesti ja Baltimaad veel algajad, meedia kasutamine on olnud lihtne. "Kodu keset linna" ja reklaami selle vaheajal vaatab küll palju inimesi, aga mis juhtub müügiga, seda keegi ei tea. Aga Sony Ericssoni näitel saame öelda, et turuosa hakkab tõusma, kui asju teistmoodi teha. Nii et see on heaks näiteks, et elav turundus toimib.

MIS ON MIS

Living marketing ehk elav turundus muudab kaubamärgid üritustel, sponsorluses, jaemüügis ning erinevates keskkondades sihtgruppide jaoks elavaks - lisaks tradistioonilistele turundusvormidele luuakse sisu, mis paneks tarbijad emotsionaalselt reageerima.

Jaga lugu
Sekretar.ee toetajad:
Elis VaiksaarSekretar.ee ärijuhtTel: 5613 9851
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700