Autor: Signe Sillasoo • 16. juuli 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Puhkepäev: armastuse ja vihkamise suhe

Coco Chanel on viimasel ajal režissööride poolt armastatud kangelanna, kellest on vändatud mitu filmi. Viimane neist "Coco Chanel & Igor Stravinski" paljastab kahe eelmise sajandi suure looja armuafääri.

Film üllatas väga positiivselt. Ja eelkõige oma väga peenelt ja täpselt välja mõõdetud meeleolude vaheldumise, muusikalise ülesehituse ja operaatoritööga.

Film algab eelmise sajandi ühe radikaalsema helilooja Igor Stravinski modernse ja omas ajas liialt uuendusliku balleti "Kevadpühitsus" esiettekandega 1913. aastal Pariisis, mis sai hävingu osaliseks. Publik oli pettunud ja raevul ning tegi maha nii helilooja kui ka balleti koreograafi.

Chanel, kes sama etenduse esmaettekandel viibis, oli helilooja loomingust aga niivõrd sisse võetud, et kutsus ta aastaid hiljem koos perega oma maamõisa elama. Õnnelik algus sai kurva lõpu. Chaneli ja Stravinski vahel puhkes lõkkele armuleek, mis purustas ühe perekonna ega viinud neid ka jäädavalt kokku.

Lisaks intrigeerivale ja tugevale loole, mille Jan Kounen on suutnud sama intrigeerivalt ka kinolinale jäädvustada, on filmi üks suur pluss selle ülesfilmimine nii prantsuse kui ka vene keeles. Erinevalt paljudest Hollywoodi filmidest, mis olenemata riigist, kus tegevus toimub, on ikka inglise keeles, on selle filmi puhul vaeva nähtud ja näiteks Stravinskit kehastanud Taani näitleja Mads Mikkelsen vene keelt kõnelema pandud.

Originaalkeeltes kõnelemisest on selles filmis aga ehk veelgi nauditavamad vaikusehetked. Ja oh ei, dialoogid ja teravmeelsed ütlemised polnud üldse mitte pahad. Lihtsalt kaadrid, kus pilgud, žestid ja võimas muusika koos tööle hakkasid, kõnetasid selles filmis küll rohkem kui sada sõna ja tekitasid minus ja ehk ka teistes selles loos tõelise kõrvaltvaataja tunde. Ühtegi teist filmi, kus nii eluliselt ja ehedalt pikkade kaadritega, mille taustaks üksnes muusika, kogu olukorra dramaatika edasi antakse, ei suutnud küll meenutada.

Igatahes selle suurepärase saavutuse eest tuleb kiita nii režissööri, operaatorit, kunstnikku kui ka film muusikalist kujundajat. Huvitavad võttenurgad, mille vahele oli poogitud kunstipärasemaid kaadreid, taustaks peamiselt Igor Stravinski enda muusika ja silmailuks ajastuhõngulised rõivad, olid täis psühholoogilist pinget, mis ehk päriseluski selle kiivalt varjata püütud afääri ajal õhku lämmatas.

Mingeid väga suuri miinuseid peale ühe detaili, milleks olid Teist maailmasõda kujutavad kaadrid, mis olid filmi algusesse topitud ja jätsid mulje justkui mõnest teise filmi küljest amputeeritud võõrkehast, ei oskagi välja tuua.

Coco Chanel & Igor Stravinski

Režissöör: Jan Kounen

Osades: Anna Mouglalis, Mads Mikkelsen, Jelena Morozova, Grigori Manukov, Catherine Davenier, Anatole Taubman jt

www.kino.ee

hinnang: 9 punkti

Kinodes alates 2.07  

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700