24. november 2010
Jaga lugu:

Kes keda? Kas viha juhib sind või sina teda?

Viha taga peidab ennast hirm ja negatiivne kogemus minevikust. Mida kiiremaks elutempo läheb, seda rohkem me endasse erinevaid emotsioone kogume, nii et võime mingil hetkel plahvatada.

Viimasel ajal ning just inglise keelt kõnelevas keskkonnas on üha sagedasem, et juht satub viharavile. Paremal juhul saab juht viharavi vajalikkusest ise aru, kehvem on variant, kui inimene iseenda katkiolekust aru ei saa.

Kuna elame reaktiivses ühiskonnas, on ka meie käitumine tihtilugu samasugune, kajastudes ilmekalt näiteks liikluses, kõikvõimalikel avalikel debattidel, töökeskkonnas jne.

Virtuaalse organisatsiooni Executive Lab eestvedaja Tõnis Arro sõnul puudub Eestis ülevaade, kui palju ja millist ravi kohalikud juhid oma negatiivsete emotsioonidega toimetulekul kasutavad. Avalikult sellest ei räägita, kuid vaikimisi võib eeldada, et probleemid nii siin kui ka näiteks USAs on sarnased. “Vihaga seotud üldine reegel on, et alates teatud tugevusest pole seda võimalik enam juhtida. Kui silme ees lööb mustaks, pole kasu soovitusest lugeda kümneni või hingata sügavalt. Need nipid on omal kohal vihahoo varasemates etappides,” rääkis Arro.

Viha ohjamise programmid aitavad vihahoo kujunemise mehhanisme tundma õppida, leidmaks üles varased signaalid, mille põhjal võib üsna kindel olla, et varsti on viha ohjamiseks liiga suur. Õpitakse eristama olukordi ja stiimuleid, mis vihahoo esile kutsuvad, et neid siis kas vältida või oma reaktsiooni nendele varakult ja teadlikult kujundada. “Kui viha vallandaja on mingi korduv stiimul, on otstarbekas uurida, ega inimese enda käitumine seda soovimatust stiimulit kuidagi esile ei kutsu. Iseenda käitumist, mis teise käitumiseni viib, on võimalik muuta,” selgitas Arro.

Füüsiline tegevus aitab emotsioone lahjendada

* Kui tunnete, et võite kohe-kohe plahvatada, tuleks kiiresti kontorist välja minna, näiteks kiirele jalutuskäigule või võimaluse korral jooksma. Viha lahtub koos füüsilise väsimusega.

* Istu toolile, sulge silmad, pane käed kõrvale vabalt rippu ning tee kümme sügavat sisse-väljahingamist. Iga sissehingamise järel hoia paar-kolm sekundit hinge kinni ja väljahingamise ajal lõdvestu teadlikult.

Allikas: Frank Donovan, raamatust “Dealing with your anger”

Autor: Urve Vilk, Kristo Kiviorg

Jaga lugu:
Seotud lood
SEKRETÄRI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Sekretäriuudised igal nädalal enda postkasti.

Sekretär.ee toetajad:

Enimloetud
Laura Tahk
Laura TahkSekretar.ee toimetajaTel: 53 444 071laura@sekretar.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee