14. juuni 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rootsi printsessi pulmade hiilgus paistab Eestisse

Killuke Rootsi printsessi Victoria pulmade pealt teenitavast tulust kukub Rootsi jaemüüjate ja turismisektori kõrval ka Eesti ettevõtjate kukrusse.

Järgmisel laupäeval astub tulevane kuninganna, praegune printsess Victoria abiellu oma pikaajalise peigmehe ja kunagise personaaltreeneri Daniel Westlinguga. "Viimaks ometi," paistab ütlevat Victoria suhtel seitse aastat silma peal hoidnud Rootsi rahvas ja kõmupress. Nende kõrval hingavad kergendatult ka Rootsi ettevõtjad, sest pärast 34 aastat avaneb neil taas võimalus kuninglik muinasjutt enda kasuks tööle panna.

Kuid ka Eesti ettevõtjad ei jää printsessi armastuse hurmast puutumata. Näiteks Saaremaal asuvas Sporrongi tehases, millele kuulub eksklusiivne õigus kasutada oma toodetel kuningapalet, valmisid sel kevadel tuhanded märgid, medalid ja muud meened, mis kujutavad kuninglikku pruutpaari.

Kullast ja hõbedast medalid ning rinnamärgid

Sporrongi juhataja Hendrik Karlson selgitas, et Victoria ja Danieli nägu kandvate meenete eskiisid valmistas kunstnik, seejärel pidi need heaks kiitma kuningakoda ning viimaks valmistas Sporrong tööriistad.

Nende tööriistade vahelt tuli välja 500 puhtast kullast, 3000 hõbedast ja 1000 pronksist medalit ja 100 000 rinnamärki, peale selle mansetinööpe, käepaelu, kaelaehteid. Veel läinud nädalal lõpetas tehas erilise disainiga 6000 medali lisatellimuse, mis mõeldud VIP-külalistele.

"Märgid, mida tegime 100 000 ringis, lähevad kampaaniatoodeteks. Aga medalid on küllaltki kallid ja on mõeldud pigem numismaatikutele," rääkis Karlson.

Tema sõnul pole pulmaesemete tootmisel töömaht suurem kui näiteks Tartu maratoni medalite valmistamisel. "Eks ta on loomulikult huvitav tellimus ja kuna tegemist on kuningakoja tööga, siis pakub see ajakirjandusele huvi. Aga meie jaoks on mahuliselt suuremad pigem sellised armeetooted, mida teeme Norrale, Taanile, Rootsile ja Soomele," ütles ta.

Ka Karl XII kandis praeguse firma nööpe

Sporrongit peetakse Põhjamaade üheks vanemaks ettevõtteks, mis alustas tegevust 1666. aastal. Karlsoni sõnul on Sporrong omanud nii Rootsi kui ka Taani kuningakojalt juba aastasadu metallesemete tootmise volitust. "Näiteks kui Karl XII lasti Norras maha (1718. aastal - toim), olid tal Sporrongi nööbid küljes," rääkis ta.

Praegu asuvad Sporrongi tehased Kuressaares ja Soomes Tammisaaris, kuid viimases tegeletakse peamiselt esemete pinnatöötlusega ja Eestis valmib kogu toodangust 80%.

Seda, et printsessi pulmad on viimse detailini läbi mõeldud, näitab ka asjaolu, et isegi teenindava personali põlvikud tellitakse spetsiaalselt selleks ürituseks. Mai lõpus läks Eestist Rootsi poole teele 200 paari meestepõlvikuid.

Valmis kooti need Soome Nanso grupi Eesti tehases. Nanso Group Eesti juhatuse liikme Andres Ergma sõnul on sukad mõeldud meessoost teenindavale personalile, kes kannavad põlvpükse.

Ergma sõnul toodeti põlvikud Eestis seetõttu, et analoogseid tooteid on siin valmistatud ka varem. Tellimuse sai Nanso oma Rootsi esindaja kaudu, kusjuures initsiatiiv valida just Nanso põlvikud tuli kuningakojalt.

Tallink müüb arvukatele reisijatele kommikarpe

Huvi laevapiletite müügi vastu näitab, et printsessi pulmad ei jäta külmaks ka kuningriigi naabreid. Tallinki müügi- ja turundusdirektori Peter Roose sõnul on printsessi pulmad kasvatanud laevapiletite müüki märkimisväärselt just Soome-Rootsi liinidel ja broneeringute arv kasvab ka Eesti-Rootsi liinil.

Tallink müüb kõikidel Rootsi-suunalistel liinidel kuninglikeks pulmadeks välja töötatud spetsiaalset kaubamärki kandvaid tooteid. Kõige rohkem on müüdud kommikarpe, mida Roose sõnul peab tõenäoliselt isegi juurde tellima.

Estonian Airi pressiesindaja Ilona Eskelinen ütles aga, et lennufirma otseselt pulmadega ühtki kampaaniat sidunud ei ole. Ühendus Stockholmi ja Tallinna vahel on üldiselt ning ka pulmade-eelsetel päevadel tema sõnul üsna tihe ning eelmise neljapäeva seisuga oli ka kõikidele lendudele vabu kohti.

Pulmad kuldavad Rootsi kaupmehed üle

"Need kuninglikud pulmad on igas mõttes suuremad," ütles Rootsi kaubanduskoja juht Dag Klackenberg, võrreldes tulevasi pulmi aastaga 1976, kui naitusid praegune kuningas Karl XVI Gustav ja kuninganna Silvia.

Rootsi jaemüüjate käive Stockholmis oli läinud aastal 120 miljardit Rootsi krooni ja kaubanduskoja hinnangul lisavad pulmad tarbimisse 2,5 miljardit. Turismist oodatakse Stockholmile tulu 100 miljoni krooni võrra.

Selle raha peaksid linna tooma läinud ja selle nädala jooksul 12 000 lisaturisti. Nimelt toimub praegu Stockholmis kahenädalane pulmade soojenduspidu ehk festival Love Stockholm 2010.

Klackenbergi sõnul on pulmade majanduslik mõju turistide tõttu suurim just pealinnale, kuid näiteks pulmasuveniiride müügi pealt teenitakse kogu Rootsis.

Nn omaalgatuslike pulmasuveniiride kõrval püüavad pulmamelust kasu lõigata 16 Rootsi firmat, kes on saanud kuningakojalt õiguse pulmade ametliku suveniiriseeria tootmiseks. See sisaldab eelkõige lauanõusid ja maiustusi, mille mustrid ja kujundus on pärit kuningapere kodust Drottningholmi paleest.

Enamiku ettevõtete jaoks pole see tegelikult esimene kord kuningakojaga koostööd teha, sest tegemist on ajalooliselt väljakujunenud nn kuninglikku volitust omavate ettevõtetega. Näiteks peale pulmatoodete on enamiku kuningakoja suveniiripoe metallesemetest valmistanud Sporrong.

Klackenbergi sõnul on raske öelda, milline sektor teenib pulmade pealt enim, kuid ametliku pulmaseeria šokolaadi, kooke ja kohvi müüv toiduainetööstus on tema sõnul on kindlasti üks neist.

Turunduslikku profiiti lõikab muu hulgas pulmade ametlikuks autoks nimetatud Volvo. Rootsi Post valmistas pulmadeks ka temaatilise margi.

TAUST

Kulukad pulmad

• Rootsi riik maksab kuningakojale pulmade korraldamiseks 10 miljonit Rootsi krooni (u 16 mln Eesti krooni), vähemalt sama palju lisab kuningas omast taskust. Välisministeerium on eraldanud 4 miljonit.

• Politsei tegevus pulmade ajal läheb maksma 7 miljonit krooni (11,2 mln Eesti krooni).

• Stockholmi linn paneb sama suure summa kahenädalase pulmade soojenduspeo ehk Love Stockholm 2010 festivali alla.

• Pruutpaari elukohaks saab pealinna külje all kaunis pargis asuv Haga loss, mis renoveeriti 40 miljoni krooni (64 mln Eesti krooni) eest.

• Rootsis olid viimati kuninglikud pulmad 1976. aastal, kui naitusid praegune kuningas Karl XVI Gustav ja kuninganna Silvia.

Allikas: Dagens Industri

 

Autor: Kadri Bank, Urve Vilk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700