7. aprill 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Üritusturundajad hinna suhtes paindlikud

Teenusehinnad on praegu üsna läbiräägitavad. Klient aga ei kasuta hinna tingimiseks erinevaid argumente, pigem nõutakse lihtsalt paremat hinda või soodsamat pakkumist.

ASi Viisnurk personalijuhi Kristel Elviste sõnul pole neil ürituste korraldajatega hinna alla kauplemiseks kunagi mingeid erilisi argumente kasutatud ega vajatud. Firmaüritusteks on ette nähtud kindel eelarve, mida peab järgima.

"Hetkesituatsioonis on kõik teenusepakkujad nõus oma hindu üle vaatama ja erinevaid alternatiive pakkuma," rääkis Elviste.

Valitakse vähemapakkumiste alusel

Swedbanki turundusosakonna juhataja Ines Estrini sõnul on neil kehtimas üleüldine ostupoliitika, mis reguleerib seda, et suuremad ostud toimuvad vähempakkumise teel. "Seeläbi oleme saanud oma ürituste korraldamiseks antud valdkonnast hea hinna ning kvaliteedi suhtega pakkumisi,“ ütles ta. "Reeglina ostame sisse kompleksteenust, mis näiteks mõne konverentsi puhul tähendab siis konverentsi juhti, toitlustust, trükiteenuseid ja nii edasi – eraldi ürituse osi ei võeta," lisas Estrin.

Ta märkis ka, et partneriteks selliste ürituste korraldamisel on erinevad agentuurid, kellelt ka pakkumised võetakse. "Täna näeme, et majanduslangus on tõepoolest mõjutanud ka hindu,“ ütles Estrin.

Kopra talu peremees Rudo Puks rääkis, et küsitava hinna suhtes ollakse paindlikud. "Meie puhul on see paindlikkus tingitud eelkõige sellest, et ehitasime uue katlamaja ning sooja hind on meile seega läinud soodsamaks,“ selgitas ta. "Tänu sellele on olnud võimalik pakkuda soodsamaid lahendusi.“

Puksi sõnul pole hinnad kummist ning lõpmatuseni neid langetada ei ole paraku võimalik. "Mingil hetkel tulevad juba oma kulud vastu ja kui lasta hind alla selle, ähvardab teenusepakkujat lõpuks pankrot,“ kinnitas ta. "Täpselt samuti ei saa näiteks palgad lõputult langeda, sest millalgi ei tule inimesed väiksema summaga enam toime ning on sunnitud otsima teist töökohta.“

Alati on võimalik kokkuleppele jõuda

Puks selgitas, et kui mõni asi tundub tellijale kallis, siis on läbirääkimiste käigus kokkulepped kindlasti võimalikud. Kindlaid kauplemisargumente aga tema sõnul olnud pole, pigem ikka lihtsalt uuritakse, kas on võimalik soodsamalt saada. Kui palju täpselt hinnad Kopra talus on langenud, eelistab Puks mitte konkreetselt nimetada. "Ütleme nii, et see ongi tegelikult ikkagi läbirääkimiste küsimus,“ märkis  ta.

Peoloog OÜ juhataja Tõnis Millingu sõnul ei saa öelda, et eelmiste aastatega võrreldes väga palju kauplemist hinnas oleks juurde tulnud. "Küsitakse ikka, et kas saab väikest soodustust, kuid seda on kogu aeg tehtud,“ rääkis ta lisades, et pigem võetakse lihtsalt odavam lahendus.

Suvel toimuvate ürituste hindade üle kauplemine on tema sõnul juba raskem. "Kui ikka küsitakse, kas päevajuht saaks hinnast 2000 krooni alla lasta ning seda veel väga populaarsel laupäevasel päeval, siis see on paraku küll enam kui võimatu,“ tõdes Milling. Hinnaga saab aga Millingu sõnul alati mängida nädala sees ja ka pühapäeviti. Milling märkis, et kui võimalik, püütakse alati kliendiga kompromissi leida. "Kui kallist teenust ei saa odavalt müüa, siis pakume midagi soodsamat, kuid siiski kvaliteetset,“ selgitas ta.

Populaarsetel aegadel, nagu suvi ja detsember, on Peoloog OÜ hinnad juba mitu aastat samad, kinnitas Milling. Küll aga on hinnad langenud perioodil veebruarist aprillini. "Loomulikult on meie huvi klienti hoida ning hoidmise alla käib ka neile sobiva hinnaga teenuse leidmine,“ ütles Milling.

Allahindluse nõudmist ei põhjendata

OÜ Catering Service müügijuht Kätlyn Leemet ütles, et allahindlust küsitakse otse – kas saab ja kui palju saab. "Inimesed ei mõtle selleks mingeid põhjuseid või erilisi argumente välja,“ sõnas Leemet lisades, et kindlasti tasub kaubelda, täna on juba majanduslik olukord selline.

Kas ja kui palju allahindlust saab, oleneb tema sõnul väga paljudest asjadest: päeva täituvusest, tellimuse suurusest jne. "Kui soovitud päeval on tööd vähe ja tööjõudu jätkub, on allahindluse võimalus suurem võrreldes päevaga, mis on juba tööd täis,“ tõi Leemet näite. "Kindlasti oleme paindlikud ja vastutulelikud ka hinna suhtes oma klientidele,“ lisas ta.

KOMMENTAAR

Üleolev suhtumine ei motiveeri hinnas järgi andma 

Mikk Luht, OÜ TimeDesign Group partner

Hinna üle kaubeldakse täna pea igas valdkonnas ning enamus teenuste ja toodete pakkujaid on valmis kas või natukene oma algsest hinnast alla tulema. Erandiks ei ole ka üritusturundus, kuid väga säravaid argumente hinna kauplemisel teenuse saamiseks ei meenu.

Enamasti kipub see ikka samadele üldlevinud teemadele taanduma – väga keeruline majanduslik olukord ja rahaliste vahendite nappus. Mis puudutab mõjuvaid ja mitte mõjuvaid argumente hinna kauplemisel, siis palju on kinni kindlasti suhtumises ja oskuses hinnaalandust küsida – üleolev „ah poole küsitust saate“ ei motiveeri vist küll ühtegi ettevõtjat. Efektiivne ja kiireid vastuseid andev kauplemistehnika on tellijapoolne pakkumine ehk siis meil on selline soov ja nii palju raha, kas saame kaubale?

Üritusturundusettevõtte professionaalsust loomingulises mõttes näitabki minu arust just see, kui ka väheste vahenditega suudetakse tellijale pakkuda ootusi ületav elamus.

Kui vaadata üldiseid trende üritusturunduse hinnapoliitikas, siis leian, et firmapidude korraldamiseks on aeg igati soodne. Eestimaal on rohkelt võrratuid ürituste korraldamiseks mõeldud kohti, mis täna on oma hindade koha pealt vägagi vastutulelikud. Kallite esinejate asemel on mõtet rakendada rohkem organiseeritud isetegevust, mis on hea meeskonna ühtsustunde ja motivatsiooni tõstmiseks ning ka vähem kulukas rahakotile.

Ka mikro- ja väikeettevõtted võiksid kulude kokkuhoiu mõttes ühisüritusi korraldada näiteks koos heade koostööpartneritega. Avalike ürituste korraldamisel tulu saamise eesmärgil on riskid täna siiski veel oluliselt suuremad, sest indiviid on oma sissetulekute kulutamisel meelelahutusele väga valiv. Hästi lähevad kaubaks endiselt maailmatasemel staarid ning külastatavus on korralik ka pealinna suuremates teatrites. Teistes Eesti linnades on olukord kahjuks oluliselt kurvem.

Tulevikku vaadates leian, et üritusturundus on liialt spetsiifiline ja teisi valdkondi mitte mõjutav haru ning mingit eralduvat ja järsku hinnatõusu oodata pole. Hinnad liiguvad ülespoole siis, kui paraneb üldine majanduslik olukord ning tõuseb elatustase.

PANE TÄHELE

• Ürituse ettevalmistamist tasuks alustada võimalikult vara – näiteks kui tahate juulis pidada suvepäevi, hakake tegutsema juba täna.

• Hinnaga saab kõige paremini kaubelda nädala sees ning pühapäeviti.

• Üritust on soodsam pidada ka nn hooajavälisel ajal – ehk siis mitte suvel ega detsembris.

• Teenusepakkujale mõjub kõige paremini positiivne ja konkreetne suhtumine – meie võimalused on sellised, kas jõuame kokkuleppele?

Autor: Lemmi Kann, Ketlin Rauk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700